Scharnier voorportier kraakt

• Siang Phoa
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2009 12:45 #1237052 door Siang Phoa
Beantwoord door Siang Phoa in topic oplossing
bij de scharnieren zit een u-vormige tosiestaaf. Ik heb vandaag gemerkt, dat als je het "vaste"gedeelte van die staaf inoliet, de kraak in het portier ineens weg is.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Frank van der Zee
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-05-2009 19:23 #1237068 door Frank van der Zee
Beantwoord door Frank van der Zee in topic Vaseline
De olie middelen werken meestal slechts kort. Ik heb de beste ervaring met vaseline uit de spuitbus.
Mazzel

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 20:59 #1237129 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic die
van de buurman knapt.maar ja da,s een 850 waarvan de boel is losgeraakt (dat wordt lassen!)

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-05-2009 22:53 #1237138 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Portier
Ik heb er last van gehad bij mijn rechter achterdeur, echter heb ik hier wat WD-40 en vet opgesmeerd en was het verholpen. Nu maar eens kijken hoelang zoiets gaat aanhouden.
Groeten,
Chris

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-05-2009 23:23 #1237218 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Uhhhh....

Jeroen schreef : Das alleen oor een droge doos, Mark.. ;-)maar voor het portier gebruik ik gewoon WD40.
en als ie loshangt Ductape
Groeten,
+++t blijft behelpen+++

Het scharnier bedoel je...?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2022 21:10 #1471173 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Eerder had ik last van een
Eerder had ik last van een knakkend scharnier van het bestuurdersportier. Dit heb ik kunnen verhelpen door het plaatsen van een stukje tie-wrap tussen het vaste deel van de torsieveer en het deel van het scharnier dat tegen de carrosserie wordt bevestigd.

Link: volvo700vereniging.nl/exterieur/oplossin...rakend-deurscharnier

Recent begon het scharnier van het linker achterportier te kreunen. Het geluid dat te horen is wanneer in het spookhuis op de kermis een deur wordt geopend. De auto had er blijkbaar niet zo veel last van, ik des te meer.
Het aparte was dat het kreunen zich alleen voordeed bij hogere buitentemperaturen.

In eerste instantie ging mijn verdenking (weer) uit naar de torsieveer. Dus al het mogelijke geprobeerd om er iets van smering tussen te krijgen. Allemaal zonder resultaat. Nou ja zonder resultaat... het resultaat was dat het scharnier nog steeds kraakte bij hogere buitentemperaturen.

Wel begon het mij op te vallen dat het geluid verdween als ik het portier een paar keer met hogere snelheid heen en weer bewoog. Dan werd er blijkbaar iets gangbaar gemaakt dat eerder last van stik-slip achtige verschijnselen.
Omdat ik me als afgestudeerd werktuigbouwkundige niet wil laten verslaan door een scharnier heb ik het scharnier nog een keer van heel dichtbij bekeken.
Toen viel me op dat de rollen die over de torsieveer lopen opgesloten worden door een gewelfde veer. Ook bleken de rollen met hand niet heel soepel te verdraaien. Mijn hypothese was (en is) dat de gewelfde veren bij hogere temperaturen uitzetten, er daarmee voor zorgend dat de wrijving tussen de rol en het vaste deel van het scharnier toeneemt wat er weer voor zorgt dat de rol vooral schoksgewijs wil draaien.

Om deze hypothese te bewijzen heb ik de rollen zo goed als mogelijk schoongemaakt en opnieuw ingevet. En warempel: probleem opgelost.
Proefondervindelijk heb ik vastgesteld dat het gebruik van motorolie (10W-40) het meest langdurige resultaat heeft.

Het blijft toch heerlijk dat sommige irritante situaties met zulke eenvoudige middelen kunnen worden verbeterd. Al kost het soms wel veel tijd en nijd om de oorzaak te vinden...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2022 09:42 #1471175 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic motorolie is fantastisch
Het deurslot draaide niet zo goed en ik moest dat ding maar blijven smeren met grafiet/slotspray. Dat hielp dan een tijdje. Tot ik er een beetje 10W40 in prutste uit noodzaak. Slot wilde bijna niet meer draaien op reis en motorolie was het enige dat ik bij me had. Schrik nog steeds van het gemak waarmee de sleutel draait en blijft draaien.

Dank voor het delen van de oplossing. Leuk al die oplossingen eerst al de koplampwissers en nu deze.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC