Geen werking kachelbedieningspaneel 940

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2025 10:35 #1112224 door V700 register
Geen werking kachelbedieningspaneel 940 is gemaakt door V700 register
Sinds kort heb ik weer een 940 aangeschaft, een mooie '98 limited edition in dark olive pearl.
Deze moet binnenkort door de APK, waarvoor de ontwaseming moet werken. De huidige E.C.C. bediening werkt niet en lijkt naast verlichting überhaupt niks te doen. De vorige eigenaar heeft dit provisorisch (lees: gebeund) opgelost door een aparte schakelaar aan de kachelaanjager te zetten, waarmee hij in ieder geval wel kan ontwasemen.
Ik wil dit graag fatsoenlijk oplossen, door bijvoorbeeld een ander E.C.C. paneel te monteren. Ik zie echter dat na 1997 een ander onderdeelnummer (9164595) van toepassing is dan de bouwjaren ervoor. Aansluitingen lijken wel identiek. Zijn deze wezenlijk anders, of is een exemplaar uit vorige bouwjaren gewoon bruikbaar?
Eventuele tips om de E.C.C. zelf aan te pakken zijn ook welkom. De vorige eigenaar gaf aan dat hij geen fatsoenlijke stroomvoorziening kreeg. Het betreft een paneel met automatische airco.
Alvast bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Daniel Wessels (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2025 15:28 #1476537 door Daniel Wessels (GAST)
Beantwoord door Daniel Wessels (GAST) in topic Ecc paneel is vanaf 1997 idd
Ecc paneel is vanaf 1997 idd anders. Knop om airco functionaliteit aan te zetten werkt precies andersom dan bij voorgaande jaren. Oude zet je de airco uit wanneer je de knop indrukt en deze is oranje/rood verlicht en latere staat een ijzel teken op en bij indrukken zet je airco juist aan. Deze is blauw.
Of ze onderling uitwisselbaar zijn ben ik nog niet achter gekomen. Ik wilde dit ooit proberen maar is er door te veel ander werk nooit van gekomen.

Ik vraag me af of dit probleem uberhaubt in het paneel zit.
Ik vermoed dat het aansturingsrelais defect is.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2025 16:29 #1476538 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Rubbertje
Hallo MLandman

Mocht je bij dit ding kunnen:

Bijlage IMG_9735.jpeg niet gevonden

vervang dan gelijk het rubbertje dat erin zit. Die gaan wel eens kapot.

In <a href=" volvo700vereniging.nl/algemeen-techniek/...gjes-voor-ventilatie ">dit draadje vind je informatie over waar dat rubbertje (de 940 heeft er één, de 960 heeft er twee) te krijgen is.

groetjes

Mathy

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2025 16:34 #1476539 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Als de verlichting het doet,
Als de verlichting het doet, kun je ook eens proberen het ding uit te lezen.
Bij de ECC moet je de knoppen in bepaalde standen zetten, en dan geeft die zelf middels een knippercode de foutmeldingen.

De procedure/standen van schakelaars heb ik hier al vaker gepost, en moet nog wel te vinden zijn

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-02-2025 22:55 #1476541 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic bedankt voor jullie reactie,
bedankt voor jullie reactie, ik ga eerst even jullie tips proberen alvorens het paneel te wisselen, kom ik er tzt op terug
Groet, Michael

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2025 08:56 #1476561 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ECC en fout 216
Toevallig net bij de hand gehad, qua stekkers zijn de ECC units uitwisselbaar. Maar de nieuwe unit uit een 960 paste niet in mijn oudere 940. De unit reageerde wel goed. Ik kreeg dezelfde fout codes die ik ook zag met mijn originele unit. Wat voor mij uitsloot dat de ECC defect was.
Maar het plastic frame is wel verschillend. Mogelijk wel op maat te maken.
Overigens: mijn hoofdpijn zat 'm in foutcode 216: probleem met de kachel klep servo. Op de sloop een andere gehaald, die werkte voor 1 dag. De oude er weer in en die werkte ook...eventjes.
De motortjes in de servo waren dus ok. Nu maar eens verder gekeken: in zo'n servo zit geen electronica. De logica zit dus volledig in de ECC. Hoewel ik die niet verrtrouwde had ie wellicht toch gelijk?
In de servo zit een overmaats potmeter. Deze maar eens goed schoongemaakt met contactspray en uitgeblazen. Fingers crossed: dat lijkt het probleem te verhelpen. Ook de servo van de sloop maar eens uit elkaar gehaald: was ook vies op de sleep contacten. Dus 2 servo's met hetzelfde probleem.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
07-03-2025 16:20 #1476562 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Hoek
Hallo Volvisti

Volgens mij zit het frontje van de bediening van de ECC bij een 960 onder een andere hoek dan bij de 940.

groetjes

Mathy

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
10-03-2025 08:53 #1476566 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic 216 is bij mijn weten geen
216 is bij mijn weten geen foutcode van de ECC.
Die voor de servo gaan van 211 t/m 214

Maar heb je problemen met de servo, dan heb heb je enkel problemen met de regeling van de inblaas temperatuur. De servo regelt enkel hoeveel lucht er langs door de verwarming gaat

Ofwel de 216 is een typefaut... of er is iets niet goed gegaan met uitlezen.
Je hebt het over foutcodes (meervoud) ik gok dat je ook 161 (solar sensor) hebt, of zijn er nog meer?

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-03-2025 15:23 #1476574 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa
Ha iedereen,

Allereerst het ECC paneel gewisseld voor een ander (identiek) exemplaar. Deze werkte gelijk perfect en alle functies kwamen gelijk terug, ook de aircopomp etc. Er ontstond echter sluiting tussen de behuizing van de ECC en het ijzeren houdertje. Helaas viel de ECC kort daarna compleet uit, geen enkele werking.

Gewapend met elektrische schema's zijn we de massa's nagelopen om erachter te komen dat een massa (die via de power stage verbonden is aan de ECC) achter de ECU simpelweg los was. Na deze te hebben verbonden deden beide ECC panelen het naar behoren. Alles netjes teruggebouwd en niet originele poespas verwijderd.

Wat mij nog steeds verbaast is dat de vorige eigenaar (naar eigen zeggen elektrotechnisch onderlegd) wél de moeite had gedaan om nieuwe bedrading tussen de kachelmotor en nieuw schakelwerk te plaatsen, maar niet om de originele bedrading en verbindingen te herstellen.

Ik heb dus nog een goedwerkend ECC paneel over, mocht er interesse zijn.

Dank voor jullie reacties

Groet Michael

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC