Mijn eerste Volvo 745
- Andy de De Winter
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2022 22:26 #1111372
door Andy de De Winter
Mijn eerste Volvo 745 is gemaakt door Andy de De Winter
Hallo beste 700 liefhebbers,
ik ben Andy en woon in de buurt van Gent België vrachtwagenchauffeur en een groot autoliefhebber.
geheel onverwachts kwam ik op 15 augustus deze740 estate uit 1990 tegen op 2dehands.be, ik was eigenlijk op zoek naar een goede 240 estate of naar mijn andere grote liefde een Saab 900.
Maar ik was opslag verliefd op deze 740 en zijn mooie kleur en intérieur.
Het is een 2300cc injectie 16 klepper met automaat voorzien van LPG.
De wagen heeft reeds ruim 350000km ervaring onder de wielen maar is nog lang niet aan zen einde toe.
Komende weken ga ik de auto een volledig groot onderhoud geven.
Alle sappen, filters, bougies, bougiekabels en riemen verversen en wat kleine herstellingen uitvoeren.
Ondertussen al een panne gehad, op benzine viel de auto geregeld uit tot hij deze week helemaal niet meer draaiende te houden was of zelfs niet meer starte. Ik wist van de vorige eigenaar dat de relais van de brandstofpomp aan vervanging toe was maar vertelde erbij dat het wel lukte om te starten als je even op de relais duwde.
Ondertussen is deze vervangen door een nieuwe.
Wat moet er nog gebeuren op een grote onderhoudsbeurt na ?
Kilometerteller en snelheidsmeter doen het niet.
Benzinemeter werkt meer niet dan wel en als hij wel werkt geeft deze een fout niveau weer.
Stationair toerental regelaar reunigen smeren of vervangen.
Elektrische antenne terug werkende maken.
En wat kleine prullen zoals dashboard verlichting herstellen, 2 goede kaartenbakken score
Achterruitwisser terug werkend krijgen.
Monteren van koplampwissers.
Nieuwe dakhemel plaatsen.
Zo dat was het wel voorlopig ik zal eerst het forum wel wat doorzoeken en als ik nog vragen heb dan horen jullie me wel.
Groetjes tot dan.
ik ben Andy en woon in de buurt van Gent België vrachtwagenchauffeur en een groot autoliefhebber.
geheel onverwachts kwam ik op 15 augustus deze740 estate uit 1990 tegen op 2dehands.be, ik was eigenlijk op zoek naar een goede 240 estate of naar mijn andere grote liefde een Saab 900.
Maar ik was opslag verliefd op deze 740 en zijn mooie kleur en intérieur.
Het is een 2300cc injectie 16 klepper met automaat voorzien van LPG.
De wagen heeft reeds ruim 350000km ervaring onder de wielen maar is nog lang niet aan zen einde toe.
Komende weken ga ik de auto een volledig groot onderhoud geven.
Alle sappen, filters, bougies, bougiekabels en riemen verversen en wat kleine herstellingen uitvoeren.
Ondertussen al een panne gehad, op benzine viel de auto geregeld uit tot hij deze week helemaal niet meer draaiende te houden was of zelfs niet meer starte. Ik wist van de vorige eigenaar dat de relais van de brandstofpomp aan vervanging toe was maar vertelde erbij dat het wel lukte om te starten als je even op de relais duwde.
Ondertussen is deze vervangen door een nieuwe.
Wat moet er nog gebeuren op een grote onderhoudsbeurt na ?
Kilometerteller en snelheidsmeter doen het niet.
Benzinemeter werkt meer niet dan wel en als hij wel werkt geeft deze een fout niveau weer.
Stationair toerental regelaar reunigen smeren of vervangen.
Elektrische antenne terug werkende maken.
En wat kleine prullen zoals dashboard verlichting herstellen, 2 goede kaartenbakken score
Achterruitwisser terug werkend krijgen.
Monteren van koplampwissers.
Nieuwe dakhemel plaatsen.
Zo dat was het wel voorlopig ik zal eerst het forum wel wat doorzoeken en als ik nog vragen heb dan horen jullie me wel.
Groetjes tot dan.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2022 15:21 #1471577
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 740
De Saab 900 is natuurlijk een prachtwagen.
De 740 is wat 'lomper' maar daarvoor wel degelijker.
De zithouding is het fijnste van alle drie, dus daarmee
zit je goed.
Het sleutelen gat ook een stuk beter dan aan de andere
twee en hoeft over het algemeen ook minder te gebeuren.
Heb de andere twee ook gehad maar de 740 is gebleven.
Succes met je voiture
De 740 is wat 'lomper' maar daarvoor wel degelijker.
De zithouding is het fijnste van alle drie, dus daarmee
zit je goed.
Het sleutelen gat ook een stuk beter dan aan de andere
twee en hoeft over het algemeen ook minder te gebeuren.
Heb de andere twee ook gehad maar de 740 is gebleven.
Succes met je voiture

- Chris Kobes
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
04-09-2022 21:51 #1471586
door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Informatie
Allicht dat deze Engelstalige pagina wat meer informatie brengt over de kleine aandachtspunten bij de 16V's. Ook de oliepompbout is een aandachtspunt, gezien die wel eens willen breken, daar is later een sterkere bout voor toegepast.
www.volvoclub.org.uk/faq/B234Ftimingbelts.htm
Nog steeds niks qua aandachtspunten in vergelijking met andere merken en type motoren.
www.volvoclub.org.uk/faq/B234Ftimingbelts.htm
Nog steeds niks qua aandachtspunten in vergelijking met andere merken en type motoren.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2022 01:26 #1471591
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Vind het
Vind het lijstje met aandachtspunten dat Swedishpride opsomt eigenlijk reuze meevallen. Zijn absoluut geen showstoppers wat rijden betreft.
Of het tekenend is voor de rest van een auto ? Kan misschien, hoeft echter niet, of misschien wel helemaal niet.
De inschatting "Aan de lijst van defecten af te lezen, lijkt de vorige eigenaar het investeren in onderhoud al geruime tijd terug te hebben gestaakt" is naar mijn mening ook niet meer dan een persoonlijke inschatting.
Ik rijd al 10 jaar+ met een defecte brandstofmeter en nog wat kleine gebreken (en met mij velen anderen) maar de motor is perfect onderhouden en elk jaar prima door de APK en ik onderhoud die auto verder goed. Dus over een auto ( en daarmee eigenaar) met dat dat lijstje gebreken kan je geen uitspraken doen anders dan dat lijstje met gebreken vrij algemeen voorkomt.
Maar een check op die wat meer kritische motoraspecten is zeker goed om te doen en een waardevolle tip. Die blokken zijn gewoon wat kritischer, da's wel een feit.
Veel plezier met deze fraaie bolide !
Of het tekenend is voor de rest van een auto ? Kan misschien, hoeft echter niet, of misschien wel helemaal niet.
De inschatting "Aan de lijst van defecten af te lezen, lijkt de vorige eigenaar het investeren in onderhoud al geruime tijd terug te hebben gestaakt" is naar mijn mening ook niet meer dan een persoonlijke inschatting.
Ik rijd al 10 jaar+ met een defecte brandstofmeter en nog wat kleine gebreken (en met mij velen anderen) maar de motor is perfect onderhouden en elk jaar prima door de APK en ik onderhoud die auto verder goed. Dus over een auto ( en daarmee eigenaar) met dat dat lijstje gebreken kan je geen uitspraken doen anders dan dat lijstje met gebreken vrij algemeen voorkomt.
Maar een check op die wat meer kritische motoraspecten is zeker goed om te doen en een waardevolle tip. Die blokken zijn gewoon wat kritischer, da's wel een feit.
Veel plezier met deze fraaie bolide !
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
05-09-2022 12:01 #1471594
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic "De inschatting "Aan de lijst
"De inschatting "Aan de lijst van defecten af te lezen, lijkt de vorige eigenaar het investeren in onderhoud al geruime tijd terug te hebben gestaakt" is naar mijn mening ook niet meer dan een persoonlijke inschatting."
Juiste constatering. Velen van ons rijden door met meerdere 'gebreken' zoals defecte meters, haperende tellerverlichting, stoelverstelling, binnenverlichting en noem maar op. En velen van ons noemen dat 'daar valt mee te leven' en anderen 'achterstallig onderhoud'. Het is maar net waar je voor jouzelf de grens trekt. Maar het lijkt me dat slechts weinigen zich niét storen aan een defecte brandstofmeter. Dan fungeert de dagteller als het ware als zodanig. Ach daar valt - voor sommigen - ook mee te leven...
Genoeg hierover. Hier wordt TS niet wijzer van.
Adriaan
Juiste constatering. Velen van ons rijden door met meerdere 'gebreken' zoals defecte meters, haperende tellerverlichting, stoelverstelling, binnenverlichting en noem maar op. En velen van ons noemen dat 'daar valt mee te leven' en anderen 'achterstallig onderhoud'. Het is maar net waar je voor jouzelf de grens trekt. Maar het lijkt me dat slechts weinigen zich niét storen aan een defecte brandstofmeter. Dan fungeert de dagteller als het ware als zodanig. Ach daar valt - voor sommigen - ook mee te leven...
Genoeg hierover. Hier wordt TS niet wijzer van.
Adriaan
- ADRIAANB234FT
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
05-09-2022 12:11 #1471578
door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Onderhoud
Mooi exemplaar met fraaie combinatie van wagenkleur en bekleding. B234F-motor stuk complexer qua onderhoud dan de achtkleppers. Aan de lijst van defecten af te lezen, lijkt de vorige eigenaar het investeren in onderhoud al geruime tijd terug te hebben gestaakt. Indien nog niet gebeurd, dan is een van de eerste klussen het z.s.m. vervangen van de (kunststof) distributieriemspanrol (door metalen exemplaar) en sterkere oliepompbout (verkrijgbaar als set). Daar valt voldoende (narigheid) over te lezen op diverse fora. Indien dat nog niet is gebeurd en het gaat mis, dan ben je (is het blok) de klos. Je leest het vanzelf. De beide balansassen willen bij hogere kilometrages nog wel eens gaan lekken (keerringen). Ook daar is genoeg over te vinden. Niet in de laatste plaats op de oprit (oliesporen) wanneer een en ander niet goed afdicht… Verder prachtig blok, heerlijke motor en een lust voor het oog. Wens je veel plezierige kilometers met jouw aanwinst.
Adriaan
www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1025894
Adriaan
www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1025894
Moderators: Jerry Stam