Volvo 940 Polar 1998

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-02-2022 18:00 #1111118 door V700 register
Volvo 940 Polar 1998 is gemaakt door V700 register
Sinds enkele weken ben ik (Matthijs, 29) in het bezit van een mooie Volvo 940 Polar 'Limited Edition' uit 1998, een van de allerlaatste die voorzien is van alle luxe. Na een tijdje in een 240 sedan big nose uit 1984 gereden te hebben en ongeveer 50.000 km in een 940 sedan uit 1995, vond ik in januari dan eindelijk een goede 940 estate waar ik al een aantal jaar en vele proefritten naar op zoek was. De Dark Olive Pearl lak staat de auto zeer goed (met Blackberry Pearl mijns inziens de mooiste kleur voor deze auto) en met slechts 347.700 km op de teller is er veel potentie voor nog een aantal ton erbij. De auto is nog in een (hele) goede staat; vooral het interieur is bijna als nieuw. Ook motorisch zijn er geen aanmerkingen.

Direct na aankoop heb ik bij Hilverda in Assen een gasinstallatie van Vogels laten inbouwen (onderbouw, 69 liter tank), waarbij de vulopening van de tank in het kunststof is geplaatst naast de trekhaak om de auto optisch zo mooi mogelijk te houden. Na enkele afstellingen doet de gasinstallatie het nu erg goed. Met een verwacht jaarkilometrage van minimaal 25.000, in combinatie met de huidige benzineprijzen, leek gas me een goede zet.

De auto behoeft enige aandacht om hem echt zo te krijgen als het hoort:

- de tellerbakverlichting is defect

- de ventilatie blaast niet in alle standen en richtingen (Volgens de garage iets met een losse slang onder de motorkap; geen nieuwe kachelmotor)

- De airco moet worden gevuld en nagekeken (deed het bij de vorige eigenaar nog wel)

- De voorwielophanging moet worden nagelopen (bij scherp insturen protesteren de banden; waarschijnlijk versleten rubbers)

- nieuwe voorruit (nu met scheur); hierbij nieuwe raamlijsten die tegenwoordig onvindbaar zijn

- Voor de mooi: een bagagerolhoes en twee nieuwe naafdoppen met logo voor aan de rechterzijde

Ik denk dat dit forum een goede plek is om mijn enthousiasme te delen met mede-Volvorijders. Het is fijn dat er een centrale plaats is waar zoveel kennis met elkaar wordt gedeeld. Ik profiteer graag mee!

Matthijs, Groningen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
23-02-2022 19:00 #1469997 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic heel fraai!
ik heb ongeveer hetzelfde, maar dan in de mooiste kleur ;-) en automaat, en ik rijd maar 3000 per jaar dus gas gebruik ik om op te koken.

Heel veel succes. Rolhoezen in goede staat zijn heel schaars. een derde bankje is nog wel te scoren, maar zal er nu niet meer inpassen. De voorruitlijsten zijn nu toch juist weer leverbaar dacht ik?? Ik had er redelijk recent weer nieuw gekocht bij Estate services. Ze zijn prijzig en passen niet optimaal, je moet ze extra vastkitten, maar ze zijn er: www.estateservices.nl/raamlijstset-740-940-links-en-rechts.html daarbij ook nog de bovenste lijst: www.estateservices.nl/raamlijst-voorruit...-bovenste-volvo.html , en de clips.

"Voor het monteren van de nieuwe raamlijsten moeten de raamclips in hoogte worden afgesteld
Dit kan door de clip te verschuiven over de metalen pen waar deze op gemonteerd zit
Hoe verder de clip hier over schuift hou dieper deze komt te liggen
Schuif alle clips naar de hoogste positie en leg de raamlijst op de clips, Druk deze nog niet aan!
Controleer nu hoe de raamlijst aansluit op het voorraam, Als deze te hoog ligt moet u de clips verder schuiven waardoor deze dieper komen te liggen
Herhaal dit totdat de raamlijst gelijk ligt aan het voorruit
Gebruik nu een goede kit/lijm om de raamlijsten ook hiermee vast te zetten (helaas al meerdere gehad die er op de weg af waaide) en druk de raamlijst nu op de clips vast
Er is geen duidelijk klik te horen wanneer de raamlijst op de raamclip klikt

Als de raamclips dus te diep liggen drukt u de nieuwe raamlijst krom en is deze niet goed/netjes te monteren"

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2022 16:52 #1470012 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Gefeliciteerd met de aankoop!
Gefeliciteerd met de aankoop!
Tips voor de puntjes:
- tellerbakverlichting: koop een doosje lampjes bij de autogrossier en vervang die als eerste. Helpt dat niet, dan is het waarschijnlijk de rheostat, en zou ik een complete tellerservice bij ETS overwegen.
- ventilatie is afhankelijk van het type kachel. ECC bedient de kleppen op vacuum en is inderdaad vaak een kapotte slang of klep. Hier zou je meer over moeten vertellen wat er fout gaat voor een zinvol advies op afstand.
- Voorwielophanging: bij volledig insturen houd je dit. De schuurstraal van de wielen klopt niet perfect door de extreme stuuruitslag. Ook komt het voor dat de stuurpomp gaat gillen: dan hoef je maar 1 graad terug te sturen om dat te stoppen. Hij wil dan voorbij het maximum bekrachtigen.
- Raamlijsten zijn er weer, onder andere bij Estate services.
- Naafdoppen zijn op te knappen met stickers. Helaas levert Dave Barton ze niet meer, maar er zijn andere leveranciers. Misschien heb ik nog twee redelijke: moet ik kijken.
- Rolhoes heb ik. Zowel met als zonder hoedeplank. Bevestiging voor de hoedeplank echter niet: die zal je zelf moeten fabrieken. Graag een PB bij interesse.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC