Weer terug naar 940 (update met All Seasons banden )

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2017 15:06 #1107045 door V700 register
Hoi allen, Daar ben ik weer.. trug van weggeweest. Dus weer mezelf opnieuw introduceren..
Wij hebben weer een lekkere stoere 940 gekocht. De kleur is een beetje dubieus... kleurnummer 433, aangeduid als Blackberry Metalic. Als het mooi weer is zal ik wat meer foto`s maken en posten

Afgelopen 4 jaar heb ik in een V70 D5 gereden. Heerlijke wagen, maar het bloed kruipt waar het niet kan gaan. Toen wij ( mijn vrouw en ik) besloten om een reis te gaan maken met de caravan door Europa wilde ik dat niet met de V70 gaan doen. Teveel elektronica, teveel kans op storingen, en allemaal techniek waar ik niets mee kan. En, ik miste het echte autorijden. Ik kan zelf zelf heel veel doen aan onderhoud dus als er wat is onderweg kan ik heel veel zelf doen.

Wij hebben per 1-1-2018 allebei ontslag genomen, huis staat nu in de verkoop en wij gaan met auto-caravan een rondreis maken door Europa. En dat gaan we doen met onze 940 :-)
Dus afgelopen maanden opzoek... en.. We hebben hem gevonden, een 940 station uit 97. Zonder gas en zonder trekhaak. met nog geen 3 ton op de teller. Bij een ex Volvo garage in Pijnakker. Optisch niet in een heel mooie staat, maar dat komt goed. Leren bekleding en de opties die ik wilde. Cruise control, airco, schuifdakje, elektrische ramen voor en achter, en een werkende stoelverwarming, etc. etc.

Er moesten wat dingetjes aan gedaan worden, hij had twee jaar binnengestaan. Prioriteiten eerst, uiteraard... grijze knippers erop.. hahaha...

Wat is er inmiddels al gedaan, oa. door de garage in Pijnakker en onze garage in Uitgeest:
nieuwe achterbanden
ik wilde een grotere zwaardere accu
nieuwe distributie + alle toebehoren
alle vloeistoffen vervangen
trekhaak eronder laten maken
grote onderhoudsbeurt
zwaardere achterveren eronder
bobine rotors bougies kabels etc vervangen
gas in laten bouwen
Dab+ radio ingebouwd
auto helemaal nagelopen op gebreken en technisch in orde gemaakt
flinke poetsbeurt
binnenkant schoongemaakt

Ik wil nog nieuwe koppelingsplaten erin, andere spiegels besteld bij Timen, Led verlichting voor en misschien achter, weet nog niet hoe dat moet, en ik wil optisch nog wat laten bijwerken. Tevens op zoek naar een armsteun met bekerhouders erin.

Heerlijk!!! we zoefen weer over de weg. Foto met auto en aanhanger. Die hebben we gekocht want we beginnen in januari in Calabrië, daar staat onze caravan, die gaan we verbouwen, ophalen en in maart gaan we rondreizen..

Ik hou jullie af en toe op de hoogte... Ga zo door met vragen stellen en posten want ik heb heel veel aan jullie...

Jasper.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2017 19:34 #1440408 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Een hele
goede reis gewenst !

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2017 21:36 #1440411 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Heel gaaf, kan dit soort
Heel gaaf, kan dit soort plannen altijd flink bewonderen/waarderen!

Die 940 ziet er trouwens wel heel gaaf uit! Ik blijf het volgen hier!

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
08-09-2017 21:41 #1440413 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Een mooie auto en een mooi
Een mooie auto en een mooi plan! Uiteraard helpen we je hier graag.

Welke DAB+ antenne heb je, waar zit 'ie en hoe bevalt dat?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2017 08:45 #1440423 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geweldige auto en een geweldig plan
Welcome back ! De auto ziet er super uit ! Geweldig plan, dat word 1 jaar genieten !

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2017 09:39 #1440541 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Gefeliciteerd met de 940!
Het blok kan , mits netjes behandeld en de beurten op tijd, minimaal een miljoen kilometer mee.

Wel regelmatig was in de kokers spuiten (om de vijf tot 7 jaar), wanneer je minder handig bent kun je dit beter laten doen.

Mijn exemplaar (1991, 635.000 km) had wat bodemschade, daar zijn in de afgelopen jaren zowel de linker balk als de rechter dorpel en de dorpel links achter vervangen. Op zich geen ramp, bij elkaar zo'n 2000 Euro. Plus wat triviale zaken als een stuurhuis, twee maal de koppelingsplaat, een versnellingsbak en twee waterpompen. Twee lambdasensoren., die gaan bij mij relatief lang mee, kwestie van vriendelijk toespreken. De rest van de wagen houd ik ook technisch in nieuwstaat.

Ikke niet geheel compos mentis? Wanneer ik een vervanger had moeten aanschaffen zou ik niet exact hebben geweten wat 'er aan zat te komen.' Nu weet ik exact wat er aan moet gebeuren in de toekomst, ik houd een onderhoudsdatabase bij. Bovendien, wanneer ik die 2000 Euro had uitgegeven aan een andere had ik waarschijnlijk nog meer uit moeten geven aan een waslijst van gebreken, dan kom je aardig wat hoger uit, wat telt zijn de kosten per kilometer. En die zijn nog steeds lager dan van zo'n hypercanbus-asfaltneuker waar je met vier personen een schoenlepel nodig hebt bij het instappen.

Zwaardere achterveren zijn niet echt nodig. Heb je de boel los, dan zie je twee ringen boven de veren zitten. Daar kun je een dikkere voor in de plaats zetten of een extra ring. Bij mijn wagen (97 liter LPG tank en een caravan er achter) werkte dat uitstekend.

Waar je bij jouw exemplaar aan moet denken is dat , wanneer je er een zwaardere accu in zet (70 Ah), je een dynamo nodig hebt dat minstens 80A kan leveren. Anders wordt je accu nooit volledig bijgeladen en dan werken er een paar zaken minder goed, ten slotte zit er al electronica in...

In ieder geval succes er mee, dat de bak lang moge leven...

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-09-2017 10:54 #1440550 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dank jullie voor het meeleven
Dank jullie voor het meeleven..

Het blijft toch echt een heerlijke wagen. Inmiddels vandaag weer bij de garage voor wat "updates". Raamlijst laat los, dakje gaat niet lekker open, hij gaat alleen omhoog en niet naar achter.. en misschien moet er toch een andere bak in, hij kraakt in de 5e versnelling. Vanavond weet ik meer.
De vering had ik al laten doen alsook de overige dingen.

De dab+ radio is er 1 van Pioneer. De antenne zit rechts op het raam. Ik moet zeggen, volgens mij zitten er ook best goede speakers in voor die tijd, maar het geluid is zuiver en klinkt lekker. Ben dik tevreden daarover.

Tip van de dynamo zal ik meenemen. Maar ff overleggen met de garage vanavond.

Verder moet de wagen dus in januari tip top zijn, dan gaat het feest beginnen. Zoals het er nu naar uitziet dan gaan we niet weg voor 1 jaar maar voor langere periode.. hoe lang weet ik nog niet, maar kan zomaar 3 a 4 jaar zijn. Als ik onderweg kan werken om een boterham te verdienen dan is dat ook geen probleem.. Binnenkort een trip naar Denemarken om te kijken hoe de wagen zich houdt op de lange afstanden.

Ik zal als we in Denemarken zijn hier een paar plaatjes hier neerzetten..

Wordt vervolgd... tips blijven welkom.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-11-2017 11:27 #1441900 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic geen banden meer wisselen

Vooroplopend op de reis had ik o.a. bedacht dat ik niet ga rijden met 4 lossen winterbanden extra mee.

Gisteren dus een bandenwissel gedaan op de Auriga velgen na uitgebreid overlegd te hebben met mijn bandenboer.

De keuze is gevallen op Vredestein Quatrac 5 all season banden.

Ik moet zeggen, wat een verademing qua geluid. Ik hoor ze niet. Ik ga uiteraard wel zien hoe het gaat op de lange duur en qua weggedrag in de zomer en in de winter in de bergen.

Ik houd jullie op de hoogte, maar ik denk dat ik klaar ben met banden/velgen wisselen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2017 13:36 #1441926 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Sway bar
Wat een prachtig plan!
Persoonlijk zou ik de reactiestang vervangen voor een zwaarder exemplaar van bijvoorbeeld ipd. Hierdoor gaat de auto zo ongelooflijk lekker strak rijden en vooral sturen. Hoe is de staat van overige wielophanging rubbers?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-11-2017 14:37 #1441929 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik rijd nu ook op de Quatrac
Ik rijd nu ook op de Quatrac 5. Bevalt goed tot nu toe.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC