Even voorstellen, Volvo 740 1985 in midden Nederland

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-07-2018 12:27 #1108018 door V700 register
Hallo forumleden,

Bij deze wil ik mij graag even voorstellen. Mijn naam is Joeri, ik ben 26 en woon in Asperen.
Inmiddels heb ik al zo'n 40-50 auto's gehad, en ben nu in het bezit van een leuke 740 automaat in klassiek rode kleur.
Door de jaren heen heb ik al behoorlijk wat sleutelervaring opgedaan aan zowel auto's als motoren.

De Volvo is vrij kaal, geen elektrische snufjes e.d. Des te minder kan er kapot :) Zelfs de originele cassette-radio zit er nog in!! Inmiddels heb ik een trekhaak gemonteerd, de remblokken vervangen, de radiateur vervangen, beurtje gedaan en wat roestplekjes bijgewerkt. Een aantal dingen heb ik nog op de planning staan:
- Sloten in de deuren repareren (bestuurdersdeur kan van buitenaf niet geopend worden, nu zet ik em dus gewoon nooit op slot...)
- Tank onder de auto vandaan halen (iets mis met aanzuiging, na ca 180km slaat ie ineens af....)
- Weber 32/36 monteren, heb al genoeg horrorverhalen gelezen over die Pierburg...
- Turbo monteren (lange termijn plan)

Verder natuurlijk de gebruikelijke dingen, automaat verversen e.d. En natuurlijk lekker rondrijden (H)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2018 14:14 #1447241 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Leuke bak! Mooie kleur ook!
Leuke bak! Mooie kleur ook! Hoe is de lak?

Wat is er met de tank aan de hand? Trekt hij vacuum of zit er iets verstopt?

Ik heb zelf een Weber 32/34 gemonteerd ipv de Pierburg en het is echt een wereld van verschil. Zowel in vermogen als brandstofverbruik. Met een 32/36 zal er nog wel iets meer vermogen uit komen, maar ik moet zeggen dat ik nu (voor normaal rijden) niks te kort kom.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2018 16:16 #1447245 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Welkom hier, en leuk, zo'n
Welkom hier, en leuk, zo'n vroege 740!
Ik zou de Pierburg lekker met rust laten als hij nog netjes loopt, en niet in een weber gaan investeren. Zeker niet als je overweegt 'm naar turbo om te bouwen, want het kost je zo'n beetje de helft van die ombouw...
Verder: volgens mij woon je vlakbij een van onze vorige voorzitters!

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2018 19:53 #1447260 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Niet de tank
eronder uit halen
Tien tegen een is je pomp in de tank gewoon stuk.
Daar is bij te komen zonder demontage tank
Eruit halen, testen op de werkbank.
Redelijk bekend euvel , na ca 20 liter eruit beroerd lopen.
Doe dat maar eerst eens,

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-07-2018 20:49 #1447262 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic afslaan na 180 km
Dat is wel wat snel. Maar halverwege de tank zit een slangetje. Als dat kapot is dan kan je rijden van tank vol tot tank half leeg. Dat zou echter meer dan 180 km moeten zijn.

Met de pierburg is niet zo veel mis hoor. Alle rubbertjes slangetjes en knietjes op lekkage controleren helpt al een heleboel. Je kunt je nog bedenken....

Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-07-2018 10:43 #1447287 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De kosten van de wissel
De kosten van de wissel vallen reuze mee, zeker als de carb tweedehands koopt. Met een brandstof besparing, gemiddeld 1 op 9 -> 1 op 11 in mijn geval, heb je dat relatief snel terugverdient. Zeker als je veel korte stukken rijdt (handchoke vs autochoke) scheelt dat veel. Maar inderdaad, als je toch op korte termijn naar injectie en turbo wil ombouwen zou ik de moeite niet doen.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2018 14:58 #1447303 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Er was hier iemand die zo'n
Er was hier iemand die zo'n 800 euro voor een nieuwe Weber set had betaald. Daarvoor koop je gemakkelijk ook een goedlopend turbo blok met draadboom...
Tweedehands carburateurs zijn een avontuur: je moet heel goed weten echt de juiste versie te hebben, en de verschillen zijn soms minimaal, soms zelfs binnen de officiële type-aanduiding zodanig dat het toch weer niet past.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-07-2018 15:25 #1447308 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nieuw is de Weber 32/34 te
Nieuw is de Weber 32/34 te krijgen voor zo'n 400 euro (bijvoorbeeld www.skandix.de/en/spare-parts/engine/fue...er-dmtl-kit/1038511/ , maar ook bij Tinustuning). Als je een grotere wil (zoals de 32/36) moet je geloof ik een ander spruitstuk hebben, dan wordt het inderdaad duurder.

Tweedehands, icm een revisiesetje en nieuwe correcte sproeiers, zou net zo goed als nieuw moeten zijn. Uiteraard moet je wel de goede kopen ja. Maar een tweedehands turbo motor is natuurlijk minstens net zo'n groot avontuur en veel meer werk. Dat doe je niet even in een middagje.

Bij andere auto's met de Pierburg (zoals oude VW golfjes) is het heel gebruikelijk om over te gaan naar de modernere en simpelere Weber. Ook bij de oudere volvo's (140, 240, amazon etc) wordt zo'n conversie vaak gedaan. Als je besluit bij carb te blijven is dat echt wel een investering die het waard is.

Ik heb voor beide carburateurs, Pierburg 2B5/7 en 32/34 weber, trouwens de Haynes handleiding. Als iemand behoefte heeft aan scans moet die een PB'tje sturen. Of is het mogelijk om die hier ergens up-te-loaden?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2018 21:21 #1448305 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bedankt voor de reacties!
Bedankt voor de reacties!
@ Mickvdv de lak is nog prima. Alleen op de passagiersdeur wordt hij een beetje vaal en hier en daar wat beschadigingen, krasjes, deukjes enz. Maargoed, mag ook wel voor die leeftijd...

@fflunche Ik heb al geprobeerd de aanzuigunit eruit te halen zonder de tank te demonteren, echter zat alles zo vast en waren de klemmen al zo verroest dat ik dit niet los krijg... Ik denk dat ik de tank wel móet laten zakken om alles los te krijgen...

Er is even een tijdje niks van gekomen, aangezien ik een aantal weken geleden een camperbusje (Ford Transit MK6) erbij heb gekocht. Deze had ook nog aardig wat aandacht nodig, dus voor de Volvo heb ik even weinig tijd gehad. Ik ga volgende week wel beginnen aan het benzine-probleem,het begint knap irritant te worden om nar 1,5u rijden steeds weer te tanken.

Die Pierburg blijft inderdaad voorlopig nog maar even, zolang hij nog goed draait. Het verbruik is nu wel fors, zo'n 1:8 tot 1:9 :( Even mee doorrijden tot de winter, dan wil ik een grote beurt doen en meteen even nadenken of ik dan al iets met de carb. wil doen.

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-08-2018 23:35 #1448310 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Leuk ding man! welkom hier! :
Leuk ding man! welkom hier! :)

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC