Irritant lampprobleempje
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2024 16:13 #1112100
door Hein Wolda
Irritant lampprobleempje is gemaakt door Hein Wolda
Mede forummers
Wellicht kunnen jullie mij de goede kant op wijzen.
Op dit moment heb een 940 estate uit '94 naast mijn reguliere 940.
Bij de APK kwamen wat puntjes naar voren die ik grotendeels kan oplossen (lekkende uitlaat, blokken voor die erg dun waren (bleek door een volkomen vastzittende schuifpen te komen) en ongelijke remkracht achter (er zit 1 zuiger vast rechtsachter)).
Er is echter nog een klunzig probleempje met de lichten achter wat ik maar niet kan vinden.
Alle lichten doen het: mistlampen, richtingaanwijzers, achterlichten, remlichten en achteruitrij lichten
Alleen als als de auto in de achteruit gezet wordt én je trapt op de rem, dan gaat er van alles branden en gaat de achteruitlamp links op 25% branden. Dacht eerst dat dit door klunzig aangesloten aanhangercontactdoos kwam maar ook na afkoppelen daarvan (echt los geknipt) blijft het optreden.
De achteruit geeft meteen een "foutmelding" alsof er een lamp kapot is (beide lampen werken en heb ook een nieuwe set gebruikt)
Iemand tips hoe dit te pinpointen
Wellicht kunnen jullie mij de goede kant op wijzen.
Op dit moment heb een 940 estate uit '94 naast mijn reguliere 940.
Bij de APK kwamen wat puntjes naar voren die ik grotendeels kan oplossen (lekkende uitlaat, blokken voor die erg dun waren (bleek door een volkomen vastzittende schuifpen te komen) en ongelijke remkracht achter (er zit 1 zuiger vast rechtsachter)).
Er is echter nog een klunzig probleempje met de lichten achter wat ik maar niet kan vinden.
Alle lichten doen het: mistlampen, richtingaanwijzers, achterlichten, remlichten en achteruitrij lichten
Alleen als als de auto in de achteruit gezet wordt én je trapt op de rem, dan gaat er van alles branden en gaat de achteruitlamp links op 25% branden. Dacht eerst dat dit door klunzig aangesloten aanhangercontactdoos kwam maar ook na afkoppelen daarvan (echt los geknipt) blijft het optreden.
De achteruit geeft meteen een "foutmelding" alsof er een lamp kapot is (beide lampen werken en heb ook een nieuwe set gebruikt)
Iemand tips hoe dit te pinpointen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-09-2024 19:54 #1475732
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Massaprobleem
Hallo Hein
Controleer de massa eens van de linker achterlichtunit.
"Kerstboomverlichting" is een symptoom van een slechte massa. De massa zoekt zich dan een andere weg dan de bedoeling is. Zodra "die andere weg" geblokkeerd wordt doordat daar stroom op wordt gezet, gaat de kerstboom aan.
groetjes
Mathy
Controleer de massa eens van de linker achterlichtunit.
"Kerstboomverlichting" is een symptoom van een slechte massa. De massa zoekt zich dan een andere weg dan de bedoeling is. Zodra "die andere weg" geblokkeerd wordt doordat daar stroom op wordt gezet, gaat de kerstboom aan.
groetjes
Mathy
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2024 08:16 #1475733
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Inkabel massapunt vezwakt.
Voor massapunt 31/13 zit er in de bekabeling een knooppunt dat niet meer goed verbindt.
Zie schema 94.
Bij een 945 een keer tegengekomen in de massakabel in de achterklep. Hier ging de richtingaanwijzer aan bij bediening van de ruitenwisser.
Trek een extra massadraad van 31/13 naar de linker achterlichtunit. Eventueel ook naar de andere remlichtunits.
groet Adrian
Zie schema 94.
Bij een 945 een keer tegengekomen in de massakabel in de achterklep. Hier ging de richtingaanwijzer aan bij bediening van de ruitenwisser.
Trek een extra massadraad van 31/13 naar de linker achterlichtunit. Eventueel ook naar de andere remlichtunits.
groet Adrian
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
02-09-2024 09:57 #1475736
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Bij mijn ervaring is het het armatuur met de lamphouders
Dus zeker de massa, dat kan niet anders, maar de armaturen van vandaag zijn niet zo duur en niet zo goed en de losse lamphouders zijn vaak versleten. Je zag er niks aan , maar ze gaven de stroom niet goed meer door. Nieuwe (ook niet zo goed in kwaliteit, maar ze doen wat ze moeten doen) lamphouders losten het probleem eindelijk op, na heel veel knoeien en schuren aan 31-13 en zelfs extra massa draden.
- Hein Wolda
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
02-09-2024 22:54 #1475737
door Hein Wolda
Beantwoord door Hein Wolda in topic Opgelost!
Inderdaad een banaal massaprobleem. Die 31/13 zit achter de zijbekleding. Even losdraaien van de bout en weer goed vastzetten en alles werkt weer zoals bedoeld.
Waren alle problemen maar zo makkelijk te fixen.....
Waren alle problemen maar zo makkelijk te fixen.....
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-09-2024 11:46 #1475738
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja hoor,
Toch had deze storing ook een positieve kant, weer een keer een bericht van Hein op het forum.
Mooi dat het opgelost is Hein!
Mooi dat het opgelost is Hein!
- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2024 09:48 #1475750
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Ik denk dat iedereen vroeg of
Ik denk dat iedereen vroeg of laat te maken krijgt met (massa) problemen bij de achterlichten.
Die aftermarket lamphouders zijn een bron van ellende door de aanzienlijk mindere kwaliteit van de contacten, waardoor het nog wel eens wil gaan spoken.
Kerstboomverlichting, of lamp defect lampje op het dashboard etc...
Heb er zelf ook al meermaals last van gehad, even wiebelen aan de lamphouders (wat met je gure mannen-klauwen nog beste een uitdaging kan zijn), ferme tik op buitenkant van de lamp, of soms magisch lost het probleem zichzelf op.
De laatste keer uit frustratie de complete units gedemonteerd, schoongemaakt, en rijkelijk met de contactspray in de weer geweest.
Viel me op dat veel van de lamphouders beperkt, maar toch waarneembaar, vrijwel allemaal corrosie/oxidatie op de contacten hadden, de contact strips van de lampunits lijken meestal onaangetast.
Eén en ander zal ZEKER te maken hebben dat de afdichting van de achterlichten vaak te wensen overlaat. Zeker het rubber (van wederom de aftermarket lichten) is geen lang leven beschoren.
Vocht (of soms zelf plassen water) vinden hun weg in de achterlichten, en de rest is geschiedenis...
In een dappere poging het deze keer voor de langere termijn op te lossen heb ik een diepte investering (€3,49) gedaan in een tube contact-vet (Liqui Moly batterie pol-fett, maar is in alle soorten, maten en merken te verkrijgen) Van deze weet ik dat die van -30 tot +100 graden geschikt is.
Vervolgens ALLE contactpunten in de achterlichten voorzien van dit vet.
-Contactpunten lamphouder->strip
-Contactpunten lamphouder->lamp
-Aansluitpunten kabel->strip
-Massa aansluitingen in de achterbak
Ik rij er nu iets meer dan een jaar mee rond, en behalve dat 1 achteruit-rij-lamp defect is gegaan, heb ik geen last meer gehad van vreemde perikelen in de achterlichten. Geen willekeurige lamp-defect-lampjes die gaan branden etc..
Wat een verademing!
Die aftermarket lamphouders zijn een bron van ellende door de aanzienlijk mindere kwaliteit van de contacten, waardoor het nog wel eens wil gaan spoken.
Kerstboomverlichting, of lamp defect lampje op het dashboard etc...
Heb er zelf ook al meermaals last van gehad, even wiebelen aan de lamphouders (wat met je gure mannen-klauwen nog beste een uitdaging kan zijn), ferme tik op buitenkant van de lamp, of soms magisch lost het probleem zichzelf op.
De laatste keer uit frustratie de complete units gedemonteerd, schoongemaakt, en rijkelijk met de contactspray in de weer geweest.
Viel me op dat veel van de lamphouders beperkt, maar toch waarneembaar, vrijwel allemaal corrosie/oxidatie op de contacten hadden, de contact strips van de lampunits lijken meestal onaangetast.
Eén en ander zal ZEKER te maken hebben dat de afdichting van de achterlichten vaak te wensen overlaat. Zeker het rubber (van wederom de aftermarket lichten) is geen lang leven beschoren.
Vocht (of soms zelf plassen water) vinden hun weg in de achterlichten, en de rest is geschiedenis...
In een dappere poging het deze keer voor de langere termijn op te lossen heb ik een diepte investering (€3,49) gedaan in een tube contact-vet (Liqui Moly batterie pol-fett, maar is in alle soorten, maten en merken te verkrijgen) Van deze weet ik dat die van -30 tot +100 graden geschikt is.
Vervolgens ALLE contactpunten in de achterlichten voorzien van dit vet.
-Contactpunten lamphouder->strip
-Contactpunten lamphouder->lamp
-Aansluitpunten kabel->strip
-Massa aansluitingen in de achterbak
Ik rij er nu iets meer dan een jaar mee rond, en behalve dat 1 achteruit-rij-lamp defect is gegaan, heb ik geen last meer gehad van vreemde perikelen in de achterlichten. Geen willekeurige lamp-defect-lampjes die gaan branden etc..
Wat een verademing!
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2024 13:44 #1475758
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Aftermarket
Hallo Volvisti
Het probleem met de rubbers van de aftermarket achterlichtunits vang je trouwens niet op door originele rubbers aan te schaffen. Die passen namelijk niet. Of in ieder geval niet bij de units die ik erop heb zitten. De aftermarket rubbers vertonen inmiddels overigens al vele barstjes en lijken ook na montage dikker dan de originele.
M'n rechter achterlicht doet het trouwens voor de tweede keer binnen een paar maanden alweer niet meer. Op het moment dat ik het moertje eraf probeer te draaien, draai ik de hele schroefdraad uit de unit. Rotzooi is het.
Mocht iemand een GOED merk aftermarket achterlichtunits kennen, hoor ik het graag. Originele units zijn amper nog te vinden en als ze al te vinden zijn ontiegelijk duur (Skandix: € 272,09 per stuk. Wel met lamphouders en rubbers)
groetjes
Mathy
Het probleem met de rubbers van de aftermarket achterlichtunits vang je trouwens niet op door originele rubbers aan te schaffen. Die passen namelijk niet. Of in ieder geval niet bij de units die ik erop heb zitten. De aftermarket rubbers vertonen inmiddels overigens al vele barstjes en lijken ook na montage dikker dan de originele.
M'n rechter achterlicht doet het trouwens voor de tweede keer binnen een paar maanden alweer niet meer. Op het moment dat ik het moertje eraf probeer te draaien, draai ik de hele schroefdraad uit de unit. Rotzooi is het.
Mocht iemand een GOED merk aftermarket achterlichtunits kennen, hoor ik het graag. Originele units zijn amper nog te vinden en als ze al te vinden zijn ontiegelijk duur (Skandix: € 272,09 per stuk. Wel met lamphouders en rubbers)
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-09-2024 20:06 #1475766
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Contactproblemen
Misschien een oplossing om lampjes in de achterlichtunit te vervangen door LEDs en deze (met draadjes) te solderen. Lijkt me geen probleem LEDs gaan heel lang mee.
Water in de achterlichten en in de opbergbak daaronder kan ook van de bovenzijde komen. Daar waar het scharnier van de achterklep zit, zit een kitnaad die lekkage kan vertonen.
Water in de achterlichten en in de opbergbak daaronder kan ook van de bovenzijde komen. Daar waar het scharnier van de achterklep zit, zit een kitnaad die lekkage kan vertonen.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-09-2024 14:30 #1475787
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic slecht idee
Leds hebben een hogere weerstand en trekken dus minder stroom. Dan worden de reed-relais in het defecte lampen relais niet aangetrokken en rij je dus constant met schijnbaar defecte lampen.

Moderators: Jerry Stam