Laadspanning

  • N.J.M. van Eekelen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2023 20:41 #1111834 door N.J.M. van Eekelen
Laadspanning is gemaakt door N.J.M. van Eekelen
Allen,
Na 8,5 jaar met mijn 940 (stationcar, dec. 1997, bijna 493.000km) redelijk zorgeloos te hebben gereden, uiteraard wel met normaal onderhoud, meld ik nu maar eens een probleem.
Afgelopen mei is er een nieuwe dynamo en nieuwe accu in gemonteerd. Mijn reden daarvoor was dat de laadspanning langzamerhand terug liep en ik dacht dat te gaan verhelpen.
Ik rij sinds een jaar of 6 met een klein, vast gemonteerd voltmetertje en vond de laadspanning eigenlijk altijd wat aan de lage kant, ca. 13,2 v maar ondervond nooit startproblemen.
Met het huidige koele weer merkte ik dat de accu bij koude start geen toonbeeld van ernergie is en lijkt me een verbeteractie van de laadspanning noodzakelijk.
Het lijkt er op dat de terugval van de laadspanning groter wordt als de motor warmer wordt.
Bij start: 13,4 v en na 5 min. ofzo 12,6 - 12,7 v op het voltmetertje.
Ik heb nu maar eens met de multimeter bij draaiende motor gemeten:
Op de accu 12,8 V (voltmeterje 12,6 V) en achter op de dynamo 13,9 V, het ligt dus niet aan combi van dynamo en sp.regelaar.
Wat zou voor dit probleem een oplossing kunnen zijn?
Groeten, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-11-2023 20:58 #1474072 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Overgang accukabel/accuklem
Hallo Hans

Meet eens of er spanningsverval over de soldeerverbinding tussen accuklem en accukabel is. Bij mij ging zo ooit een heel Volt verloren.

groetjes

Mathy

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2023 10:59 #1474078 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Exact wat Mathy zegt.
Exact wat Mathy zegt.

Check even met de multimeter; positief (rode kabel) op de "B" aansluiting van de dynamo, en de negatieve (zwarte kabel) op + (plus) van de accu. Bij grofweg 2000 toeren mag je niet meer meten dan +-0.2 volt.

Check even met de multimeter; negatief (zwarte kabel) op het frame van de dynamo, en de positieve (rode kabel) op - (min) van de accu. Bij grofweg 2000 toeren mag je niet meer meten dan +-0.2 volt.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • N.J.M. van Eekelen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2023 15:59 #1474080 door N.J.M. van Eekelen
Beantwoord door N.J.M. van Eekelen in topic Laadspanning
Het probleem lijkt opgelost. Het was niet de soldeer verbinding. Nu ligt er een dikke geïsoleerde draad met aangesoldeerde ogen tussen dynamo en pluspool.
Laadspanning is nu meer dan een volt hoger. Hopelijk afdoende.
Bedankt voor het meedenken.
Groeten, Hans

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Pieter Donders
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-11-2023 17:46 #1474081 door Pieter Donders
Beantwoord door Pieter Donders in topic Alle zekeringen
Alle zekeringen al eens vernieuwd ? Was goede tip wegenwacht.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD