960 heeft een zusje gekregen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2015 16:38 #1103533 door V700 register
960 heeft een zusje gekregen is gemaakt door V700 register
Volvisti,

Na een aantal testritten in verschillende 940's heb ik een 940 Estate met B230FK LPT met M90-handbak toegevoegd aan ons wagenpark.

Aangezien we naast onze Prius Plug-In en de 960 ook nog een Fiat Punto hadden staan, alle drie voorzien van een automaat, werd het tijd om weer eens een handgeschakelde auto neer te zetten.
Punto zojuist voor een goed prijs van de hand gedaan en dat geld kan meteen naar de 940. Onze oudste 2 gaan binnenkort hun rijbewijs halen dus die moeten toch voorlopig ervaring op gaan doen met schakelen. Eens goed geleerd vergeet je dat uiteraard nooit meer! En die Fiat is natuurlijk ook niet erg veilig ( laat staan betrouwbaar, wat een bagger-kwaliteit), kortom, twee prachtige argument naar moeders toe waarom er een baksteen bij moest komen.

Ik was al een tijdje met de orientatie bezig, uiteraard weer heel veel gelezen hier, bij R-Spec had ik zelfs al een MBC besteld, en na een laatste testrit de beslissing genomen. Ik kon hem zelf als laatste toetsing naar de APK meenemen en daar is alles zeer goed bekeken. Alleen het Linker voorwiel draaide niet soepel rond, remmer was overigens helemaal goed, maar daar werd 'ie niet op goedgekeurd! Terug, remklauw los, alles uit elkaar, beetje ontroesten, smeren en vervolgens fluitend door de APK. Enige minpuntje is een roestige accubak waar een gat in zit (vreemd dat daar geen kunststof bescherming zit in het wielhuis, dat begint pas veel "later" ). Dat gaan we dus nog een keer dichtlassen met een plaatje.

Ik had vandaag wat tijd dus vanmorgen maar naar mijn maatje gereden waar 'ie staat en die MBC erin gehangen. Eerst even een beetje afgesteld op ca. 0,4bar en een kwartslag extra. WOW, alleen dat merk je al.
Nadat 'ie warm was iets verder "opgeschroefd" en WOOOW... die blijft lekker doortrekken :-)
Ik merkte wel dat 'ie niet helemaal continue vol doortrok, heb 't idee dat 'ie wat lucht te weinig krijgt. Airbox-modificatie wordt dus de volgende stap, ook al zit ik te denken om er maar meteen zo'n mooie conische KN op ga zetten, is wel erg stoer maar eigenlijk allemaal veel te heftig voor de kids, maar ja, Pappa wil ook wel eens wat. De 960 is voor moeders en doe ik rustig aan mee, moet denk ik ook een keer een nieuwe kop/koppakking in vanwege toch wel KV-verbruik, en deze 940 was zo goedkoop, tja...

Ik heb de volgende zaken in ieder geval in de planning staan:
Turbodrukmeter, Watertemp-meter, Cruise-control er nog in,
ben aan het kijken naar een Wasted-Spark setje en dan meteen ook maar chippen,
Wil eigenlijk een stay voor, maar eerst maar eens kijken wat nieuwe dempers voor en achter doen (de 940 lijkt minder koersvast dan de 960 op rechte stukken),
het mooie was dat 'ie dealer-onderhouden is geweest, 1 eigenaar vanaf het begin, alle belangrijke rubbers waren al vervangen behalve de stabilisatorstangetjes voor, dus die zijn nu helemaal nagelnieuw.

Zag net een posting hier van iemand die KV-niveau waarschuwingslampje heeft ingebouwd in z'n 940, die moet er zeker ook inkomen (haha, voor ons onmisbaar bij de 960).

Kortom, grootste plannen en ik moet nu toch echt maar eens lid gaan worden hier!

Groet,
Peter

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-03-2015 17:14 #1416914 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic H Peter,
H Peter,

Gefeliciteerd met deze vierkante gezinsuitbreiding. Een mooie twee-eiïge tweeling.

De zusjes vinden het wel gezellig om andere zusjes te ontmoeten tijdens de V700-bijeenkomsten!

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2015 08:51 #1416924 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veilig.....
Gefeliciteerd! Altijd leuk een 940.

Alleen je schrijft dat de Fiat niet veilig is.
Is het wel verstandig om een onervaren beginnend bestuurder met een 940 op pad te sturen met MBC, chippen, etc en 165+ Pk's?
Onze dochter is ook bezig met haar rijbewijs, maar ik stuur haar toch liever op pad met onze Clio met 75 pk op de voorwielen ipv 165+ pk op de achterwielen.

De veiligheid van onze Volvo's is trouwens ook 20 jaar oud. Dus misschien schijnveiligheid?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2015 16:18 #1416939 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veilig ...
Hoi Ferry40,

haha, zeker een terechte opmerking, maar gelukkig is de MBC wel makkelijk los te koppelen.
Qua schijnveiligheid van onze oude bakstenen heb ik wel wat foto's gezien en dan weet je dat je in een baksteen (met werkende airbag) tegen een boom toch echt wel beter zit dan in een Fiat'je (uit 2000)...
Sowieso zijn onze kids vrij voorzichtig aangelegd, roken en (te veel) drinken is er sowieso niet bij. maar ik wil wel graag dat ze wat langduriger ervaring opdoen met een handbak en met alleen maar automaten voor 't huis is dat natuurlijk lastig.

Ik ben daarom wel erg benieuwd naar de ervaringen met Wasted Spark om te kijken hoe snel e.e.a. is ingeregeld. Het gaat natuurlijk niet lekker werken als je 500km moet rijden om je EU ingeregeld te krijgen en dan af en toe de MBC aan of uit te zetten. Overigens heb ik wel in m'n gedachten gespeeld om een Electronische BoostController in te bouwen, precies om de "veiligheidsreden", maar wilde voor die paar centen van een MBC wel eerst weten hoe de resultaten zijn met een MBC.

HAHA, die smile van gisteren was die € 35,- wel waard.....

Thnx voor je waarschuwing :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2015 18:46 #1416942 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Veilig 2.0
Ja..... Die smile van de MBC ken ik, die heb ik dagelijks. Altijd leuk om weer een paar "petjes" in een Golf je achterlichten te laten zien......

Maar qua veiligheid m.b.t. botsproeven en zo ben ik het niet helemaal met je eens. Onze Clio is ook van 2000 en heeft toch 4 sterren in de Euro Ncap.
En ja, onze Volvo's zijn stevig en er is een hoop staal om je heen. De veiligheid is van 20 jaar geleden qua airbags en zo, maar de carosserie is natuurlijk nog uit de tijd van de 740 (halverwege jaren 80).
Iedereen kent wel het filmpje van 5th. Gear met de Renault Modus en de 940.
Maar blijft leuk speelgoed zo'n 940 met MBC.

Succes met inbouwen van alle boven genoemde gadgets.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
25-03-2015 20:12 #1416945 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Modus
Je vergeet dat 5th gear de motor uit de 940 had gehaald zodat , in mijn ogen, die botsproef niet echt realistisch is.
groet,
Pascal

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-03-2015 23:50 #1416950 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Pascal

De motor zat er wel in, hij is alleen slecht te zien. Een motorblok is trouwens niet of nauwelijks samendrukbaar, dus die vangt geen botsenergie op. Qua veiligheid heb je er dus niet echt heel veel aan. "Met" of "zonder" motorblok heeft dus vooral invloed op het gewicht van de auto. Haal je trouwens het motorblok uit de auto, dan komt de neus duidelijk zichtbaar omhoog. En dat zie je niet in het filmpje. Dus tenzij ze er een extra gewicht ingeschroefd of gelast hebben, lag het blok er gewoon in. Na de botsing is overigens ook nergens iets te herkennen dat voor dat extra gewicht zou hebben kunnen zorgen.

Toen onze auto's nog doorontwikkeld werden, waren ze het neusje van de zalm qua veiligheid. Maar na dit 15 jaar is die voorsprong wel ingehaald. En dat zag je duidelijk in dat filmpje.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-03-2015 09:54 #1416969 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Zusjes nu ook lid geworden
Zo, nu het incassoformulier ook is verstuurd is Lidnr. 1525 een feit geworden!

Ik hoop hier vele jaren mee te gaan genieten van al het moois wat de vereniging te beiden heeft en dat mijn beide Volvo's er ook van moge profiteren.

Groet,

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC