Ben hier nieuw met een 760 Turbo

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2014 20:00 #1407138 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Tussen de slang die van de
Tussen de slang die van de turbine(op je turbo) loopt naar de wastegate actuator (dat drukpotje onderaan je turbo) zet je een T-stuk. Daarop maak je een kort slangetje met een fietsventiel (zonder rubbertje) erin gedraaid. Je kan daar inderdaad ook een boostconroler (regelbaar gaatje) zetten. Het effect is hetzelfde, namelijk dat de wastegateklep later opengaat omdat er een lek in de slang zit en de druk minder snel oploopt om het stangetje van het potje te bewegen. De Turbo en dus de turbine zal harder draaien en meer lucht pompen. Verschil is dat je een boost controller kan controleren (LOL) en een fietsventiel niet echt!Deze 'tip" is overigens wel op eigen risico en zou ik alleen doen als de auto kan missen als je weer wat gesloopt hebt. Ook lange stukken volgas rijden is slopen, maar voor een sprintje is het een hoop lol.Het is niks anders dan heel goedkoop en ongecontroleerd "lekker" tunen. Ik weet ik ben "een beetje dom en gek" en heb ook de blowoff gedemonteerd waardoor de lucht afblaast via de turbine (ipv via de dumpvalve) bij gas loslaten. De originele luchtslangen van volvo zijn gelukkig net balonnen (lekker slap) waardoor de vuldruk tijdens schakelen best hoog blijft. Het demonteren van de dump of blowwoff valve, is niet echt verstandig (maar wel leuk) als je 100.000km met een turbo wilt doen. Maar het maakt wel een erg indrukwekkend geluid bij het gasloslaten. Niet dat (Subaru) pfffff geluid maar het geluid van een rally WRC auto, dit omdat de lucht nu via de turbineschoepen teruggaat. Ik heb ook nog een KN luchtfiler gemonteerd waardoor je het extra hard hoort. Maar het filter is bedoelt (dmv een aluminium bak afgeschermd) om echt "koude en meer lucht" van buiten aan te zuigen ipv de warme lucht onder de motorkap. Overigens nog iets, de dumpvalve verwijderen zal ook de levensduur van de luchtmassameter verminderen.
Ik heb voorlopig nog wat reserve onderdelen liggen en wil de test wel even volhouden. Ik rij met de volvo voor de lol en trap zeker niet constant op het gas, maar als het moet heb ik wat kracht over . De volgende stap bij mij zijn de remmen. Hard gaan is leuk, maar ik sta liever eerder stil. Verder blijft de "Volvo 760 Turbo intercooler" lekker origineel.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2014 21:38 #1407141 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dat klinkt leuk en
Dat klinkt leuk en welkom.

Wordt het niet tijd om wat te chippen?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2014 22:21 #1407144 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Brutus, Chipen moet ik zeker
Brutus,
Chipen moet ik zeker doen. Maar eerst wacht de controller af die vandaag of morgen kan binnenkomen. De bedoeling is dat ik die eerst ga testen voor de leverancier en indien goed werkt ook ga distribueren in de Benelux. Deze controller geeft de info op je smartphone via bluetooth (turbodruk, lucht temp, oliedruk, lambda of lucht/benzine ratio voltage en ook logboeken). Deze systemen zijn normaal prijzig, maar dit syteem nog geen € 65,- of misschien minder. De controller eenmaal ingebouwd en aangesloten, geeft mij meer vertrouwen om wat meer gas te geven en op langere stukken door te rijden. Daarna ga ik zeker chippen, ik zie dan ook graag de verschillen. De fietsventiel zal dan wel vervangen gaan worden door een BC. In de BMW Alpina B10 zat zo'n lekkere "dampf knopf" voor de versnellingspook. lijkt me leuk om zoiets te maken.

• André Struis
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-07-2014 23:39 #1407153 door André Struis
Beantwoord door André Struis in topic Ducati
Als Volvo rijder, ga ik welles "stuffen" met Ducati jongens, ik met m'n KTM uiteraard.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2014 10:59 #1407179 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Alpina
Het Alpina "Dampfrad" is natuurlijk niets meer dan een regelbare MBC. Voor de volvo niet te ver gaan zonder verdere aanpassingen, tenzij je graag motoren sloopt. De originele intercooler zou tot 1 bar overdruk geschikt moeten zijn, maar lang voor die tijd vliegen je al allerlei pakkingen om de oren...

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2014 11:03 #1407181 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Controller

igo schreef : Maar eerst wacht de controller af die vandaag of morgen kan binnenkomen. De bedoeling is dat ik die eerst ga testen voor de leverancier en indien goed werkt ook ga distribueren in de Benelux. Deze controller geeft de info op je smartphone via bluetooth (turbodruk, lucht temp, oliedruk, lambda of lucht/benzine ratio voltage en ook logboeken).

Ben benieuwd, als je nog een testpiloot zoekt ...

• Han Kops
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-07-2014 11:12 #1407183 door Han Kops
Beantwoord door Han Kops in topic cool (en heftig)
<div class="content">Wow.... cool, maar mij gaat dat wel net even te ver.... Ik zou er best een PK of 60 bij willen hebben, maar liefst met een chip. Die MBC's snap ik niet helemaal en lijken me tricky als ik de verhalen daar zo over lees? Zijn chips nog ergens verkrijgbaar?</div>

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2014 11:46 #1407190 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Chip
Wanneer je de chip nodig hebt verschilt per motor. Met een B230FT met 165 pk en 0.65 bar turbodruk heb je niet heel veel ruimte meer. Misschien kan de druk nog ietsje omhoog naar 0.7 of 0.8 maar dat verschilt per motor. Reken op ongeveer 10 pk per 0.1 bar extra druk. Als je naar de grens wilt moet je ook beter gaan meten wat het mengsel doet. Als het mengsel niet goed meer is kan een andere chip dat oplossen. Veel met een verkeerd mengsel rijden is uiteraard slecht voor het blok.
oor 200+ pk moet je zeker gaan chippen en naar een grotere turbo.
Meest winst met zo'n MBC is te halen bij de LPT's, B230FK met 135 pk en 0.35 bar druk. Die kunnen ook naar 0.65 of nog wat hoger, en dan heb je het over +30/40 pk.

• Han Kops
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
03-07-2014 13:35 #1407194 door Han Kops
Beantwoord door Han Kops in topic LPT hier idd
Hi Henk,

Ik heb inderdaad een LPT.
30/40 pk lijkt me ook al top. Ik hoor dat met name de soeplesse toeneemt.
Lijkt me wel fijn.
Alleen lijkt me een MBC een beetje gefriemel.
Zou het liefst hetzelfde doen met een chippie.
Zijn die er niet (meer?)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-07-2014 13:44 #1407195 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Een
Een andere chip heeft geen enkele zin als je de turbodruk niet omhoog brengt. Misschien kun je iets zuiniger gaan rijden maar meer vermogen krijg je er niet door. MBC valt wel beetje mee toch? Een keer goed afstellen en dan hoef je er neit veel meer aan te doen. Alternatief is een HPT waste gate actuator monteren, of een verstelbare. HPT waste gate is niet afstelbaar en dan zit je dus vast aan 0.65 bar.Bij een HPT zou ik verder niet gaan prutsen met fietsventielen, kans lijkt me te groot dat de motor sloopt.Overigens zijn we nu wel het topic van Igo aan het kapen met zn allen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC