Nog geen Volvo maar wel belangstellend...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2019 20:13 #1108585
door V700 register
Nog geen Volvo maar wel belangstellend... is gemaakt door V700 register
Ik ben Frans en woon in Eindhoven en ben lid van deze site geworden omdat ik de 740 Estate Turbo wel een leuke auto als klassieker vind en informatie zoek. Ooit ben ik in het bezit geweest van een 242 uit 1974 als dagelijkse auto. Vond ik qua rijkwaliteiten niet zo’n succes, rotondes en bochten nam hij met protest. Hij wilde liever rechtuit, is de 7 serie wat bereidwilliger? Ik had gehoopt er een autoambulance achter te kunnen hangen maar het maximale trekgewicht is 1500, dan moet het wel een heel lichte ambulance worden! Of kijken of het maximale trekgewicht wat verhoogd kan worden?
Ik heb al gezocht maar hier nog niet gevonden, een goed overzicht van de 7 serie met alle technische en uitvoeringswijzigingen van jaar tot jaar zoals dat er wel is voor de 940. Is er een andere site waar ik dit kan vinden?
Even bij de RDW gekeken en zag dat er 91 stuks 740 Estates Turbo in NL zijn geregistreerd waarvan er 47 een geldige APK hebben. Dat zijn er niet veel in totaal!
Ik heb al gezocht maar hier nog niet gevonden, een goed overzicht van de 7 serie met alle technische en uitvoeringswijzigingen van jaar tot jaar zoals dat er wel is voor de 940. Is er een andere site waar ik dit kan vinden?
Even bij de RDW gekeken en zag dat er 91 stuks 740 Estates Turbo in NL zijn geregistreerd waarvan er 47 een geldige APK hebben. Dat zijn er niet veel in totaal!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
27-01-2019 20:46 #1452514
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic 242/940
Heb ze alletwee. Wegligging maakt niet zo veel verschil tot en met laatste model 940. Willen allemaal graag rechtuit. Maar zijn goed en bertrouwbaar. Kunnen ook goed "sportief" worden bereden. Wegligging 960 is anders.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2019 00:21 #1452518
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Registratie
Hallo Frans
De RDW is niet heel erg kieskeurig als het gaat om het registreren van onze auto's. Een enkele keer is de registratie redelijk precies daar waar het gaat om de typeaanduiding, maar in de meeste gevallen staan ze alleen als "740" geregistreerd. Maar al die verschillende registraties worden door de RDW volgens mij niet bij elkaar opgeteld.
De latere modeljaren van onze modellen hebben vaker (of misschien wel altijd) een maximaal trekgewicht van 1800 kg.
BTW kijk eens in de blauwe balk hierboven, onder "Docs". Daar vind je veel informatie.
groetjes
Mathy
De RDW is niet heel erg kieskeurig als het gaat om het registreren van onze auto's. Een enkele keer is de registratie redelijk precies daar waar het gaat om de typeaanduiding, maar in de meeste gevallen staan ze alleen als "740" geregistreerd. Maar al die verschillende registraties worden door de RDW volgens mij niet bij elkaar opgeteld.
De latere modeljaren van onze modellen hebben vaker (of misschien wel altijd) een maximaal trekgewicht van 1800 kg.
BTW kijk eens in de blauwe balk hierboven, onder "Docs". Daar vind je veel informatie.
groetjes
Mathy
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2019 00:49 #1452520
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Met latere
modeljaren wordt denk ik de 940 bedoeld. Die 1800 kg slaat denk ik niet op een 740.
Weet het niet zeker. Maar 740/940 dus dezelfde auto ?
Ik vind van niet. Maar goed . de een ziet vooral de overeenkomsten en de ander vooral de verschillen.
Weet het niet zeker. Maar 740/940 dus dezelfde auto ?
Ik vind van niet. Maar goed . de een ziet vooral de overeenkomsten en de ander vooral de verschillen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2019 16:49 #1452546
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Er bestond een trekhaak
Er bestond een trekhaak-versterkingsset waarmee het toegelaten trekgewicht verhoogd werd tot 1800 kg. Door de RDW is dat meestal niet overgenomen op het kenteken, dus formeel blijf je dan op de 1500 kg. Alleen bij late 940's en origineel NL bestelde ombouwsets staat dat gewicht wel op kenteken. Maar als je zo'n set monteert, kan de carrosserie tenminste beter tegen zware aanhangers. Een autoambulance achter een 740 houdt alleen nooit echt over: zelfs met die 1800 kg kan je een normale ambulance (500-600 kg leeg) niet beladen met een grote volvo. En je hebt sowieso BE rijbewijs nodig.
De 242 is door zijn langere achteroverhang en soepeler achtervering wel ene wat mindere trekauto dan een 740.
Wat wegligging betreft is een 740 zelfs wat minder dan een 240: de auto is zwaarder en breder met een vergelijkbaar onderstel. Maar wat je ervaarde met de 242 is totaal te veranderen moet goed gekozen banden, stabilisatorstangen en carosseriebraces. Ik rem met mijn 940 op rotondes en klaverbladen heel vaak voor slome Audi's en BMW's...
De 242 is door zijn langere achteroverhang en soepeler achtervering wel ene wat mindere trekauto dan een 740.
Wat wegligging betreft is een 740 zelfs wat minder dan een 240: de auto is zwaarder en breder met een vergelijkbaar onderstel. Maar wat je ervaarde met de 242 is totaal te veranderen moet goed gekozen banden, stabilisatorstangen en carosseriebraces. Ik rem met mijn 940 op rotondes en klaverbladen heel vaak voor slome Audi's en BMW's...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-01-2019 15:50 #1452572
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank je wel, dat is prima
Dank je wel, dat is prima informatie.
Was die trekhaak-versterkingsset er ook al voor de 740? En is er documentatie van? Ik ben ook niet van plan om Volvo's met die ambulance te gaan verplaatsen maar andere klassieke auto's die ik heb. De zwaarste die ik heb weegt 1100 kg dus dat moet wel lukken. Ik heb BE en ben redelijk ervaren, ik heb vele duizenden kilometers met auto's op ambulances door europa gezeuld maar toen had mijn dagelijkse auto een trekhaak waar 1800 kg aan mocht. Ik moet nu steeds een busje huren en ik wil het nuttige met het aangename verenigen door een Volvo 740 Turbo aan te schaffen.
Het is goed om te horen dat het weggedrag verbeterd is en er mogelijkheden zijn om dat te doen. Toen ik mijn 144 had was ik daar helemaal niet mee bezig.
Laatste vraag: In welk jaar kwam de automaat met een lock-up beschikbaar?
Was die trekhaak-versterkingsset er ook al voor de 740? En is er documentatie van? Ik ben ook niet van plan om Volvo's met die ambulance te gaan verplaatsen maar andere klassieke auto's die ik heb. De zwaarste die ik heb weegt 1100 kg dus dat moet wel lukken. Ik heb BE en ben redelijk ervaren, ik heb vele duizenden kilometers met auto's op ambulances door europa gezeuld maar toen had mijn dagelijkse auto een trekhaak waar 1800 kg aan mocht. Ik moet nu steeds een busje huren en ik wil het nuttige met het aangename verenigen door een Volvo 740 Turbo aan te schaffen.
Het is goed om te horen dat het weggedrag verbeterd is en er mogelijkheden zijn om dat te doen. Toen ik mijn 144 had was ik daar helemaal niet mee bezig.
Laatste vraag: In welk jaar kwam de automaat met een lock-up beschikbaar?
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2019 00:08 #1452577
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dus
geen Volvo's verplaatsen met de ambulance maar wel een ambulance met een Volvo
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2019 00:28 #1452583
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Andere klassiekers: leuk! Wat
Andere klassiekers: leuk! Wat voor auto's zijn het?
Wanneer de automaat met lockup precies gekomen is weet ik niet precies, ik denk rond 1987. Maar toen werd hij zeker niet gelijk op alle markten en op alle modellen gemonteerd, dus kan je beter bij een proefrit kijken of de bewuste 740 turbo 'm heeft.
Het moet een turbo automaat worden begrijp ik?
Wanneer de automaat met lockup precies gekomen is weet ik niet precies, ik denk rond 1987. Maar toen werd hij zeker niet gelijk op alle markten en op alle modellen gemonteerd, dus kan je beter bij een proefrit kijken of de bewuste 740 turbo 'm heeft.
Het moet een turbo automaat worden begrijp ik?
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-01-2019 00:31 #1452584
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic En van die 47 volgens de RDW
is het ook nog de vraag hoeveel er een automaat hebben.
En dan moet er daarvan ook nog eentje te koop te staan....
En dan moet er daarvan ook nog eentje te koop te staan....
- Wytze Broerze
-
- Junior lid
-
Minder
Meer
31-01-2019 00:44 #1452586
door Wytze Broerze
Beantwoord door Wytze Broerze in topic Alleen de 1998 940'ers hadden een 1800 kg trekhaak.
Alleen de in 1998 op kenteken gezette 940'ers hadden een 1800 kg trekhaak.
Als er bij een oudere 940 of zelfs 740'ers meer als 1500 of 1600 op kenteken staat is dat per abuis door de RDW zo genoteerd bij import.
Ik heb het versterkingssetje een keer in mijn handen gehad.
Dat stelt niks voor.
En je krijgt hem daar nooit mee van 1500 of 1600 naar 1900 zoals dat in Duitsland wel kon. De RDW werkt er gewoon niet aan mee.
Er is mij geen één baksteen bekend die daar mee op een hoger trekgewicht is gekomen.
Koop dus een 1998'er turbo. Dat zijn de beste motoren met ook nog een behoorlijk beetje power.
Daar zit bij een automaat een Lock Up bij.
Als er bij een oudere 940 of zelfs 740'ers meer als 1500 of 1600 op kenteken staat is dat per abuis door de RDW zo genoteerd bij import.
Ik heb het versterkingssetje een keer in mijn handen gehad.
Dat stelt niks voor.
En je krijgt hem daar nooit mee van 1500 of 1600 naar 1900 zoals dat in Duitsland wel kon. De RDW werkt er gewoon niet aan mee.
Er is mij geen één baksteen bekend die daar mee op een hoger trekgewicht is gekomen.
Koop dus een 1998'er turbo. Dat zijn de beste motoren met ook nog een behoorlijk beetje power.
Daar zit bij een automaat een Lock Up bij.
Moderators: Jerry Stam