Koelvin blijft draaien OPGELOST!
- Jeroen Ter Borg (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2024 10:01 #1111966
door Jeroen Ter Borg (GAST)
Koelvin blijft draaien OPGELOST! is gemaakt door Jeroen Ter Borg (GAST)
Hoi allen,
Ik had gehoopt nog even geen gebruik te hoeven maken van dit onderdeel van het forum maar ik moet er sinds gisteravond toch aan geloven. Mijn buurman wees mij er op dat de koelvin lekker zijn werk aan het doen was zonder enige aanleiding. De auto had 3 uur daarvoor voor het laatst gelopen. Ik had voor de zekerheid even een rondje gedaan (ook voor de accu) maar ook na afloop van dat ritje bleef hij draaien. Uiteindelijk heeft de ANWB de relais losgekoppeld.
Inmiddels ben ik bij de Volvo garage in Oosterbeek geweest. Ik had niet de illusie meteen aan de beurt te zijn maar ruim 5 weken wachten maakt dat ik nog even nadenk over evt. alternatieven.
Wat vragen:
Is het een bekend euvel?
Moet ik het zoeken in de koelvinrelais of een andere sensor?
Kan ik er mee rijden (de koelvoeistoftemp in de gaten houdende)?
Dank vast!
Groet,
Jeroen
Ik had gehoopt nog even geen gebruik te hoeven maken van dit onderdeel van het forum maar ik moet er sinds gisteravond toch aan geloven. Mijn buurman wees mij er op dat de koelvin lekker zijn werk aan het doen was zonder enige aanleiding. De auto had 3 uur daarvoor voor het laatst gelopen. Ik had voor de zekerheid even een rondje gedaan (ook voor de accu) maar ook na afloop van dat ritje bleef hij draaien. Uiteindelijk heeft de ANWB de relais losgekoppeld.
Inmiddels ben ik bij de Volvo garage in Oosterbeek geweest. Ik had niet de illusie meteen aan de beurt te zijn maar ruim 5 weken wachten maakt dat ik nog even nadenk over evt. alternatieven.
Wat vragen:
Is het een bekend euvel?
Moet ik het zoeken in de koelvinrelais of een andere sensor?
Kan ik er mee rijden (de koelvoeistoftemp in de gaten houdende)?
Dank vast!
Groet,
Jeroen
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2024 11:59 #1474787
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic A/C
Dat relais wordt aangestuurd door de ECU op basis van de temperatuur van het koelwater. De sensor kan defect zijn, al weet ik zo niet of die ook nog spanning krijgt als het contact uit staat. Bij mij gaat de fan altijd uit als ik de motor uitzet, dus ik verwacht het eigenlijk niet. Een defecte sensor zou de fan dan niet continu kunnen laten draaien.
Als je AC hebt, zitten er in de condensor ook nog twee sensoren die dit relais bedienen. In dat geval zou je even snel kunnen proberen of één van die AC sensoren defect is door de grille te verwijderen en de stekkertjes van de sensoren linksonderin de condensor los te nemen. Als de fan dan stopt, zit daar het probleem. De AC kan de fan wél laten nadraaien als de motor uitstaat
Ik verwacht eigenlijk dat het probleem in het relais zelf zit. Vijf tientjes bij Estateservice, ik zou dat er maar tegenaan gooien ipv vijf weken gaan zitten wachten. Als je een beetje handig bent met electra, zou je eerst ook nog kunnen proberen het relais door te meten en eventueel te herstellen.
Je kunt trouwens wel zonder E-fan rijden, zolang je maar niet langere tijd stil hoeft te staan. Ik let er niet zo op, maar ik geloof dat mijn fan bij dit koudere weer eigenlijk nauwelijks aanslaat. De temperatuurmeter is overigens geen goede indicator. De naald is in de middenstand zo zwaar gedempt (de naald staat tussen 60 en ik meen 110 graden strak in het midden), dat die pas richting max gaat als het al te laat is. Liever zou ik de fan dan continu laten draaien, dat kan zeker geen kwaad.
Misschien ook op zoek naar een andere garage die wel binnen 5 weken even naar je probleem wil kijken? Of een ritje naar Vaassen?
Als je AC hebt, zitten er in de condensor ook nog twee sensoren die dit relais bedienen. In dat geval zou je even snel kunnen proberen of één van die AC sensoren defect is door de grille te verwijderen en de stekkertjes van de sensoren linksonderin de condensor los te nemen. Als de fan dan stopt, zit daar het probleem. De AC kan de fan wél laten nadraaien als de motor uitstaat
Ik verwacht eigenlijk dat het probleem in het relais zelf zit. Vijf tientjes bij Estateservice, ik zou dat er maar tegenaan gooien ipv vijf weken gaan zitten wachten. Als je een beetje handig bent met electra, zou je eerst ook nog kunnen proberen het relais door te meten en eventueel te herstellen.
Je kunt trouwens wel zonder E-fan rijden, zolang je maar niet langere tijd stil hoeft te staan. Ik let er niet zo op, maar ik geloof dat mijn fan bij dit koudere weer eigenlijk nauwelijks aanslaat. De temperatuurmeter is overigens geen goede indicator. De naald is in de middenstand zo zwaar gedempt (de naald staat tussen 60 en ik meen 110 graden strak in het midden), dat die pas richting max gaat als het al te laat is. Liever zou ik de fan dan continu laten draaien, dat kan zeker geen kwaad.
Misschien ook op zoek naar een andere garage die wel binnen 5 weken even naar je probleem wil kijken? Of een ritje naar Vaassen?
- Jeroen Ter Borg (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2024 12:49 #1474788
Beantwoord door Jeroen Ter Borg (GAST) in topic Dank voor je reactie. Een
Dank voor je reactie. Een maatje van me heeft ook al mee zitten denken en ik ga nu een relais bestellen (
www.estateservices.nl/koelvinrelais-850-...volvo-9442933-s.html
) en die drukken we er samen vh weekend in... zou toch heerlijk zijn als dat de oplossing is! Ik vind overigens dat mijn fan vrij snel aan slaat. Geen idee of dat een voorbode was.
Ik houd jullie op de hoogte.
Ik houd jullie op de hoogte.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2024 14:40 #1474789
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hieronder het electrische
Hieronder het electrische schema.
7/38 en 7/40 zijn de temperatuursensoren/schakelaars op de A/C condensor. De ene laat de fan op laag en de ander op hoog toerental draaien via de linker of rechter spoel in relais 20/11.
4/23 is de ECU aan de bijrijderskant van de auto. Die kan door één van beide spoelen in het fanrelais aan de massa te leggen, de fan hoog of laag toeren laten draaien.
Om fanrelais 2/11 te verdenken is dus niet onlogisch.
Als je een multimeter hebt, zou je ook het fanrelais er uit kunnen halen en meten of je op één van de twee aansluitingen B1 of B2 massa meet. Als de motor niet draait en koud is, zou dat niet mogen.
7/38 en 7/40 zijn de temperatuursensoren/schakelaars op de A/C condensor. De ene laat de fan op laag en de ander op hoog toerental draaien via de linker of rechter spoel in relais 20/11.
4/23 is de ECU aan de bijrijderskant van de auto. Die kan door één van beide spoelen in het fanrelais aan de massa te leggen, de fan hoog of laag toeren laten draaien.
Om fanrelais 2/11 te verdenken is dus niet onlogisch.
Als je een multimeter hebt, zou je ook het fanrelais er uit kunnen halen en meten of je op één van de twee aansluitingen B1 of B2 massa meet. Als de motor niet draait en koud is, zou dat niet mogen.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2024 14:46 #1474790
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Pindakaas besparen door doormeten
Dan weet je of het hieraan ligt. De schakelaar in een relais wil ook wel eens blijven 'plakken'. En wanneer dit niet zo is spaar je jezelf een boterham met erg dik pindakaas uit.

- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2024 15:46 #1474791
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Het relais controleren
Het relais controleren/vervangen is zeker een goede eerste gok.
Maar omdat je aangeeft dat die best snel/vaak aanslaat verdenk ik wat anders...
Als ik het goed heb, heb je deze 940 uit 1996 pas net?
Dan vermoed ik eerder dat er een andere ECU in is gezet door de vorige eigenaar.
Om precies te zijn, een ecu met als laatste nummers -984 uit een 97-er in een 96-er.
De auto loopt er prima op, maar je ventilator gaat een heel raar gedrag vertonen.
Zoals heel vroeg aanspringen van de fan, en blijft dan aan staan tot je boven de 20km/u komt en nog wat andere fratsen...
Is een kwestie van even checken welk nummer er op de ECU staat. Ik meen dat een 96-er een ecu met als laatste cijfers -977 heeft.
Voor een uitgebreider verslag:
volvo700vereniging.nl/electro/lh24-upgrade-naar-984
Maar omdat je aangeeft dat die best snel/vaak aanslaat verdenk ik wat anders...
Als ik het goed heb, heb je deze 940 uit 1996 pas net?
Dan vermoed ik eerder dat er een andere ECU in is gezet door de vorige eigenaar.
Om precies te zijn, een ecu met als laatste nummers -984 uit een 97-er in een 96-er.
De auto loopt er prima op, maar je ventilator gaat een heel raar gedrag vertonen.
Zoals heel vroeg aanspringen van de fan, en blijft dan aan staan tot je boven de 20km/u komt en nog wat andere fratsen...
Is een kwestie van even checken welk nummer er op de ECU staat. Ik meen dat een 96-er een ecu met als laatste cijfers -977 heeft.
Voor een uitgebreider verslag:
volvo700vereniging.nl/electro/lh24-upgrade-naar-984
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-03-2024 18:52 #1474795
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Draad van de sensor trekken
?
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-03-2024 16:58 #1474793
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic modeljaar verhaal klopt
Maar het rare gedrag doet zich dan alleen voor bij contact aan.
Verdenk je de ect dan meet je de voltwaarde van de ect naar de lh bij lopende motor. Tussen grijswit(poort 13)en aarde uit mijn hoofd.
De ect geeft ook geen plauziebele verklaring, gebeurt ook alleen bij contact aan en lopende motor.
Verdachten:
De grootste verdachte zijn de sensoren van de condensor, hangt er eentje dan zal deze uit zichzelf aarde maken.
De witzwarte en de blauwzwarte draad van de lh naar het relais. Een van deze kan onderweg aarde maken. Dat kun je doormeten.
Als laatste een van de twee mini relais in de lh. Kun je meten met een spanningszoeker op het tijdstip dat de fan draait.
Als allerlaatste een hobbyist heeft er een extra sensor opgezet om de fan eerder te laten draaien. En deze geeft nu een storing.
Verdenk je de ect dan meet je de voltwaarde van de ect naar de lh bij lopende motor. Tussen grijswit(poort 13)en aarde uit mijn hoofd.
De ect geeft ook geen plauziebele verklaring, gebeurt ook alleen bij contact aan en lopende motor.
Verdachten:
De grootste verdachte zijn de sensoren van de condensor, hangt er eentje dan zal deze uit zichzelf aarde maken.
De witzwarte en de blauwzwarte draad van de lh naar het relais. Een van deze kan onderweg aarde maken. Dat kun je doormeten.
Als laatste een van de twee mini relais in de lh. Kun je meten met een spanningszoeker op het tijdstip dat de fan draait.
Als allerlaatste een hobbyist heeft er een extra sensor opgezet om de fan eerder te laten draaien. En deze geeft nu een storing.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-03-2024 07:23 #1474800
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Ook hier
Bij alle electrische storingen, en zeker bij spook storingen, eerst de massa controleren/ verbeteren.
De LH krijgt zijn massa van het spruitstuk en bij contact uit is de spanning niet meteen weg uit de LH.
Je zet een startkabel tussen spruitstuk en minpool accu.
De LH krijgt zijn massa van het spruitstuk en bij contact uit is de spanning niet meteen weg uit de LH.
Je zet een startkabel tussen spruitstuk en minpool accu.
- Jeroen Ter Borg (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-03-2024 17:30 #1474810
Beantwoord door Jeroen Ter Borg (GAST) in topic Relais binnen…. Relais
Relais binnen…. Relais geplaatst…. Vin blijft draaien… hmmz balen! Maatje zegt: trek die grill er eens af eens kijken hoe het met de sensoren staat. Sensor los, rotzooi er uit, contactspray en tadaa probleem opgelost. Wijze les voor een volgende keer. Mocht er animo zijn voor een origineel Volvo relais.
Dank iig voor de hulp!
Dank iig voor de hulp!
Moderators: Jerry Stam