Dynamo aan vervanging toe

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-12-2024 18:46 #1112182 door Mathy van Nisselroy
Dynamo aan vervanging toe is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti

M'n dynamo is aan vervanging toe. Heeft het zin om een grotere te plaatsen?

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Borghs
  • Junior lid
  • Junior lid
Meer
17-12-2024 18:57 #1476323 door Peter Borghs
Beantwoord door Peter Borghs in topic Zie deze post uit 2006

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2024 10:53 #1476324 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Dat is en wel ERG open vraag.
Dat is en wel ERG open vraag...
Een beetje als; mijn auto is kapot, heeft het zin om een grotere te kopen? .....

Maar persoonlijk zou ik er altijd een Bosch 100A in gooien.
Niet zo zeer vanwege de 100A die geleverd kan worden.
Maar eerder omdat de Bosch 100A met "NC" in de naam/artikelnummer/sticker aanzienlijk meer Ampères levert bij een laag toerental. (overigens geen idee waar dat NC voor staat) Zo staat op mijn dynamo NC 14V 55-100A, die 55 is het Amperage wat geleverd wordt bij +-1500-1800rpm.

De Bosch 100/120A met "NC" leveren bij 1800rpm respectievelijk 55/60A
Alle andere door Volvo/Bosch geleverde dynamo's voor de bakstenen leveren bij vergelijkbaar toerental maar +-32A.

Bij veel korte ritjes, en lage toeren (stadsverkeer/boodschappen ritjes) laadt zo'n 100A Bosch met "NC" dus aanzienlijk sneller bij. Waarom is die "NC" belangrijk? Omdat er ook een Bosch 100A "N1" geleverd is welke maar 31A levert bij laag toerental (Bosch N1 14V 31-100A)

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2024 13:31 #1476326 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gelijke capaciteit
Tsja, als je al bijna 30 jaar zonder problemen met je huidige dynamocapaciteit rond hebt gereden, tot nu toe geen problemen hebt gehad en je niet ineens een ander rijpatroon krijgt, dan is er weinig reden om naar een grotere dynamo over te stappen toch?
Andersom is een vraag of je ook een kleinere dynamo zou kunnen gebruiken lastiger te beantwoorden.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2024 15:41 #1476327 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Daarom
Hallo Volvisti

Toen ik bovenstaande schreef had ik nog het idee dat ik tijd had om rustig te kijken of ik een andere dynamo kon plaatsen of niet.

Tijdens een eerdere korte rit was het waarschuwingslampje van het ABS al aangegaan. Maar toen ik een uur daarna naar m'n werk wilde rijden, kreeg de startmotor de motor wel rond, maar sloeg de motor niet aan. Met de booster startte hij gelijk. Maar onderweg begonnen allerhande wijzers gek te doen en hield de motor ook af en toe heel even in. Dus halverwege toch maar even de afrit gepakt. Onder aan de afrit deed ie niks meer (op wat vreemde dingetjes met de verlichting na). De Wegenwacht was er redelijk rap en stelde vast dat de dynamo nooit genoeg en soms zelfs helemaal niet oplaadde. Hij heeft toen wat aan de dynamo gedaan, waardoor hij i.i.g. weer constant oplaadde. Ik kon dus door. Op kantoor heel even bovenstaand bericht ingetypt. Al eens bij Estate Services gekeken wat nieuwe koolborstels kosten. Maar "levering morgen" was al niet meer mogelijk.

's Avonds wilde de auto weer niet starten. Booster eraan, loopt. Maar de koplampen begonnen al snel te knipperen, terwijl ik nog niet weg was. Dus maar niet over de snelweg. Even later stond ik weer stil. Weer de ANWB gebeld. De wegenwachter heeft toen wat aan de koolborstels gevijld en ook de sleepringen wat opgeschuurd. Daarop liep ie weer. De wegenwacht is nog tot bijna thuis achter me aan gereden. Maar de dynamo is echt op en moet vervangen of gereviseerd worden. Tijd om een andere te zoeken is er niet. Ik heb 'm vanmorgen gewoon kunnen starten en ben rechtstreeks naar een bedrijf gereden in de buurt, waar ze o.a. dynamo's reviseren. Lukt alleen vandaag niet, maar wel deze week.

Bedankt voor jullie reacties.

groetjes

Mathy

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2024 15:53 #1476328 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Spanningsregelaar
Revisie lijkt mij wat al te rigoreus als alleen je koolborstels zijn versleten. Tenzij de lagers ook op zijn. Een nieuwe spanningsregelaar (daar zitten de koolborstels aan vast) van een paar tientjes en je kunt weer knorren. Die regelaar is ook niet specifiek Volvo, dus een beetje auto-electronieker kan die zo leveren.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2024 17:31 #1476329 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic wel of geen revisie
Wanneer de sleepringen niet meer fris zijn, ben je aan revisie toe.
Revisie voor een Bosch is duur.
Timen heeft een goedkoper alternatief.
Ziet er uit als een Bosch 100Amp en dat is die ook.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2024 18:59 #1476330 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Borstelhouders met een spanningsregelaar...
zijn te koop vanaf een euro of zes. Om een originele te monteren is een beetje onzin, tenzij je geld te veel hebt. Een sleepring kost je ook de kop niet, een tientje of zo. Twee lagers kosten geen tientje. Ik heb mijn dynamo's altijd zelf gereviseerd. Je moet wel kunnen solderen en een miniatuurtrekkertje is wel gemakkelijk voor de sleepring. je moet wel de sleepring op exact dezelfde plaats op het anker zetten, anders zitten de borstels naast de koperbanen. En verlies het spietje van de poelie niet. De poelie kun je voorzichtig in de bankschroef zetten om 'm vast te houden bij het los en vastdraaien van de moer, Je kunt er ook een bandsleutel of een kettingsleutel voor gebruiken. Wel is er een punt van aandacht bij vervanging van het dynamo. Je moet de verzwaring niet te groot nemen in verband met de draaddikte van je bedrading. 80 a 100 A is meer dan genoeg, en wat comfortabeler dan een 55 a dynamo, dat winterse omstandigheden met meer stroomverbruikers dan normaal beter aan kan zonder de accu uit te putten.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-12-2024 23:26 #1476331 door V700 register

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-12-2024 15:12 #1476333 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Doet het weer
Hallo Volvisti

Vanmorgen de auto weer opgehaald. De dynamo was echt "op". "Koolborstels door de sleepringen heen". Puntje van aandacht: De bovenste slang van de radiator maakt af en toe contact met de V-snaar die de dynamo aandrijft. Oorzaak: De auto is omgebouwd naar ECC. Omdat een en ander onder de motorkap op een andere plek zit dan bij een 8-klepper, zit er of de verkeerde slang op of er is gewoon geen passende slang.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC