Cruise control en Led

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2022 21:33 #1111358 door V700 register
Cruise control en Led is gemaakt door V700 register
Hallo,

Ik rij al enige jaren rond met led achter/remlichten, zonder problemen. Wat nog op het lijstje stond, is ook het derde remlicht vervangen voor LED.
Zo gezegd, zo gedaan. Prutsen met dat kapje, maar gelukt.

Echter heb ik nu een probleem met m'n cruise control wat ik niet begrijp. Cruise control werkt, maar zodra ik mijn richtingaanwijzer (of alarmlichten) aanzet, slaat de CC uit.
3e remlicht weer gloeilamp: geen problemen.
Er is al een hoop geschreven over CC in combinatie met LED achter/remlichten, maar wat heeft mijn richtingaanwijzer er mee te maken? Ik kan me voorstellen dat de CC z'n massa over het derde remlicht laat lopen, maar waarom slaat hij dan pas uit als ik de knippers gebruik? Hier kan ik niet van slapen hoor ;)

Wellicht kan ik het oplossen door de CC direct aan de massa te leggen in plaats van via de lampen.
Uit het E-schema (Haynes) kan ik echter niet wijs worden welke kleur ik dan moet hebben. Iemand die het weet?

('97 945)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2022 10:24 #1471470 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa
Vergelijk het met een rivier, als er geen hoogteverschil is, stroomt het water niet naar de zee. Zo ook met de massa op het achterlicht, de stroom moet nog van het achterlicht naar de accu stromen en komt onderweg wat weerstand in de bedrading en connectoren tegen. Er is dus een spanningsverschil ("hoogteverschil") nodig.

Als het knipperlicht gaat branden, dan hopen de electronen zich als het ware op in het massapunt van de achterlichtunit totdat er genoeg "hoogteverschil" is om de weerstand te overwinnen en naar de accu terug te stromen. Op het massapunt van de achterlichtunit staat dan bijvoorbeeld 0.5 Volt ten opzichte van de accu minpool.
Het CC stroompje is heel klein en heeft dus nauwelijks spanningsverschil nodig. Komt die 0,5 V daar bij, dan is dat blijkbaar net teveel en schakelt de CC uit.

Rob

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2022 10:46 #1471471 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hmm, dus de CC reageert dan
Hmm, dus de CC reageert dan op de spanning (potentiaalverschil) tussen massa bij de accu en de massa bij de achterlichten?
Maar wat is dan de rol van het remlicht? Als dat een gloeilamp is werkt de CC wel, terwijl je dan hetzelfde potentiaalverschil hebt van de bedrading.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2022 11:33 #1471472 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Remlicht
De CC computer stuurt een ik meen 5V signaal naar de PLUS kant van het remlichtlampje. De computer ziet dat er een stroompje via het gloeidraadje verdwijnt richting accu. De andere kant op loopt dood op de schakelaar van het rempedaal.
Trap je op de rem dan staat er ineens 12V op de pluskant van het remlichtlampje. Daar kan de 5V van de CC computer niet tegenop, de CC computer ziet dat zijn stroompje niet meer richting massa wegloopt en schakelt uit.

Er zijn dus vier functie waarmee de CC uitgeschakeld kan worden:
1. Schakelaars op het rem- en koppelingspedaal die de voeding van de CC uitschakelen.
2. On/Off schakelaar op de CC hendel.
3. Vacuümventielen op rem- en koppelingspedaal waarmee vacuüm naar CC balg wordt onderbroken.
4. Meetstroompje op pluskant van remlicht. In feite gebruikt deze functie de standaard remlichtschakelaar op het rempedaal als signaal.

Als je de signaadraad van de CC computer rechtstreeks aan de massa legt, dan overbrug je in feite functie 4.

Rob

• ADRIAANB234FT
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2022 17:58 #1471476 door ADRIAANB234FT
Beantwoord door ADRIAANB234FT in topic Heel af en toe
Eveneens al jarenlang overal LED in mijn 98'er 945, behalve in nummerplaatverlichting en in het interieur. Enige aanpassing indertijd was vervanging van het knipperlichtrelais door LED-versie vanwege te hoge knipperfrequentie. Evenals topicstarter heb ik (bij mij slechts heel af en toe) spontane uitval van de CC. Dus zonder inschakelen van extra 'consument' en soms bij bedienen elektrische ramen, gebruik richtingaanwijzer of grootlicht-signaal. Maar zo sporadisch dat ik niet op zoek ga naar de oorzaak. Weken aaneen werkt alles prima totdat... etc. Dat duurt meestal maar erg kort. De volgende dag werkt alles weer zonder mankeren. En dat maakt het zoeken naar de oorzaak lastig. Alhoewel ik vermoed dat de schakelaar in het rempedaal tzt aan vervanging toe is.

Adriaan

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2022 21:26 #1471478 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jouw verhaal lijkt me logisch
Jouw verhaal lijkt me logisch Rob, maar ik begrijp niet wat de richtingaanwijzer dan voor rol heeft. Mijn CC werkt gewoon, óók met LED remlichten. Hij schakelt pas uit bij gebruik van de richtingaanwijzers.

Misschien dat het 3e remlicht nu nauwelijks weerstand meer heeft, en dat de richtingaanwijzers dan voor een kleine spanning zorgen via de massa op de + van het remlicht?
Dat zou ook verklaren waarom Adriaan uitval heeft bij andere (groot)verbruikers.

Zojuist draad 7 (bruin-oranje) van de connector op de CC-computer losgehaald, en daar een massadraad in gestoken. Alles werkt nu weer zoals ik het wil.

Groet,
Co

• Yannic Nuijt
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2022 21:54 #1471480 door Yannic Nuijt
Beantwoord door Yannic Nuijt in topic Spanning gaat andere richtingen zoeken
De spanning gaat een andere richting zoeken en blijkbaar bij jouw als je je richtingaanwijzer aan zit. Maar beetje hetzelfde als wat je soms ziet bij auto’s waarbij de massa van de achterlichten slecht is dat zodra ze gaan remmen of de richtingaanwijzer aanzetten gaan ook andere lampen aan die niet aan zouden moeten en gaat de lamp die aanmoet meestal niet heel veel feller branden.

Dat is ook een oplossing zoals je het nu gedaan hebt, andere oplossing was geweest om een balast weerstand bij te plaatsen.
Liet de ABS unit trouwens ook niet een controle stroompje over remlichten lopen? Zo ja hoe gaat het nu met dit systeem?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2022 11:48 #1471482 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Jouw verhaal lijkt me logisch
<blockquote>
Jouw verhaal lijkt me logisch Rob, maar ik begrijp niet wat de richtingaanwijzer dan voor rol heeft. Mijn CC werkt gewoon, óók met LED remlichten. Hij schakelt pas uit bij gebruik van de richtingaanwijzers.
</blockquote>

Je hebt een spanningsverschil nodig om amperes te laten stromen. Als er geen stroom loopt, dan is de spanningsverschil tussen achterlichtunit en accu 0 V. Hoe hoger de stroom, hoe meer "druk" er nodig is om dat allemaal door die verbinding heen te duwen. Vergelijk het met een tuinslang, daar moet je ook meer druk op zetten om er meer water door te krijgen.

Op het moment dat het lampje van de richtingaanwijzer (21 W) aan gaat, moet er ineens bijna 2 Ampere extra stroom naar de accu terugstromen. Daardoor zal de spanning op de massa-aansluiting van de achterlichtunit iets oplopen. Geen idee hoeveel, maar stel 0.5 V. Door de extra weerstand van de LED vergeleken met een gloeilamp is de stroom vanuit de CC al kleiner (maar blijkbaar nog net groot genoeg) en dan komt daar ineens nog 0.5 V tegenwerking bij. Net genoeg om de CC af te laten schakelen.

Bij Adriaan zal iets dergelijks aan de hand zijn, het spanningsniveau van de hele massa zal iets stijgen door extra verbruikers. Denk bijvoorbeeld aan een vuile minpool op de accu.
Een ballastweerstand simuleert een gloeilampje waardoor de CC weer iets meer stroom kwijt kan. Tijdens remmen gaat die ballastweerstand niet branden als een lampje, maar zet de energie dan om in warmte.

Bij slechte massa van een achterlichtunit zal de spanning aan de massakant zelfs een paar volt oplopen. Alle lampjes branden dan minder fel omdat het spanningsverschil over die lampjes kleiner is. In dit voorbeeld geen 12V - 0.5 V = 11.5V, maar 12V - bijvoorbeeld 4V = 8V. De stroom zoekt geen andere weg, er stroomt gewoon minder.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2022 19:42 #1471487 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helder!
Dank voor je uitleg.
Kan ik weer slapen ;-)

Dit fenomeen zie je volgens mij dan ook bij slecht aangesloten aanhangers? Remlichten gaan dan bijvoorbeeld meeknipperen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-08-2022 19:47 #1471488 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic ABS
ABS heb ik nog niet geprobeerd (ligt momenteel vrij weinig sneeuw hier), maar had ik wel gezien inderdaad.
Geen storing in ieder geval, en in principe loopt daarvan de massa nog gewoon over de remlichten (heb alleen de CC losgetrokken), hoewel nu dus over LED.

Ook geen lampjedefect waarschuwing bij remmen trouwens, dat verbaasde mij. Dat was met 2x led en een derde gloei remlicht wel zo bij remmen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC