Zekeringkast
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2024 19:30 #1112099
door V700 register
Zekeringkast is gemaakt door V700 register
Goedendag allemaal
Even een vraagje zekering 22 15 Amp van o.a. het rechter achterlicht is bij mij weg gesmolten, ik vermoed dat in de de aansluiting van de zekeringkast een te grote overgangsweerstand is ontstaan
Nu heb ik de zekeringkast er uit getrokken, ik dacht ik maak een externe zekeringhouder en haal de aansluiting achter gewoon los en zet deze over op een zwevende zekering houder
Maar snap dit niet helemaal er zitten achter drie grijze stekkers waarvan twee dubbel uitgevoerd
Hier staat geen spanning op
Maar waar komt de plusdraad dan vandaan ik zie hier geen stekker van op de achterkant
Wel staat er gewoon spanning op de aansluiting waar de zekering normaal in komt
Weet iemand hoe dit zit ?
En hoe je dit het beste oplost ?
Want gewoon een zwevende zekering plaatsen zal ook niet makkelijk gaan ivm dat er al drie aansluitingen zitten op zekering 22
Hoor het graag
Even een vraagje zekering 22 15 Amp van o.a. het rechter achterlicht is bij mij weg gesmolten, ik vermoed dat in de de aansluiting van de zekeringkast een te grote overgangsweerstand is ontstaan
Nu heb ik de zekeringkast er uit getrokken, ik dacht ik maak een externe zekeringhouder en haal de aansluiting achter gewoon los en zet deze over op een zwevende zekering houder
Maar snap dit niet helemaal er zitten achter drie grijze stekkers waarvan twee dubbel uitgevoerd
Hier staat geen spanning op
Maar waar komt de plusdraad dan vandaan ik zie hier geen stekker van op de achterkant
Wel staat er gewoon spanning op de aansluiting waar de zekering normaal in komt
Weet iemand hoe dit zit ?
En hoe je dit het beste oplost ?
Want gewoon een zwevende zekering plaatsen zal ook niet makkelijk gaan ivm dat er al drie aansluitingen zitten op zekering 22
Hoor het graag
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2024 21:20 #1475712
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Welk bouwjaar?
Afhankelijk van het modeljaar is het bedradingsschema net anders. Als je weet welk modeljaar je auto is, kunnen we het goede bedradingsschema vinden en uitzoeken welke andere stroomverbruikers er op die zekering zitten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-08-2024 21:47 #1475713
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Bouwjaar is van 97
Bouwjaar is van 97
Heb al uitgevonden dat de plus van zekering 21 en 22 met elkaar verbonden zijn
Op 22 zit in iedergeval het rechter achterlicht en volgens mij mistlampen
Ik heb in het verleden wel de achterlichten dubbel uitgevoerd maar ik kan me niet voorstellen dat daardoor de zekering weg smelt
Wel zou het kunnen dat het met de stekker van de trekhaak te maken heeft en of de caravan
Ik heb nu toch maar alles zo goed mogelijk schoon gemaakt en alles ingespoten met contact spray
Alles werkt gewoon weer ik denk dat ik het maar even aankijkt
En zal de caravan er is een poosje aanhangen om te kijken of de zekering weer zo heet wordt
Heb al uitgevonden dat de plus van zekering 21 en 22 met elkaar verbonden zijn
Op 22 zit in iedergeval het rechter achterlicht en volgens mij mistlampen
Ik heb in het verleden wel de achterlichten dubbel uitgevoerd maar ik kan me niet voorstellen dat daardoor de zekering weg smelt
Wel zou het kunnen dat het met de stekker van de trekhaak te maken heeft en of de caravan
Ik heb nu toch maar alles zo goed mogelijk schoon gemaakt en alles ingespoten met contact spray
Alles werkt gewoon weer ik denk dat ik het maar even aankijkt
En zal de caravan er is een poosje aanhangen om te kijken of de zekering weer zo heet wordt
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2024 10:20 #1475716
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De witte draad is de voeding,
De witte draad is de voeding, die komt van de lichtschakelaar. Daarom staat er niet altijd spanning op, alleen als je het licht aanzet.
De drie grijze draden lopen naar:
stadslicht rechts voor;
achterlicht rechts via lamp defect relais
aanhangwagenconnector voor achterlicht rechts aanhanger.
In principe kan de zekering niet te heet worden door overbelasting, want dat is nu juist zijn functie; doorbranden als er een te hoge stroom loopt. Er moet in één van de pootjes van de zekering door vervuiling een overgangsweerstand zijn ontstaan, waardoor de zekeringvoet is opgewarmd. Ik meen dat Jur als eens genoemd heeft alle zekeringen af en toe eens er uit en er weer in te steken, zodat vervuiling geen kans krijgt. Dat is wel een goede tip.
Schoonmaken en met contactspray behandelen zou het probleem moeten oplossen, tenzij de boel vervormd is. Met meer verbuikers warmt een eventuele overgangsweerstand wel sneller op, dus met een aanhanger erachter zal dit eerder problemen geven.
De drie grijze draden lopen naar:
stadslicht rechts voor;
achterlicht rechts via lamp defect relais
aanhangwagenconnector voor achterlicht rechts aanhanger.
In principe kan de zekering niet te heet worden door overbelasting, want dat is nu juist zijn functie; doorbranden als er een te hoge stroom loopt. Er moet in één van de pootjes van de zekering door vervuiling een overgangsweerstand zijn ontstaan, waardoor de zekeringvoet is opgewarmd. Ik meen dat Jur als eens genoemd heeft alle zekeringen af en toe eens er uit en er weer in te steken, zodat vervuiling geen kans krijgt. Dat is wel een goede tip.
Schoonmaken en met contactspray behandelen zou het probleem moeten oplossen, tenzij de boel vervormd is. Met meer verbuikers warmt een eventuele overgangsweerstand wel sneller op, dus met een aanhanger erachter zal dit eerder problemen geven.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2024 17:09 #1475718
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ja klopt hoor zo heb ik het
Ja klopt hoor zo heb ik het ook gedaan , goed met een tandartshaakje er in lopen poeren daarna alles goed met contactspray in gespoten .
De zekering was geheel weg gesmolten ook een klein beetje de zekeringkast zelf .
Hoop dat het nu voorlopig weer goed gaat
De zekering was geheel weg gesmolten ook een klein beetje de zekeringkast zelf .
Hoop dat het nu voorlopig weer goed gaat
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2024 18:57 #1475719
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 780
Ik heb in de 780 de hele zekeringskast een tijd geleden vervangen. Een rotklus, ik heb alle draden genummerd, en toen alles bijna klaar was, had ik twee grijze draden over, waarvan ik de preciese plek niet wist. Met een "calculted guess" is het goed gekomen..
Ik ben bepaald geen electronicus, dus dan ishet helemaal afzien. Eindeloos in het schema getuurd, maar daar werd ik niet echt wijzer van. Gelukkig doet alles het.
Ik ben bepaald geen electronicus, dus dan ishet helemaal afzien. Eindeloos in het schema getuurd, maar daar werd ik niet echt wijzer van. Gelukkig doet alles het.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-09-2024 14:40 #1475788
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Het vervangen van een zekeringhuis is en rotklus.
Moeilijk in het vooronder. Er staan op een papiertje wel de kleuren die op de stekkers moeten. Maar dan moet je wel weten wat de plus en wat de min is. Controleren met een universeelmeter, ik weet wel dat geroutineerde monteurs geweldig de pest hebben aan die klus. Ik heb het één keer gedaan en het is vervelender dan zakkies plakken in de nor. 100 contacten en het risico op fouten.
Moderators: Jerry Stam