Alleen links groot licht. OPGELOST!

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-12-2025 13:26 - 23-12-2025 14:14 #1479506 door ADRIAANB234FT
Alleen links groot licht. OPGELOST! is gemaakt door ADRIAANB234FT
Hallo, 
Zo vlak voor Kerst met alle feestverlichting binnen en buiten, doet mijn verlichting (940 Estate, 1998) niet mee. Plotseling alleen grootlicht links. Grootlicht én verstraler rechts branden niet. Dimlicht en mistlamp werken rechts wél. Waar vind ik de oorzaak? Defect relais? Of zit het euvel in een slecht contact van een stekkerverbinding? Wie kan mij helpen met het opsporen?

ZEKERING = SCHAAMTE. Maar blijft de vraag wat de oorzaak kan zijn van een doorgebrande 15A grootlicht-zekering met de veel lagere dan standaard belasting van LED-verlichting?? Slechte aardverbinding?

Adriaan

Laatst bewerkt 23-12-2025 14:14 door ADRIAANB234FT.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Rob Versteeg
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-12-2025 14:57 #1479511 door Rob Versteeg
Beantwoord door Rob Versteeg in topic Alleen links groot licht. OPGELOST!
Slechte aarde zal het niet zijn, want die zorgt juist voor een lagere stroom. Ik ben geen expert, maar heb wel begrepen dat de electronica achter LED verlichting kan zorgen voor een korte piekstroom bij inschakelen. Ik kan mij voorstellen dat relais en zekering daardoor even kort hoog belast worden en daardoor sneller slijten dan je zou denken met die lagere bedrijfsstroom.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-12-2025 16:22 - 23-12-2025 16:23 #1479513 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Alleen links groot licht. OPGELOST!
Dankjewel voor jouw reactie, Rob. De zekering zat er samen met de LED-lampen al ruim tien jaar in. Lijkt me, zoals jij al opmerkte, dus een kwestie van slijtage. Mogelijk helpt een 20A-zekering in plaats van 15A tegen het eventuele doorbranden. Of zie ik daarbij iets over het hoofd?

Adriaan

Laatst bewerkt 23-12-2025 16:23 door ADRIAANB234FT.

• Reinier Verbeek
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
23-12-2025 19:06 - 23-12-2025 19:06 #1479514 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Alleen links groot licht. OPGELOST!
beter een tragere zekering, dan een zwaardere zekering. De zekering zit er niet voor niks en te grote zekeringen zorgen voor te grote stromen, voordat ze doorbranden. Maar ik weet niet of er trage zekeringen zijn voor ons soort. Zo te zien niet. Dus mijn advies is weer 15A en over 10 jaar weer vervangen.
De LEDS geven inderdaad heel hoge aanloopspanningen. ik ga er van uit dat mijn contactslot problemen met ingebrande contacten, ook hierdoor zijn veroorzaakt. Dus ik start tegenwoordig met de lampen uit.
Laatst bewerkt 23-12-2025 19:06 door Reinier Verbeek.

• ADRIAANB234FT
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
23-12-2025 22:19 #1479515 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Alleen links groot licht. OPGELOST!
Hallo Reinier, bedankt voor jouw nuttige toelichting. Ik plaats een 15A zekering. Als het probleem zich opnieuw voordoet, weet ik in ieder geval wat de oorzaak is. Bovendien start ik sinds 1996 niet mét de verlichting aan. Die staat bij mij met contact aan standaard uitgeschakeld na het verwijderden van de betreffende zekering.
Wens jou, Rob en overige lezers van dit topic prettige kerstdagen!

Adriaan 

• Rob Versteeg
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-12-2025 10:32 #1479520 door Rob Versteeg
Beantwoord door Rob Versteeg in topic Alleen links groot licht. OPGELOST!

ik ga er van uit dat mijn contactslot problemen met ingebrande contacten, ook hierdoor zijn veroorzaakt. Dus ik start tegenwoordig met de lampen uit.

Als je zekering 25 hebt verwijderd, dan hoef je je over het contactslot geen zorgen te maken. De lichten worden dan via het dimlichtrelais ingechakeld. Hooguit dat dat relais sneller inbrandt, maar dat zal ook gebeuren zoals je nu start met uitgeschakelde verlichting. Alleen als zekering 25 is gemonteerd loopt de stroom naar de dimlichten via het contactslot.
Ik zou inderdaad ook geen zwaardere zekering monteren. Waarschijnlijk gaat het goed en kan de bedrading wel een 33% hogere stroom aan, maar zeker weet je het niet.  

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC