Nieuwe Volvo-enthousiasteling op het forum!
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
31-05-2018 22:12 #1107919
door V700 register
Nieuwe Volvo-enthousiasteling op het forum! is gemaakt door V700 register
Hallo iedereen,
Sinds enige tijd ben ik trotse eigenaar van een Volvo 940 sedan uit 1994, sinds kort ben ik lid van dit forum.
Mijn liefde voor Volvo’s is er omdat mijn ouders vroeger, toen ik jong was, een Volvo 240 DL sedan uit 1987 hadden. Het liefst had ik die 240, die mijn opa nieuw kocht, overgenomen. Helaas was ik toen nog wat te jong en mijn ouders hebben ‘m verkocht. Nu ik 25 ben, ben ik op zoek gegaan naar een auto en dat moest, uiteraard zou ik bijna zeggen, een Volvo worden. De 240 lag inmiddels wat buiten het budget, dus het zou een 740 of 940 worden. Uiteindelijk is het dus een 940 sedan (het oude model) geworden, die ook punten heeft die ik me kan herinneren van de 240 (zoals het loeiende geluid zal ik maar zeggen én de tik die ontstaat als je van de achteruit naar de vrij schakelt). Er zijn hier vast mensen te vinden die net als ik dat soort kenmerken waarderen! (een ander zou zeggen: waar heeft-ie het over, haha).
Toen ik de auto kocht was-ie wat ‘zielig’ (de lak wat mat, een paar deukjes, kapotte tellerklok), maar nadat ik ‘m heb gepolijst ziet-ie er alweer een stuk beter uit en de tellerklok is inmiddels hersteld. Wanneer het budget het toelaat laat ik ook de deukjes weghalen.
De motor die in de auto zit is een B230FB. Ik heb al een hoop gelezen op het internet en begreep dat dat een goede motor is. Op dit moment heeft-ie ongeveer 240.000 kilometer gereden. Voordat ik overging tot aankoop heb ik ‘m laten bekijken door een Volvo-expert en hij vond het een zeer goede auto. Omdat ik een liefhebber ben, wil ik de auto zo goed mogelijk verzorgen en ‘m op die manier echt oud laten worden. Daarom verzorg ik ‘m ook goed en als er iets is, gaat-ie meteen even naar de garage. Hebben jullie misschien nog tips voor me om ervoor te zorgen dat de auto misschien wel de 40 of 50 jaar gaat halen?
Groet! Gerard
Sinds enige tijd ben ik trotse eigenaar van een Volvo 940 sedan uit 1994, sinds kort ben ik lid van dit forum.
Mijn liefde voor Volvo’s is er omdat mijn ouders vroeger, toen ik jong was, een Volvo 240 DL sedan uit 1987 hadden. Het liefst had ik die 240, die mijn opa nieuw kocht, overgenomen. Helaas was ik toen nog wat te jong en mijn ouders hebben ‘m verkocht. Nu ik 25 ben, ben ik op zoek gegaan naar een auto en dat moest, uiteraard zou ik bijna zeggen, een Volvo worden. De 240 lag inmiddels wat buiten het budget, dus het zou een 740 of 940 worden. Uiteindelijk is het dus een 940 sedan (het oude model) geworden, die ook punten heeft die ik me kan herinneren van de 240 (zoals het loeiende geluid zal ik maar zeggen én de tik die ontstaat als je van de achteruit naar de vrij schakelt). Er zijn hier vast mensen te vinden die net als ik dat soort kenmerken waarderen! (een ander zou zeggen: waar heeft-ie het over, haha).
Toen ik de auto kocht was-ie wat ‘zielig’ (de lak wat mat, een paar deukjes, kapotte tellerklok), maar nadat ik ‘m heb gepolijst ziet-ie er alweer een stuk beter uit en de tellerklok is inmiddels hersteld. Wanneer het budget het toelaat laat ik ook de deukjes weghalen.
De motor die in de auto zit is een B230FB. Ik heb al een hoop gelezen op het internet en begreep dat dat een goede motor is. Op dit moment heeft-ie ongeveer 240.000 kilometer gereden. Voordat ik overging tot aankoop heb ik ‘m laten bekijken door een Volvo-expert en hij vond het een zeer goede auto. Omdat ik een liefhebber ben, wil ik de auto zo goed mogelijk verzorgen en ‘m op die manier echt oud laten worden. Daarom verzorg ik ‘m ook goed en als er iets is, gaat-ie meteen even naar de garage. Hebben jullie misschien nog tips voor me om ervoor te zorgen dat de auto misschien wel de 40 of 50 jaar gaat halen?
Groet! Gerard
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2018 06:44 #1446313
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Welkom hier! B230FB is een
Welkom hier! B230FB is een heerlijke motor om mee te rijden.
Lees je voor een lange levensduur even in op de kritieke roestplekken, en zorg ervoor dat die beschermd zijn. Accubakken (onder accu en onder luchtfilter), dorpel achter de achterste kriksteunen, alle felsnaden in de bodem (vooral vanaf 1993), binnenspatborden achter de voorwielen zijn een goed begin. Is dat allemaal nog roestvrij dan heb je zeker een goed exemplaar. Nog eens 20-25 jaar bij de levensduur moet dan zeker kunnen.
En ik moet je ook teleurstellen: het loeiende geluid hoort niet... Niet bij koude motor in elk geval. Dat is een teken dat het viscohart van de fan vastzit. Vervangen is prijzig (200-250 euro onderdeel) maar maakt de auto stiller en flink zuiniger. Nu draait je ventilator waarschijnlijk constant mee.
Lees je voor een lange levensduur even in op de kritieke roestplekken, en zorg ervoor dat die beschermd zijn. Accubakken (onder accu en onder luchtfilter), dorpel achter de achterste kriksteunen, alle felsnaden in de bodem (vooral vanaf 1993), binnenspatborden achter de voorwielen zijn een goed begin. Is dat allemaal nog roestvrij dan heb je zeker een goed exemplaar. Nog eens 20-25 jaar bij de levensduur moet dan zeker kunnen.
En ik moet je ook teleurstellen: het loeiende geluid hoort niet... Niet bij koude motor in elk geval. Dat is een teken dat het viscohart van de fan vastzit. Vervangen is prijzig (200-250 euro onderdeel) maar maakt de auto stiller en flink zuiniger. Nu draait je ventilator waarschijnlijk constant mee.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2018 12:15 #1446329
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welkom
Van harte welkom, bij goed onderhoud hoef je heeeeel lang geen afscheid te nemen van deze auto. Het enige nadeel is dat je er nogal aan verslaafd raakt..
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2018 15:09 #1446334
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Welkom hier.
Welkom hier.
Je gaat vast en zeker een mooie tijd tegemoet met je aanwinst.
Als je het loeiende geluid direct na koudstart bedoeld dan Is dit normaal.
Moet wel in korte tijd weg zijn.
Mijn ouders hebben 7 en 9 nieuw gehad en die loeide met koudstart ook even.
Als het niet stopt dan Is idd je visco koppeling kaduuk.
Grtz Daniel
Je gaat vast en zeker een mooie tijd tegemoet met je aanwinst.
Als je het loeiende geluid direct na koudstart bedoeld dan Is dit normaal.
Moet wel in korte tijd weg zijn.
Mijn ouders hebben 7 en 9 nieuw gehad en die loeide met koudstart ook even.
Als het niet stopt dan Is idd je visco koppeling kaduuk.
Grtz Daniel
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-06-2018 18:39 #1446343
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Meteen al nuttige tips,
Meteen al nuttige tips, waarvoor dank!
Het geluid is eigenlijk altijd hetzelfde, of de motor nu koud of warm is. De fan draait voor mijn gevoel altijd mee met het toerental. Het enige wat me opviel is dat-ie anders klonk toen het buiten flink vroor: inderdaad geen loei totdat de motor warm was. Als de motor eenmaal warm is, hoort het dan dat die fan af en toe aangaat of moet-ie vanaf dan constant meedraaien?
Kan dit, afgezien van het hogere verbruik, kwaad? Of is het iets dat weinig prioriteit heeft? Ik heb al even op Autodoc ( www.autodoc.nl/auto-onderdelen/visco-kop...940/940-944/2843-2-3 ) gekeken naar het onderdeel en de prijzen lopen daar nogal uiteen. Weten jullie wat een goede? Is dat iets wat wellicht met een Heynes-handleiding goed zelf te vervangen is?
Met roest valt het overigens erg mee, alleen wat bij de hoekjes van de dorpels bij de achterbanden. Dit is onlangs behandeld door de garage met een soort vetlaagje o.i.d. (zie foto)
Groet! Gerard
Het geluid is eigenlijk altijd hetzelfde, of de motor nu koud of warm is. De fan draait voor mijn gevoel altijd mee met het toerental. Het enige wat me opviel is dat-ie anders klonk toen het buiten flink vroor: inderdaad geen loei totdat de motor warm was. Als de motor eenmaal warm is, hoort het dan dat die fan af en toe aangaat of moet-ie vanaf dan constant meedraaien?
Kan dit, afgezien van het hogere verbruik, kwaad? Of is het iets dat weinig prioriteit heeft? Ik heb al even op Autodoc ( www.autodoc.nl/auto-onderdelen/visco-kop...940/940-944/2843-2-3 ) gekeken naar het onderdeel en de prijzen lopen daar nogal uiteen. Weten jullie wat een goede? Is dat iets wat wellicht met een Heynes-handleiding goed zelf te vervangen is?
Met roest valt het overigens erg mee, alleen wat bij de hoekjes van de dorpels bij de achterbanden. Dit is onlangs behandeld door de garage met een soort vetlaagje o.i.d. (zie foto)
Groet! Gerard
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2018 11:17 #1446356
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Dat ziet er inderdaad netjes
Dat ziet er inderdaad netjes uit, maar dat is wel een spatbordrand en niet de dorpel die ik bedoel.
Wat vinhart betreft: dat is prima zelf te vervangen, je hebt vooral een setje goede steeksleutels nodig. Het wijst zichzelf, dat red je vast zonder manual...
De viscokoppeling werkt op een inwendige olie, die bij de juiste temperatuur moet koppelen. Die olie veroudert en daarom koppelt zo'n hart dan te snel. Het kan geen kwaad bij een 940, want een kapotte koppeling grijpt te vroeg in, zelden of nooit te laat.
Bij een goede draait de fan optisch altijd wel mee, maar kan je 'm met de hand tegenhouden. Zit hij vast, dan probeer je de draaiende motor tegen te houden en dat lukt natuurlijk niet.
Met een electrische fan werkt dat natuurlijk anders: die staat stil als hij niets hoeft te doen (maar ook als hij stuk en nodig is, met risico op oververhitte motor. Dat kost koppakkingen).
Wat vinhart betreft: dat is prima zelf te vervangen, je hebt vooral een setje goede steeksleutels nodig. Het wijst zichzelf, dat red je vast zonder manual...
De viscokoppeling werkt op een inwendige olie, die bij de juiste temperatuur moet koppelen. Die olie veroudert en daarom koppelt zo'n hart dan te snel. Het kan geen kwaad bij een 940, want een kapotte koppeling grijpt te vroeg in, zelden of nooit te laat.
Bij een goede draait de fan optisch altijd wel mee, maar kan je 'm met de hand tegenhouden. Zit hij vast, dan probeer je de draaiende motor tegen te houden en dat lukt natuurlijk niet.
Met een electrische fan werkt dat natuurlijk anders: die staat stil als hij niets hoeft te doen (maar ook als hij stuk en nodig is, met risico op oververhitte motor. Dat kost koppakkingen).
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2018 11:18 #1446357
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Oh, en de hella en beru zijn
Oh, en de hella en beru zijn veilige keuzes. Geen ervaring met de goedkopere exemplaren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
02-06-2018 12:01 #1446365
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Viscofan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-06-2018 19:58 #1446366
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 80 TIENTJES
heb je een nieuwe voor ....
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
02-06-2018 22:40 #1446381
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic €800,-
Hallo Henk
80 Tientjes is een hoop geld.
groetjes
Mathy
80 Tientjes is een hoop geld.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam