Volvo 740 Turbo 1990
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2017 11:30 #1106615
door V700 register
Volvo 740 Turbo 1990 is gemaakt door V700 register
Ziet hier toch alweer 8 jaar, toen kocht ik mijn eerste 740 alweer. Was een GLE met Kjet zonder extra opties van 1986. Afgelopen jaar toevallig op blocket.se een 740 Turbo van 1990 gezien, eerste model met de toekomstige 940 neus, met alle opties voor een prijs onder de 4 cijfers. Die kon ik niet laten staan voor een prijs van 8500SEK (kleine 1000 euro)
Dus op met het vliegtuig naar Kopenhagen, vriendin mee en na het ophalen gingen we er nog 2 weken mee op vakantie door Noorwegen. Op treinstation van Malmo afgesproken met de eigenaar, proefritje gemaakt. Toch wel wat beschadigingen in het interieur, zoals scheuren in het leer (gelukkig op de naad en is mijn vriendin goed in naaien met de naaimachine, dus die heeft dit probleemloos hersteld). Kaartenbakken kapot en nog wat andere dingen. Eigenaar betaald, hij nam de trein, en wij gingen op weg naar de Biltema. We konden niet veel camping spullen meenemen in het vliegtuig, dus hier de rest ingeslagen haha. Ook reserveonderdelen voor de auto, bougies, rotor, verdelerkap etc, helaas ook nieuwe accu, want er zat een 40 Ah in van een veel kleinere auto. En toen op weg naar Noorwegen, meerdere malen geweest kan er gewoon geen genoeg van krijgen. Toch met terugreis van noorwegen bijna 3000km gereden met een auto van 26 jaar oud die je niet kent.
Dus op met het vliegtuig naar Kopenhagen, vriendin mee en na het ophalen gingen we er nog 2 weken mee op vakantie door Noorwegen. Op treinstation van Malmo afgesproken met de eigenaar, proefritje gemaakt. Toch wel wat beschadigingen in het interieur, zoals scheuren in het leer (gelukkig op de naad en is mijn vriendin goed in naaien met de naaimachine, dus die heeft dit probleemloos hersteld). Kaartenbakken kapot en nog wat andere dingen. Eigenaar betaald, hij nam de trein, en wij gingen op weg naar de Biltema. We konden niet veel camping spullen meenemen in het vliegtuig, dus hier de rest ingeslagen haha. Ook reserveonderdelen voor de auto, bougies, rotor, verdelerkap etc, helaas ook nieuwe accu, want er zat een 40 Ah in van een veel kleinere auto. En toen op weg naar Noorwegen, meerdere malen geweest kan er gewoon geen genoeg van krijgen. Toch met terugreis van noorwegen bijna 3000km gereden met een auto van 26 jaar oud die je niet kent.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2017 11:50 #1436339
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Nu zijn we bijna een jaar
Nu zijn we bijna een jaar verder en toch al wat werk gehad aan hem, maar dat was ook de insteek. Zo was er motorisch toch een hoop achterstallig onderhoud. Hoop imitatie onderdelen, hoop defecte ook. Brandstofpomp was zwak, drukregelaar defect, verkeerde bougies, versleten injectoren, kleppen stellen, distributieriem.
Eerst motorisch alles hersteld, alles vervangen door Bosch, veel via Duitsland en Bogijn gekocht, waar Bosch onderdelen vele malen goedkoper zijn. En op autosloperijen een hoop reserve onderdelen gescoord.
Optisch ook wat verbeteringen aangebracht, de grille voorop is vervangen door een ik denk 960? type met chrome rand ipv zwart. Koplampwissers ben ik nu mee bezig, de logo's op de achterklep zitten er ook weer op, bumper voor is weer goed gemonteerd. De 3 antennes voor bakkie en radio zijn eraf, zit nu een DAC/FM antenne op het dak.
Mijn laatste klus van afgelopen week is de kont weer op normale hoogte, heb van een 940 Turbo Sedan sloper uit 1997 de nivomats en bijbehorende veren gemonteerd, wat heel goed bevalt. Ook stabilisatorstang gemonteerd en voor de torsiestang op de veerpoot aan de onderkant, die had ik nog liggen.
Volgende dingen, zijn de roestplekken op de motorkap en de koplampwissertjes, heb ze al en mooi opnieuw gespoten. Wacht nu op de rubbertjes die op beugels moeten onder de koplamp. Heb er 6 van 8 nodig, bij Volvo niet meer te krijgen. Toevallig had iemand ze op ebay Duitsland.
Daarnaast ook de viscokoppeling vervangen door Elektrische. Het is me te lawaaiierig ook op de snelweg, huidige visco is zwaar defect. Heb nog een andere liggen van mijn andere 740, maar die ook omgebouwd naar elektrisch. Helaas past de standaard fan niet door de intercooler. Dus een moderne slim versie, die minder verbruikt en meer RPM maakt dan de originele en ook nog een 1,5cm dunner. Komen er 2 op, die van de airco is ook defect. Dus daar komt een 14" 220Watt die 2550 RPM maakt, en in de motorruimte komt een 120Watt 2500 RPM uitvoering. Op de foto zie je de originele Volvo en daar langs de 'slim'.
Eerst motorisch alles hersteld, alles vervangen door Bosch, veel via Duitsland en Bogijn gekocht, waar Bosch onderdelen vele malen goedkoper zijn. En op autosloperijen een hoop reserve onderdelen gescoord.
Optisch ook wat verbeteringen aangebracht, de grille voorop is vervangen door een ik denk 960? type met chrome rand ipv zwart. Koplampwissers ben ik nu mee bezig, de logo's op de achterklep zitten er ook weer op, bumper voor is weer goed gemonteerd. De 3 antennes voor bakkie en radio zijn eraf, zit nu een DAC/FM antenne op het dak.
Mijn laatste klus van afgelopen week is de kont weer op normale hoogte, heb van een 940 Turbo Sedan sloper uit 1997 de nivomats en bijbehorende veren gemonteerd, wat heel goed bevalt. Ook stabilisatorstang gemonteerd en voor de torsiestang op de veerpoot aan de onderkant, die had ik nog liggen.
Volgende dingen, zijn de roestplekken op de motorkap en de koplampwissertjes, heb ze al en mooi opnieuw gespoten. Wacht nu op de rubbertjes die op beugels moeten onder de koplamp. Heb er 6 van 8 nodig, bij Volvo niet meer te krijgen. Toevallig had iemand ze op ebay Duitsland.
Daarnaast ook de viscokoppeling vervangen door Elektrische. Het is me te lawaaiierig ook op de snelweg, huidige visco is zwaar defect. Heb nog een andere liggen van mijn andere 740, maar die ook omgebouwd naar elektrisch. Helaas past de standaard fan niet door de intercooler. Dus een moderne slim versie, die minder verbruikt en meer RPM maakt dan de originele en ook nog een 1,5cm dunner. Komen er 2 op, die van de airco is ook defect. Dus daar komt een 14" 220Watt die 2550 RPM maakt, en in de motorruimte komt een 120Watt 2500 RPM uitvoering. Op de foto zie je de originele Volvo en daar langs de 'slim'.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-04-2017 11:58 #1436340
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ah ja en de plaat op de oprit
Ah ja en de plaat op de oprit ligt er omdat helaas het stuurhuis flink lek is, al een goede sloper liggen, maar nog geen zin om te moeten vervangen haha.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-04-2017 12:32 #1436431
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic efan
Mooie auto zo voor elkaar gekregen.
Vraagje hoe laat je de efan aansturen. Geeft de LH van 1990 al een output signaal op basis van de temperatuur van de ECT sensor?
Vraagje hoe laat je de efan aansturen. Geeft de LH van 1990 al een output signaal op basis van de temperatuur van de ECT sensor?
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2017 00:37 #1437479
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Daar ben ik ook wel
benieuwd naar .
Naar die ombouw van V-fan naar E-fan...
Naar die ombouw van V-fan naar E-fan...
- Stijn Terstappen
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2017 01:29 #1437480
door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Koop gewoon n late 940.
Koop gewoon n late 940. Probleem opgelost
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-05-2017 07:19 #1437483
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Of een nieuw visco-hart voor
Of een nieuw visco-hart voor de V-fan. Is die ook weer stil en zal hij dat jarenlang blijven. Ik zie geen reden om normaal onderhoud te vervangen door "upgrades" met spullen die de fabriek indetijd ivm kostenreductie heeft doorgevoerd.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-05-2017 23:44 #1437519
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Nou..
Volgens mijn zijn 940's gevoeliger voor koelsysteem-problemen dan 740's.
Dus of een late 940 de oplossing is.. Voor welk probleem eigenlijk ?
Dus of een late 940 de oplossing is.. Voor welk probleem eigenlijk ?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2017 05:38 #1437522
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik weet niet, of dat echt
Ik weet niet, of dat echt waar is. Ik weet wel, dat elke auto waarmee ik koelfan-problemen heb gehad voorzien was van electrische ventilatoren die op ongewenste momenten ongemerkt de geest gaven. Met een viscofan heb ik dat nog nooit gehad: daar beperkt het "probleem" als de fan stuk is zich tot extra brandstofverbruik (door meelopen en te laat op temperatuur komen) en herrie.
De reden voor de e-fan is voor Volvo indertijd puur kostenreductie geweest, geen verbetering in technisch opzicht.
De reden voor de e-fan is voor Volvo indertijd puur kostenreductie geweest, geen verbetering in technisch opzicht.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-05-2017 22:24 #1437543
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ja.
Tegen de achtergrond van wat je nu zegt kan je mijn opmerking lezen.
Onverwacht ongemerkt defect . Daardoor dus vervolgproblemen door te hoge temperaturen. Dat zal dan als ik jou zou lees bij een 740 niet optreden als gevolgschade van een niet werkende fan.
Onverwacht ongemerkt defect . Daardoor dus vervolgproblemen door te hoge temperaturen. Dat zal dan als ik jou zou lees bij een 740 niet optreden als gevolgschade van een niet werkende fan.
Moderators: Jerry Stam