Mijn eerste net aangeschafte Volvo 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-05-2015 18:03 #1103822
door V700 register
Mijn eerste net aangeschafte Volvo 940 is gemaakt door V700 register
Hallo mede Volvo liefhebbers,
Ik ben Simon en nieuw op dit Forum en heb net een kersverse week een Volvo 940 Estate in bezit.
Lang gezocht naar een mooi fris exemplaar en naar mijn mening ben ik daar redelijk in geslaagd.
Het betreft een 2.3 met LPT Turbo met 311.000 km op de klok, is Volvo dealer onderhouden en een luxe uitrusting. Werkelijk alles zit er op en aan. Originele cruisecontrol, clima, stoelverwarming, leer, etc.
Weet iemand hoe deze uitvoering heet trouwens?
De auto heb ik nu eerst geschorst voor de komende tijd om hem helemaal in topstaat te krijgen.
Vandaag 16-5 heb ik een eerste inspectie gedaan aan de auto en de eerste modificatie.
De vorige eigenaar had er hulpveren onder wat de auto onaangenaam stug maakte. Rijd nu een stuk beter.
De rest van de auto ziet er erg goed uit. Nergens roest te bekennen!.
In Februari heeft de auto zijn laatste onderhoud nog bij de dealer gehad dus ik verwachte ook niet erg veel problemen.
Banden, remmen, etc allemaal top. Is hij dan helemaal perfect? Dat helaas ook weer niet.
Punten die ik tijdens mijn korte inspectie tegenkwam.
*Een licht oliezweten bij de uitgaande as van de versnellingsbak en een klein drupje olie tussen motor en bak.
*Een licht zwetende turbolader.
*tijdens het wat sneller ronddraaien van het stuur komt er wel eens een hoge pieptoon ergens weg. Nog even uitzoeken waar weg.
*Koud starten gaat na ca 3sec rondtornen van de startmotor prima. Warm starten vind de auto weinig aan. Je moet langer starten en de motor slaat daarna eigenlijk altijd meteen weer af.
Toefje gas erbij en hij blijft lopen. Daarna nooit weer een misse slag of een fout stationair toerental.
*beschadigde achterbumper.
Komende tijd eerst maar eens een flinke onderhoudsbeurt en kijken wat we meer tegenkomen.
Verder moet ik nog even op zoek naar een set stalen 15 inch velgen voor de winterbanden.
Wat mij overigens opvalt is dat bij volgas geven de turbodruk dik 0,6 bar doet. (Er zit een universeelmeter in gemonteerd). Is dit standaard voor een LPT?
Ik houd jullie op de hoogte en sta uiteraard open voor tips!
Met vriendelijke groet,
Simon.
Ik ben Simon en nieuw op dit Forum en heb net een kersverse week een Volvo 940 Estate in bezit.
Lang gezocht naar een mooi fris exemplaar en naar mijn mening ben ik daar redelijk in geslaagd.
Het betreft een 2.3 met LPT Turbo met 311.000 km op de klok, is Volvo dealer onderhouden en een luxe uitrusting. Werkelijk alles zit er op en aan. Originele cruisecontrol, clima, stoelverwarming, leer, etc.
Weet iemand hoe deze uitvoering heet trouwens?
De auto heb ik nu eerst geschorst voor de komende tijd om hem helemaal in topstaat te krijgen.
Vandaag 16-5 heb ik een eerste inspectie gedaan aan de auto en de eerste modificatie.
De vorige eigenaar had er hulpveren onder wat de auto onaangenaam stug maakte. Rijd nu een stuk beter.
De rest van de auto ziet er erg goed uit. Nergens roest te bekennen!.
In Februari heeft de auto zijn laatste onderhoud nog bij de dealer gehad dus ik verwachte ook niet erg veel problemen.
Banden, remmen, etc allemaal top. Is hij dan helemaal perfect? Dat helaas ook weer niet.
Punten die ik tijdens mijn korte inspectie tegenkwam.
*Een licht oliezweten bij de uitgaande as van de versnellingsbak en een klein drupje olie tussen motor en bak.
*Een licht zwetende turbolader.
*tijdens het wat sneller ronddraaien van het stuur komt er wel eens een hoge pieptoon ergens weg. Nog even uitzoeken waar weg.
*Koud starten gaat na ca 3sec rondtornen van de startmotor prima. Warm starten vind de auto weinig aan. Je moet langer starten en de motor slaat daarna eigenlijk altijd meteen weer af.
Toefje gas erbij en hij blijft lopen. Daarna nooit weer een misse slag of een fout stationair toerental.
*beschadigde achterbumper.
Komende tijd eerst maar eens een flinke onderhoudsbeurt en kijken wat we meer tegenkomen.
Verder moet ik nog even op zoek naar een set stalen 15 inch velgen voor de winterbanden.
Wat mij overigens opvalt is dat bij volgas geven de turbodruk dik 0,6 bar doet. (Er zit een universeelmeter in gemonteerd). Is dit standaard voor een LPT?
Ik houd jullie op de hoogte en sta uiteraard open voor tips!
Met vriendelijke groet,
Simon.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
16-05-2015 19:59 #1418366
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Welkom hier
Hallo Simon, welkom hier!
Fraai exemplaar heb je op de kop getikt. Als ze altijd goed onderhouden zijn, kunnen deze modellen erg lang meegaan. Die opties kunnen wijzen op een Nordic of Limited Edition uitvoering. Ik vermoed dat laatste.
De problemen met een warme start kunnen weleens verholpen worden als je de BDP sensor vervangt. Ik heb zoiets soortgelijks gehad, nieuwe BDP sensor en geen last meer.
Turbodruk op 0,6 bar is niet standaard bij een LPT (weet je zeker dat het geen HPT is, die hebben standaard 0,65 bar), wellicht is er bij jou een MBC (Manual Boost Controller) bij de turbo geplaatst, hiermee kun je de druk opschroeven en is 0,6 bar prima te doen.
Veel rij- en sleutelplezier toegewenst!
groet,
Pascal
Fraai exemplaar heb je op de kop getikt. Als ze altijd goed onderhouden zijn, kunnen deze modellen erg lang meegaan. Die opties kunnen wijzen op een Nordic of Limited Edition uitvoering. Ik vermoed dat laatste.
De problemen met een warme start kunnen weleens verholpen worden als je de BDP sensor vervangt. Ik heb zoiets soortgelijks gehad, nieuwe BDP sensor en geen last meer.
Turbodruk op 0,6 bar is niet standaard bij een LPT (weet je zeker dat het geen HPT is, die hebben standaard 0,65 bar), wellicht is er bij jou een MBC (Manual Boost Controller) bij de turbo geplaatst, hiermee kun je de druk opschroeven en is 0,6 bar prima te doen.
Veel rij- en sleutelplezier toegewenst!
groet,
Pascal
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-05-2015 21:00 #1418369
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Modificaties
Er zit zo te zien een 960 achterbumper op met ander eindstuk.
Ook 960 dorpels (over de 940 dorpels)
Andere grille (helemaal zwart)
Lijkt van binnen overigens op een Limited edition.
Iemand die zoiets doet, doet vast nog wel meer zoals een MBC of andere turbo.
Mooie auto overigens en van harte welkom.
Ook 960 dorpels (over de 940 dorpels)
Andere grille (helemaal zwart)
Lijkt van binnen overigens op een Limited edition.
Iemand die zoiets doet, doet vast nog wel meer zoals een MBC of andere turbo.
Mooie auto overigens en van harte welkom.
- Daniel Wessels (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-05-2015 21:12 #1418371
door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Welkom hier,
Welkom hier,
Moooooi exemplaar...
Moooooi exemplaar...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
16-05-2015 21:39 #1418372
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic MBC
Dank allemaal voor het welkom.
De auto is van een liefhebber geweest en die heeft inderdaad het een en ander gewijzigd.
Inderdaad een achterbumper van een 960 en de sideskirts overigens ook. Jullie hebben het over een MBC. Hoe kan ik dat controleren of dit gemonteerd is?
Ik heb wel het vermoeden dat er meer dan 135 pk aan boord is getuige het gemak waarmee versneld kan worden.
@ Kogelman, Ik zie dat jij ook een zogeheten snowcap bij je ruitenwissers gemonteerd hebt. Wat is de functie van zon ding?
Groetjes, Simon
De auto is van een liefhebber geweest en die heeft inderdaad het een en ander gewijzigd.
Inderdaad een achterbumper van een 960 en de sideskirts overigens ook. Jullie hebben het over een MBC. Hoe kan ik dat controleren of dit gemonteerd is?
Ik heb wel het vermoeden dat er meer dan 135 pk aan boord is getuige het gemak waarmee versneld kan worden.
@ Kogelman, Ik zie dat jij ook een zogeheten snowcap bij je ruitenwissers gemonteerd hebt. Wat is de functie van zon ding?
Groetjes, Simon
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
16-05-2015 22:36 #1418374
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Snowcap
Een snowcap voorkomt dat er in de (Zweedse) winter sneeuw en/of takjes/dennennaalden in de paravaan komen die daarna in je kachel verdwijnen waardoor deze eerder verstopt kan raken. De buitenlucht blijft dus vrij toegang houden naar het interieur, ook als er een dik pak sneeuw op je motorkap ligt.
Bijkomend voordeel is dat je de kachelaanjager niet zo snel aan hoeft te zetten (waardoor je de kachelmotor spaart) omdat de buitenlucht er met hogere snelheid naar binnen komt om bijv. ramen te ontwasemen of om in de zomer koudere lucht binnen te laten (waardoor je de airco minder snel nodig bent).
Naast deze functionele redenen is voor mij de belangrijkste reden dat ik het ook gewoon mooier vind staan. Een leuk (zeldzamer wordend) hebbeding.
Ik had destijds op mijn 245 ook 2 snowcaps, in de winter wel handig. Voor mijn 940 heb ik de snowcap in kleur gespoten en heb er (paravaan)gaas in gemaakt voor "de looks". De auto rijdt er geen meter beter van, maar ik vind het gewoon mooi.
Bijkomend voordeel is dat je de kachelaanjager niet zo snel aan hoeft te zetten (waardoor je de kachelmotor spaart) omdat de buitenlucht er met hogere snelheid naar binnen komt om bijv. ramen te ontwasemen of om in de zomer koudere lucht binnen te laten (waardoor je de airco minder snel nodig bent).
Naast deze functionele redenen is voor mij de belangrijkste reden dat ik het ook gewoon mooier vind staan. Een leuk (zeldzamer wordend) hebbeding.
Ik had destijds op mijn 245 ook 2 snowcaps, in de winter wel handig. Voor mijn 940 heb ik de snowcap in kleur gespoten en heb er (paravaan)gaas in gemaakt voor "de looks". De auto rijdt er geen meter beter van, maar ik vind het gewoon mooi.
- Pascal Kogelman
- Premium lid
-
Minder
Meer
17-05-2015 16:18 #1418385
door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic MBC
Als je een MBC hebt zie je een klein T-stukje (van metaal) vlak bij je turbo hangen (ten grote van een pakje sigaretten). Aan beide uiteinden zit een slangetje en in het midden een schroef om de vastgestelde turbodruk mee vast te zetten. Als je de zoekfunctie gebruikt van dit forum kun je er veel meer over vinden incl. foto's van een MBC. Je kunt hiermee van een LPT (standaard 0,35 bar) een HPT turbodruk maken (0,65 bar, of meer). Dit levert in de praktijk zo'n 30 pk vermogenswinst op, dit merk je als je het gaspedaal vloert bij bijv. een inhaalactie. Een MBC kost tussen de 40 en 50 euro en is eenvoudig te plaatsen, o.a. te koop bij Timen.
groet,
Pascal
groet,
Pascal
- Mark van Loo (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
18-05-2015 18:44 #1418421
door Mark van Loo (GAST)
Beantwoord door Mark van Loo (GAST) in topic Met betrekking tot matig warm
Met betrekking tot matig warm starten; check temperatuursensor of de gaskleppositiesensor. Bij mijn 940 was die laatste vervuild. Schoon gemaakt en opnieuw afgesteld, toen weer OK.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2015 18:23 #1418450
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hey bedankt voor de info,
Hey bedankt voor de info, daar ga ik het weekend zeker even naar kijken. Het gasklephuis afstellen is dat zelf te doen of is daar een ingewikkelde procedure voor.
Wat betreft de temperatuursensor, heeft de ecu zijn eigen sensor? apart van de meter in het instrumentenpaneel zeg maar?
Ik hoor graag even van je.
Groet,
Simon.
Wat betreft de temperatuursensor, heeft de ecu zijn eigen sensor? apart van de meter in het instrumentenpaneel zeg maar?
Ik hoor graag even van je.
Groet,
Simon.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-05-2015 19:12 #1418453
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECU
ECU en meter in het dashboard hebben beide een eigen meter. Er zijn er dus twee, zitten beide onder het inlaatspruitstuk in de kop. Als ik me niet vergis is de sensor voor de ECU die met het metalen clipje op de connector.
Qua gasklephuis/positieschakelaar: Het gasklephuis kan vies worden. Door die viezigheid kan de gasklep niet meer sluiten en geeft de gasklep positieschakelaar niet meer aan de ECU door dat de motor stationair moet draaien. De schakelaar zelf zit op de buitenkant van het gasklephuis en wordt eigenlijk niet vies. Beste is om eerst het gasklephuis schoon te maken en daarna te kijken of de positieschakelaar nog goed staat.
Qua afstelling: Normaliter is het alleen de positieschakelaar verdraaien/verstellen, en als het gasklephuis van het spruitstuk is geweest misschien de lengte van het armpje tussen gasrol en gasklep aanpassen. Verder nergens aan komen, de andere instellingen (oa stelschroef basistoerental) hoef je als het goed is niet aan te komen, die afstellingen verlopen niet vanzelf.
Ik heb ooit eens een procedure geschreven voor het afstellen van de positieschakelaar, die vind je hier: volvo700vereniging.nl/node/17794
Qua gasklephuis/positieschakelaar: Het gasklephuis kan vies worden. Door die viezigheid kan de gasklep niet meer sluiten en geeft de gasklep positieschakelaar niet meer aan de ECU door dat de motor stationair moet draaien. De schakelaar zelf zit op de buitenkant van het gasklephuis en wordt eigenlijk niet vies. Beste is om eerst het gasklephuis schoon te maken en daarna te kijken of de positieschakelaar nog goed staat.
Qua afstelling: Normaliter is het alleen de positieschakelaar verdraaien/verstellen, en als het gasklephuis van het spruitstuk is geweest misschien de lengte van het armpje tussen gasrol en gasklep aanpassen. Verder nergens aan komen, de andere instellingen (oa stelschroef basistoerental) hoef je als het goed is niet aan te komen, die afstellingen verlopen niet vanzelf.
Ik heb ooit eens een procedure geschreven voor het afstellen van de positieschakelaar, die vind je hier: volvo700vereniging.nl/node/17794
Moderators: Jerry Stam