Volvo 760 executive 1990

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
31-12-2021 13:54 #1111037 door Mathy van Nisselroy
Volvo 760 executive 1990 is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo volvo liefhebbers en specialisten

Ben bezig met kijken om een classic aan te schaffen. Rij al mijn hele autoleven volvo. Bij een kennis staat er een 760 executive van 1990. 210000 kilometers. Staat droog en goed verlucht gestald stil sinds 2004. Plaatwerk is perfect. De rest is afwachten. Zal paar dagen werk zijn om wagen uit de stalling te krijgen. Alles werkte toen hij stil werd gezet. Is ex directiewagen van een bank. Alle documentatie erbij tot zelfs boekje radio en de bijlage voor de cruisecontrol bediening. Alle tips en overdenkingen meer dan welkom. Maakt deel uit van de voorpret. Ija is de b280f motor mat aw71 bak. Alvast allen bedankt voor jullie reacties en meedenken. Gr. Bart

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2022 13:29 #1469335 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als hij 18 jaar heeft
Als hij 18 jaar heeft stilgestaan, zal de benzine wel vergomd zijn. Je mag rekenen op een flinke schoonmaakbeurt voor het brandstofsysteem.
Goede punten:
- In 2004 zat er nog geen E10 in de benzine. Dat scheelt een stuk vervuiling van het brandstofsysteem: je zal geen corrosie hebben.
- Een B280F heeft geen K-jetronic meer zoals de vroegere modellen, maar een LH-jetronic. Daarmee zijn de lastige relais in de brandstofaansturing, en de spinnekop, die slecht tegen stilstand kunnen, verleden tijd.
- Een B280 heeft distributieketting en geen riem. Dat is een zorg minder: die ketting verdroogt niet met het verstrijken van jaren.
- Controleer de motordraadboom zorgvuldig, op oxidatie maar vooral op harde en verbrokkelende isolatie. Een nieuwe is leverbaar via Elbert Bos.
Ik denk, dat je met een uitgebreide grote beurt, vervangen van alles wat rubber is (brandstofslangen, remleidingen, V-snaren, banden) en alle vloeistoffen een heel eind komt. Daarnaast rotor, verdeelkap, bougies en eventueel kaabels. Remklauwen is even afwachten, misschien gaat daar revisie of vervanging nodig zijn.
Ik ben momenteel bezig met een 50 jaar oude engelse klassieker die 15 jaar heeft stilgestaan, en die rijdt ook alweer op eigen kracht op het erf. Daarvoor was het werklijstje vergelijkbaar, maar natuurlijk wel anders door oudere techniek zoals contactpuntjes.

Alles zal ervan afhangen hoe netjes de auto is weggezet en hoe droog het in de opslag was.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2022 13:31 #1469336 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Kwa plaatwerk specifiek bij
Kwa plaatwerk specifiek bij een Executive: bij de verlenging en wijziging van dak en C-stijlen is relatief veel plamuur gebruikt. Daar moet je 'm zorgvuldig op roest controleren, maar dat is best snel te zien.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2022 13:36 #1469338 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de reactie.
Bedankt voor de reactie. Staat zeer droog gestald. Zal eens met de lente buitenhalen. Fotos volgen dan wel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2022 14:10 #1469342 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Je knet de standaard roest
Je knet de standaard roest-risicopunten van een 740/760? Die zijn natuurlijk hetzelfde voor de Executive: de basiskoets is neit anders.
Ik zeg dat, omdat je stelt dat het plaatwerk keurig is: de risicopunten zitten ook niet in het zichtbare plaatwerk.
Bekijk de dorpels goed, vooral achter de achterste kriksteun: er zit daar een ontwateringsgat dat nogal eens verstopt zit, met roest van binnenuit. Doordat het achter de kriksteun valt, wordt het neit door de rijwind drooggeblazen.
Verder langs de kokerbalken onder de voorstoelen: hier zit driedubbel plaatwerk. Daar zit vaak roest tussen. Een enkel klein gaatje betekent laswerk maar nog geen echt probleem. Grote gaten of veel plekken is minder goed nieuws.
Achter de voorwielen, in de wielkasten: de verstevigingsplaten voor de voorwielophanging. Soms slecht zichtbaar onder de coating. Goed kloppen en drukken: langs de randen zit vaak rotterij.
In de motorruimte: vooral de accubak, en het 'bakje' dat door de kokerbalk tegen het schutbord wordt gevormd. Hier kan vocht blijven staan.
En ik ken de Executive niet goed genoeg: heeft die dezelfde strip onder de achterruit als de normale 740? Zo ja: daar zit vaak modder en roest onder. Alleen te zien door de strip eraf te schroeven.
Is de auto op deze plekken goed, dan hoef je eigenlijk niet verder te kijken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-01-2022 19:20 #1469346 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de feedback. Zal
Bedankt voor de feedback. Zal ik allemaal meenemen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD