SAVIEM

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2019 14:45 #1108960 door V700 register
SAVIEM is gemaakt door V700 register
Hoi,
Wat kan een SAVIEM nu met Volvo te maken hebben??? Wel ik heb een SAVIEM benzine van 1977 als kamper ingeschreven.; 2600 cc, 76 paardjes en 200 Nm koppel. topsnelheid ligt bij plankgas en 3600 t/min : 85 km/u ( vlak ) .
Dit betekent dat ik constant tussen de vrachtwagens geplet zit. Polen, Litouwer en andere Roemenen komen permanent tegen mijn achterbumper aanduwen; Ik wil dus een motor hebben met iets meer power zodat ik een stukje boven de 90 kan halen;
De SAVIEM is een achterwielaandrijver met eindoverbrenging 10x43 wat dus een top van meer dan 90 moet toelaten; opfokken van de bestaande motor is niet haalbaar. . Uitkijken dus voor een degelijke motor van een ( zware ) achterwielaangedreven wagen of 4x4. keuze viel dus op Volvo door zijn maximaal gewicht van 3400 kg en degelijke motor. Eerste keuze was een 2.3 carburator van 114 pk en 192 Nm koppel. iets te licht in koppel volgens mij. dan toevallig op 2 740's gevallen als sloopwagens met een 2.0 turbo. eentje van 400.00 km met een automaat ( niet origineel ) en een ander met 160.000 km met handbak. Beiden voor een redelijke prijs. gezien zo'n 2.0T rond de 150 pk levert en 230 Nm gaat mijn voorkeur naar dit type uit.
Dus opmeten en kijken of ik die Volvo tussen de voorzetels van de SAVIEM krijg. Mijn voorkeur gaat uit naar de automaat, maar wil eerder die motor gebruiken met minder km; wordt dus wat knutselen.
Dit is dus de reden van mijn inschrijven op dit forum;
o ja, ik heb ook nog een v6 liggen met automaat die ik ooit wil inbouwen in een Russische GAZ 69 terreinwagen, lekker om gewoon cabrio te kunnen cruisen.
grtjs Bernard

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-07-2019 15:17 #1455537 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Goed bezig Bernhard!
Goed bezig Bernhard!

Schroom niet om heeeeel veel foto’s hier te plaatsen.

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
07-07-2019 20:13 #1455543 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Zou voor een B230 FK/FT gaan
Dat is de meest ervaren motor uit de redblok serie die ook nog eens zeer eenvoudig is te tunen. 180 PK is makkelijk te doen en grotere inhoud betekend ook meer koppel.
Met de bosch 2.4 elektronica er om heen heb je een bulletproof motortje.
Met de AW71 er achter eigenlijk ook nog eens de beste combinatie.

• René Minnebo (GAST)
  • Platinum lid
  • Platinum lid
Meer
07-07-2019 21:48 #1455546 door René Minnebo (GAST)
Beantwoord door René Minnebo (GAST) in topic Idd
Neem de B230FK of FT zoals Wytze al aangeeft. Zijn er in grote getale te koop en kunnen heel maar dan ook heel veel km’s aan.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2019 19:41 #1455558 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Leuk project
Ik ga het ook volgen en zag op MP al een b230FK voor 100 euro
Misschien is dat iets voor je.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
08-07-2019 21:11 #1455555 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Saviem Leuk!
Hey, leuk een Saviem als camper. Wij hebben er ooit ook een Saviem gehad, een SG2 (Super Goelette) uit 1969 met de 3.3 liter M.A.N. diesel. Het was een ex-service bus vd brandweer uit Raalte, dus altijd in de verwarmde kazerne gestaan, door de toenmalige brandweercommandant (en tevens Fiat garagehouder) vakkundig omgebouwd tot camper toen de bus eruit moest. Daar hebben we mooie vakanties mee gehad o.a. heel Noorwegen (de Trollstigen met al zijn haarspeldbochten mee gereden), Frankrijk, Duitsland, Engeland, Schotland (hellingen tot 20% getrokken in z'n 2) en Ierland meer doorkruist. Ben toen ook veel op het Saviem-forum geweest, maar die is volgens mij al een tijd uit de lucht. Er zat handgas van een tractor opgebouwd als een soort primitieve cruise control, dus op een lege snelweg draaide ik het gas met de knop vast op 105 km/ uur, totdat er geremd moest worden. Dan snel het handgas eraf en remmen. Robuuste bedrijfswagentechniek een dik ladderchassis met houten balken erop, technisch eigenlijk nooit wat mee gehad (m.u.v. 2 lekke banden Schotland die in die lastige maat 19R 400 daar nergens te verkrijgen waren) De roestduivel binnen de perken houden was meer een uitdaging. Daarnaast zaten er ook ook mooie details aan zoals de voorportieren die helemaal naar voren opengeklapt kunnen worden als een soort vleugels en een ingebouwd stalen laddertje die je uit kon trekken om op het geheel met een houten vlonder bedekte dak te bereiken. We hebben menig keer ontbeten boven op het dak. Toen de kinderen kwamen werd de Saviem te klein en hebben we deze zo'n 12 jaar geleden verkocht. Ik denk er soms wel eens met weemoed aan terug, af en toe kom je ze tegen op Marktplaats (er zijn er veel als ME-busje gebruikt).

Leuk, ik ga jouw draadje volgen. Ik rijd nu dus Volvo 940 met de B230 FK motor i.c.m. automaat, inderdaad een fijne en betrouwbare combinatie. Ik heb nog even in de plakboeken wat foto's van onze Saviem opgezocht en deze hieronder geplaatst.

Succes met de ombouw!

groet, Pascal

• Wytze Broerze
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
09-07-2019 00:13 #1455562 door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Je kunt er ook een 6 cilinder lijnmotor inzetten.
204 PK.
Heb er 1 met automaat staan die uit elkaar gaat.
Rijd nog op eigen terrein.
Echt een 960 powermonster.
Elke keer als ik em moet verzetten verbaas ik me over de power die los komt als het gaspedaal in trap.
Je mag best komen meten of het pas te maken is.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2019 12:36 #1455583 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic SAVIEM
de keuze is ondertussen gevallen op de 2 740's met 2.0 turbo, intercooler, injectie en de ganse rimram erop en eraan. 2 sloopwagens voor een redelijke prijs. had het zonde gevonden om een goeie Volvo te slopen enkel voor motor en versnellingsbak.
ondertussen het ouwe hart van de Saviem er van onderuit gehaald.
volgende week kijken om de Volvo's op te halen. en of het aan te passen is.
hoop om wat plaatwerk van de volvo's te kunnen gebruiken om het kasje van de Saviem te herstellen ( lol ) , roest is inderdaad het heel zwakke punt van die wagens.
De grote Saviem is een 3.3 diesel op groot rijbewijs. wordt misschien ook nog eens aangepakt:

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2019 12:42 #1455584 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic SAVIEM
wat foto's, heb het nog niet zo goed beet om deze te posten.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
10-07-2019 16:54 #1455589 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Diesel
Daar heb je een mooi opbouwproject aan. De ruimte ervoor is er in ieder geval, zo op de foto's te zien.
Ik zag op RDW site dat onze oude Saviem nog steeds geregistreerd staat en uit 1968 stamt (ik dacht 1969). Ik heb geen groot rijbewijs, was ook niet nodig voor deze diesel: 2680 kg ledig gewicht volgens de RDW. Al kan het zijn dat de vorige eigenaar/garagehouder de 2.7 liter benzine motor vervangen heeft voor deze diesel om dat de benzinevarianten vaak last hadden van lekke koppakkingen en daardoor minder robuust en betrouwbaar waren. Maar man, wat maakte die diesel een lekker truck geluid. Ik voelde me destijds king of the road.
groet, Pascal

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC