Snelheidsmeter stopt er af en toe mee
- Rob Versteeg
- Junior lid
-
Minder
Meer
20-05-2026 11:41 #1480920
door Rob Versteeg
Snelheidsmeter stopt er af en toe mee is gemaakt door Rob Versteeg
Rijdend op een mooie vlakke snelweg stopte de snelheidsmeter van mijn 940LPT er gisteren een paar keer mee. Ook de cruise control werkt dan niet. Een tikje op het dashboard bracht de naald weer op 100 km/uur, maar de volgende keer kwam die na korte tijd ook weer vanzelf terug.
Ik heb nog geen tijd gehad er naar te kijken, maar gebruik makend van de ervaring hier: als een tik op het dashboard werkt, dan lijkt de sensoraansluiting op de achteras niet meteen verdachte nummer 1? Toch het dashboard loshalen? Of de connector aan het instrumentenpaneel?
Ik heb nog geen tijd gehad er naar te kijken, maar gebruik makend van de ervaring hier: als een tik op het dashboard werkt, dan lijkt de sensoraansluiting op de achteras niet meteen verdachte nummer 1? Toch het dashboard loshalen? Of de connector aan het instrumentenpaneel?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam
-
- Moderator
-
Minder
Meer
20-05-2026 18:16 #1480933
door Jerry Stam
Beantwoord door Jerry Stam in topic Snelheidsmeter stopt er af en toe mee
Mijn ervaring is dat het dan vaak het circuitboard / plastic met verbindingen achter de klokken is. Je kunt het wisselen met een ander circuitboard waarbij je de huidige klokken gewoon houdt.
- Rob Versteeg
- Junior lid
-
Minder
Meer
21-05-2026 15:51 #1480943
door Rob Versteeg
Beantwoord door Rob Versteeg in topic Snelheidsmeter stopt er af en toe mee
Je bedoelt dat je dan alleen de klokken overzet in een andere behuizing? Als ik mij goed herinner, zit die blauwe folie met meerdere soldeerverbindingen vast aan de behuizing. Ik ga eerst eens naar de verbinding in de connector kijken en of er misschien een dubieuze koperbaan valt te ontdekken. Ik heb de connectoren een paar keer los gehad en daar wordt het natuurlijk niet beter van.
- Jerry Stam
-
- Moderator
-
Minder
Meer
22-05-2026 09:55 #1480944
door Jerry Stam
Beantwoord door Jerry Stam in topic Snelheidsmeter stopt er af en toe mee
Je kunt alleen de folie wisselen met de condensatoren en de verbindingen en het huis met de klokken houden as-is
- Rob Versteeg
- Junior lid
-
Minder
Meer
26-05-2026 17:10 #1480961
door Rob Versteeg
Beantwoord door Rob Versteeg in topic Snelheidsmeter stopt er af en toe mee
Hallo Jerry, ik haal 'm binnenkort wel een keer los om the kijken of ik iets kan vinden. Het zal zichzelf wel wijzen. Wordt vervolgd...
- Gerard Boom (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-06-2026 19:05 #1481041
door Gerard Boom (GAST)
Beantwoord door Gerard Boom (GAST) in topic Snelheidsmeter stopt er af en toe mee
Dit probleem speelde bij mijn 740 estate van 1989 ook al heel lang. Van alles geprobeerd: aansluitingen gereinigd soldeerverbindingen na lopen. Dit leverde niets op. Uiteindelijk de snelheidsmeter eruit gehaald en de print ook. Hiervan de elco’s gecontroleerd op waarde. Alle waren in orde. Alle soldeerverbindingen met een loep bekeken maar geen rare dingen gezien. Vervolgens toch alle soldeerverbindingen opnieuw gesoldeerd. Alles weer in elkaar gezet en in de auto geplaatst. Rij nu al twee maanden zonder 1 enkele storing.
Groet,
Gerard
Groet,
Gerard
Moderators: Jerry Stam