Terug naar het begin.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-12-2014 23:14 #1102737 door V700 register
Terug naar het begin. is gemaakt door V700 register
Ik zal me ook maar even voorstellen want dat is wel zo netjes.
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een blauwe 745 GLE uit 1986. Mijn zwager heeft hem een paar jaar geleden geimporteerd vanuit Zwitserland. Omdat hij een tijdje op gas heeft gereden, is de Volvo omgebouwd naar een carburateur versie. Het is een B230E. Dat is wel even wennen, vooral voor mijn vrouw. Ik ben ooit begonnen met een witte 440, toen een groene 745 diesel uit 88, een grijze 745 uit 90, een rode 855 2.5 20v uit 93 toen een superdeluxe blauwe V 70 XC 2.5 T met alles erop en eraan uit 99. Daarvan ging de automaatbak kapot, reparatie zou de dagwaarde bijna gaan overstijgen en eigenlijk wilden we ook van de benzineslurper af. Zodoende is deze 745 eigenlijk een goedkope "tijdelijke" oplossing. Maar wel een leuke. Het geluid wat het blok maakt blijft ongeevenaard en deze heeft zo weinig extra opties dat er ook niks stuk kan. Geen katalysator dus geen lambdasonde, geen elektrische ramen, geen ABS dus ook geen vervelende storingen zoals ik met mijn vorige Volvo's altijd heb gehad. Veder heeft mijn zwager er al een hoop geld ingestoken de afgelopen drie jaar dus dat scheelt mij ook weer in de portemonnee. De Volvo heeft 266 duizend gelopen dus voorlopig kan ik nog wel even vooruit. Ik ga de auto wel optisch een beetje opknappen en vooral kleine dingetjes repareren die mijn storen.
 
Verder woon ik in het Brabantse en ben naast Volvo-liefhebber ook vooral een oldskoolsuzuki liefhebber. Oliegekoelde Suzuki motorfietsten tot 1992 ( bv. de gsxr 1100) die ik ombouw naar zogenaamde streetfighters. Dat is mijn grootste hobby.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 11:22 #1413724 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Welkom!
Hallo Wim, welkom! Ik wens je veel plezier met de 740 en dit cluppie!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • P.J. Bus
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 19:25 #1413751 door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic Vraag
Een B230E heeft een injectiesysteem (k-jetronic) en een B230K een carburateur. Ik vraag me af wat er nu in zit .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2014 21:29 #1413756 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een B230E. Staat op de
Een B230E. Staat op de cover. Er is later een carburateur opgezet omdat ie een tijdje op gas heeft gereden. Mijn zwager heeft dat er weer uit laten halen vanwege de nieuwe belastingmaatregel. Is wel weer even wennen zo'n choke. Je trekt in ieder geval wel aandacht als je hem start.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2014 09:33 #1413767 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Benieuwd
Ik vermoed dat het hele inlaatspruitstuk van een carburateur-versie is overgezet? Welke carburateur zit er nu op?
Verder ben ik wel benieuwd met welke nokkenas ze die carburateur hebben gecombineerd. De B230E heeft de scherpste nokkenas die ooit in de 740 is geleverd, namelijk de V. De carburateur-uitvoeringen hadden veel mildere assen zoals een A of een T, en daarmee dus ook een heel andere brandstofbehoefte.
Nokkenas-letter kan je controleren door de verdeelkap en z'n achterplaat te demonteren, en met een spiegeltje op zoek te gaan naar de letter op de kop van de as.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2014 10:32 #1413772 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Er zit een factuur bij de
Er zit een factuur bij de papieren over een revisieset van een Stromberg 175 cd. Mijn zwager heeft alle rekeningen bewaard zodoende. Dat auto was/is in onderhoud bij een Volvo klassieker garage. Hij heeft de ombouw gedaan. Ik kan wel eens aan hem vragen hoe het zit. De auto start en loopt prima. Hij raadde af om de boel weer om te bouwen naar injectie vanwege de storingsgevoeligheid van die eerste types. Het verbruik is net zo erg als bij al mijn vorige Volvo's. Dat is niks nieuws voor mij. Hahaha.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2014 10:45 #1413773 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Je
Je zou ipv terug te gaan naar K-Jetronic ook naar LH-Jetronic kunnen gaan, de injectie die op de B230F en latere motortypes zit. Die is een stuk meer betrouwbaar dan K-Jetronic.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
12-12-2014 10:54 #1413774 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Electra
Maar daar komt wel meer bij kijken: de kabelboom van een K-jet is vrij eenvoudig, die van een LH-jetronic bevat ineens computers in het interieur, veel meer draadjes enzo... Een dergelijke ombouw is iets lastiger dan een simpele motorswap. Dat moet je dan wel willen.
Overigens deel ik de mening van de garagist niet: een goed onderhouden K-jet is probleemloos, alleen moet je garagist 'm wel snappen. Deze man is kennelijk blijven hangen bij auto's waar de ingewikkeldste elecxtronica de verlichting is...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD