Remlicht en parkeerlicht verkeerd om
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-04-2023 15:53 #1111590
door V700 register
Remlicht en parkeerlicht verkeerd om is gemaakt door V700 register
Goedemiddag,
Voor de apk had ik een paar verlichtingsproblemen met mijn 740 sedan uit 1985. Het niet-werkende achteruitrijlicht heb ik inmiddels opgelost door de schakelaar in de automaat hendel schoon te maken, maar nu het volgende. Mijn remlichten doen het niet goed. Ik meet wel spanningsverschil (~12,5V) tussen het contactplaatje waar de lampfitting tegenaan zit en de aarde. Dus een aardingsprobleem lijkt het niet. Ik ontdekte dat goed aandrukken van de fitting al hielp, en dat heb ik nu vast kunnen zetten door de pinnetjes wat te buigen. Maar het gekke is dat het er bij mijn rechter achterlicht op lijkt dat het signaal voor remlicht en gewoon ‘dimlicht’ omgewisseld zijn. Dus als ik de rem intrap zonder licht aan, dan gaat er een heel zwak lichtje branden (wat eigenlijk het dimlicht is) en als ik de verlichting aan zet, brandt hij fel (wat eigenlijk remlicht is). Het omwisselen van de fitting links en rechts verhelpt dit niet. Waar kan dit aan liggen? Ik hoop dat iemand nog tips heeft. Ik heb na de berichten elders op het forum mijn trekhaak stekker even schoongemaakt maar dat lijkt niet te helpen.
Bedankt alvast!
Joris
Voor de apk had ik een paar verlichtingsproblemen met mijn 740 sedan uit 1985. Het niet-werkende achteruitrijlicht heb ik inmiddels opgelost door de schakelaar in de automaat hendel schoon te maken, maar nu het volgende. Mijn remlichten doen het niet goed. Ik meet wel spanningsverschil (~12,5V) tussen het contactplaatje waar de lampfitting tegenaan zit en de aarde. Dus een aardingsprobleem lijkt het niet. Ik ontdekte dat goed aandrukken van de fitting al hielp, en dat heb ik nu vast kunnen zetten door de pinnetjes wat te buigen. Maar het gekke is dat het er bij mijn rechter achterlicht op lijkt dat het signaal voor remlicht en gewoon ‘dimlicht’ omgewisseld zijn. Dus als ik de rem intrap zonder licht aan, dan gaat er een heel zwak lichtje branden (wat eigenlijk het dimlicht is) en als ik de verlichting aan zet, brandt hij fel (wat eigenlijk remlicht is). Het omwisselen van de fitting links en rechts verhelpt dit niet. Waar kan dit aan liggen? Ik hoop dat iemand nog tips heeft. Ik heb na de berichten elders op het forum mijn trekhaak stekker even schoongemaakt maar dat lijkt niet te helpen.
Bedankt alvast!
Joris
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
09-04-2023 13:26 #1472731
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic toch vrijwel altijd aarde
Bij het beschreven gedrag. Je meet dan wel 12 V met een multi meter, maar zodra de ampères gaan stromen, loopt de weerstand snel op. Controle is makkelijk met een extra aarde draadje dat je even los legt naar een kaal punt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2023 16:58 #1472733
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Heel misschien
Is het (rem)lichtcontrole relais stuk.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-04-2023 17:47 #1472734
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oké, ga ik proberen. Ik
Oké, ga ik proberen. Ik meette hetzelfde potentiaalverschil met het aardpunt en een andere kale plek maar misschien zegt dat niet alles
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-04-2023 10:58 #1472739
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic het lampje
het lampje zelf kan ook verkeerdom in de fitting zitten.
Gerben
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2023 16:37 #1472750
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik weet het niet meer
Ik heb de trekhaakaansluitingen in de kofferbak losgemaakt, dat maakte geen verschil. Heb de hele lichtunit van de auto gehaald en schoongemaakt (zat wel water in een lamp) en heb ook nog een extra massadraad gemaakt, maar niks helpt. Nog andere suggesties?
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2023 16:39 #1472751
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Misschien
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-04-2023 20:55 #1472757
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hij reageert wel
Het gekke is dat er wel iets gebeurt bij intrappen van het rempedaal, maar niet het goede. Dus de schakelaar doet wel iets
Moderators: Jerry Stam