Groeten uit Portugal

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2020 14:46 #1109931 door V700 register
Groeten uit Portugal is gemaakt door V700 register
Goedemiddag!

Mijn naam is Marcel en sinds 2019 wonen wij (vrouw, hond en ik) in de buurt van Tavira, Portugal. Daarvoor in Apeldoorn.
Sinds 2 weken de eigenaar van een Volvo 965 2.5 24V uit 1997 met 196K op de teller.
De auto rijdt prima, in feite heb ik er niets op aan te merken.

Ik heb redelijk wat gesleuteld aan oudere klassiekers uit de jaren 60. Dat zijn de auto's uit mijn vroege jeugd.
Dit is voor mij de eerste auto met gevorderde elektronica om het maar zo te noemen. Weer wat leuks om me in vast te bijten.

Hier in de Algarve rijden we een Mitsubishi Pajero Sport uit 2000 met 300K op de teller.
De 965 is daar nu bijgekomen voor de lange(re) afstand. Alhoewel de wegenbelasting hier te verwaarlozen is (68 Euro/jr voor de Pajero) , zijn de toltarieven erg hoog, vooral voor een SUV.

De Volvo wil ik technisch goed hebben, onder de motorkap, de wielophanging en de aandrijflijn moeten er schoon en verzorgd uitzien.
Wat het cosmetische betreft heb ik liever een auto met een krasje hier en daar dan een hele mooie.
Dat laatste heeft niet zoveel zin hier in het zuiden van Portugal.
Het interieur wil ik ook graag weer mooi hebben. De voorstoelen zijn oud. Ik hoop dat er leren hoezen voor te koop zijn, anders wordt het opnieuw bekleden.
Als eerste klus staat het vervangen van de distributie op de lijst. De riem zit er al 9 jaar en 40K kilometer op. De multiriem en spanners neem ik ook meteen mee.

Momenteel zitten er Ford Mondeo 18" velgen onder (Ronal 0975) maar die gaan eraf er daar komen 16" Volvo sportvelgen voor in de plaats.

Ik ben nog lerende wat de 7/9 serie van Volvo betreft dus verwacht van mij niet meteen structurele bijdragen. Ik zal vooral veel gaan zoeken op het forum en als ik het echt niet kan vinden een vraag stellen.

Vriendelijke groet en veel Volvo plezier toegewenst en wie weet tot ziens,
Marcel

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2020 16:56 #1461785 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Welkom! En veel plezier met
Welkom! En veel plezier met de 965 gewenst!

Wat technisch goed maken betreft: controleer vooral ook even de bedrading onder de afdekkap waar 'Volvo 24V' op staat, en de aansluiting van de stekkers daar op de penbobines. Bij deze motoren is die bedrading vaak brokkelig door oververhitting en de stekkers missen klemkracht. Dat is in het warme portugese klimaat vast niet beter... Daardoor loopt de motor dan minder mooi soepel dan je zou mogen verwachten van een zes-in-lijn.
Mocht het niet in orde zijn: er zijn kant-en-klare setjes te koop met bedrading en stekkers die je aan de bestaande draadbom kunt klemmen of (liever) solderen).

Verder zit onderaan het motorblok een warmtewisselaar waar olie en koelvloeistof bij elkaar komen. Als de keerringen daarvan lekken, dan blijft de olie aan de onderste koelwaterslang hangen, en die verzwakt daardoor en kan spontaan barsten. Ook even een controle waard dus: de betreffende pakkingen en slangetjes zijn niet duur, en als je stofarm kunt werken is het vervangen in een avondje gedaan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2020 17:20 #1461786 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de tips!
Wat een waardevolle informatie, bedankt en beide zaken ga ik zeker checken.
Ik wilde toch al de bougies gaan vervangen dus kan ik mooi de bedrading van de penbobines controleren.
Leuk!

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-07-2020 09:08 #1461864 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Bekleding.
De bekleding van de stoel halen en in de wasmachine op 30 graden
doet vaak wonderen. Meteen die rotklemmetjes waarmee de dwarsstangetjes vastzitten wegdonderen en kleine tiewraps gebruiken.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-07-2020 19:51 #1462157 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ook niet
structurele bijdragen zijn net zo goed welkom lijkt mij.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC