Contactverbinding clignoteur en de tand des tijds

• ADRIAANB234FT
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-05-2026 00:24 #1480818 door ADRIAANB234FT
Vandaag bleek de clignoteur (rechtsvoor) van mijn 960 sedan (1993) niet meer te werken. Losgehaald en wat bleek: gebroken draad precies achter de stekker die in de fitting gaat. De stekker heeft twee draden waaraan een metalen contacthulsje zit. Contacthulsjes met rubber manchetten worden achterin de stekker geschoven. De rubber manchetten schuiven deels om de contactpennen in de fitting. Een scharnierend afsluitklepje aan de stekker zorgt ervoor dat alles op zijn plaats blijft.
Na 33 jaar zijn echter die rubber manchetten volkomen gaar en brokkelen af. De contactdraad van de clignoteur was trouwens precies achter die rubber manchet afgebroken.
Nu weet ik (nog) niet waar in de motorruimte de draden van zowel de clignoteur als het stadslicht eventueel via extra stekkers zijn doorverbonden naar de schakelaars in het interieur. En of dat deel van de bedrading vanaf die stekkerverbinding naar de clignoteurfitting inclusief stekker (foto) nog los verkrijgbaar is. De stekkers zijn nog wel te koop. Maar de contacthulsjes met de rubber manchetten heb ik nog niet kunnen vinden. Misschien kan iemand mij daarmee of daaraan helpen. Of moet ik dat onderdeel nu zelf fabriceren?

Adriaan

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Mathy van Nisselroy
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
11-05-2026 00:36 #1480819 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Contactverbinding clignoteur en de tand des tijds
Hallo Adriaan

Die hebben ze bij Estate Services.  Bestellnummer 3523813-W en 3523813-R.  Met witte of met rode draad.

groetjes

Mathy

• ADRIAANB234FT
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-05-2026 08:44 #1480821 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Contactverbinding clignoteur en de tand des tijds
Dankjewel Mathy, dat scheelt. 

Adriaan

• Jerry Stam
  • Moderator
  • Moderator
Meer
11-05-2026 10:44 #1480822 door Jerry Stam
Beantwoord door Jerry Stam in topic Contactverbinding clignoteur en de tand des tijds
Adriaan,

Ik heb deze gebruikt:  nl.aliexpress.com/item/1005001447240582.html

• ADRIAANB234FT
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-05-2026 11:03 - 11-05-2026 11:04 #1480824 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Contactverbinding clignoteur en de tand des tijds

Dankjewel voor de tip, Jerry. Vraag me wel af of die stekker naadloos op de lampfitting past. Mogelijk wel voor de clignoteur, maar voor het stadslicht zitten de contactpennen in de fitting niet naast (foto 2), maar schuin tegenover elkaar (foto 1). 

Adriaan

Bijlagen:
Laatst bewerkt 11-05-2026 11:04 door ADRIAANB234FT.

• ADRIAANB234FT
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-05-2026 11:31 - 11-05-2026 12:59 #1480825 door ADRIAANB234FT
Ook wanneer ik de draden rechtstreek op de fittingpennen aansluit, brandt de clignoteur niet. Bij verder zoeken, kwam ik deze stekker tegen. Toen ik die bewoog, lieten de draden spontaan los. Afgezien van veroudering, geen idee wat de oorzaak is. Ook in die stekker blijken de rubber manchetten compleet vergaan (foto). Wie kan mij vertellen wat de functie van deze stekker is? Draden zwart, geel, rood.

Adriaan

Laatst bewerkt 11-05-2026 12:59 door ADRIAANB234FT.

• Jerry Stam
  • Moderator
  • Moderator
Meer
11-05-2026 12:15 #1480826 door Jerry Stam
Beantwoord door Jerry Stam in topic Contactverbinding clignoteur en de tand des tijds
Het gaat volgens mij om de ronde stekker en het (rubber/silicone hulsje) die kan je wel uit de stekker gebruiken die ik stuurde.

• ADRIAANB234FT
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-05-2026 12:41 - 11-05-2026 14:48 #1480828 door ADRIAANB234FT
Dat heb ik dus gedaan, voorlopig zonder de rubberen hulsjes, maar clignoteur brandt nog steeds niet. Merkwaardig is dat de afgebroken draad in eerste instantie de oorzaak leek te zijn. Maar nadat ik dat had opgelost, deed de richtingaanwijzer het - vreemd genoeg - nog niet! Omdat meerdere stekkerverbindingen behoorlijk aangetast bleken te zijn, vermoed ik dat door het bewegen en wrikken van de bedrading achter de clignoteur er nog een verbindingsdefect is veroorzaakt. Oorzaak elders, dus. Weet even niet waar ik dan moet zoeken. Suggesties meer dan welkom. Zit dringend verlegen om enige hulp. Zonder clignoteur rechtsvoor kan ik de weg niet op.

Dacht even dat de losse draden (R, Y, SB) van die platte stekker ermee in verband stonden, maar niet, dus.Heb nog in het werkplaatshandboek (bedradingsschema 960 - B204FT - 1993) gekeken, maar de platte stekker met draden geel rood en zwart niet gevonden. Ook niet te vinden in het bedradingsschema  cruise control (B230GT, D24TIC - blz 38). Dus de functie van die stekker is mij nog steeds niet duidelijk. Wat mis ik??

Maar niet getreurd: die rode draad blijkt bij nadere inspectie (hoofdstuk stekerverbindingen) een bijna onzichtbaar donker streepje te hebben. Dat zal dus een BL-R draad zijn in plaats van R. En dan kom ik uit bij de rechter koplampwissermotor. Zorg minder.

Nu de clignoteur nog...

Adriaan

Laatst bewerkt 11-05-2026 14:48 door ADRIAANB234FT.

• Jerry Stam
  • Moderator
  • Moderator
Meer
11-05-2026 14:31 #1480829 door Jerry Stam
Idd, die brede stekker is van de koplampwissers.

Ik zou denken dat er over de jaren niet teveel aan de bedrading van de knippers is gewijzigd, dus misschien dat dit helpt:

• ADRIAANB234FT
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
11-05-2026 15:29 - 11-05-2026 21:45 #1480830 door ADRIAANB234FT
Had al in het bedradingsschema gekeken (foto). Het betreft de rechter unit 10/14 in het schema. Verbonden met aansluitblok C3. Helpt me weinig verder omdat ik niet weet waar verder te zoeken, helaas..
Zie ongetwijfeld iets over het hoofd.

Adriaan

Laatst bewerkt 11-05-2026 21:45 door ADRIAANB234FT.

Moderators: Jerry Stam