Cruise control en Led

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-08-2022 21:33 #1111358 door V700 register
Cruise control en Led is gemaakt door V700 register
Hallo,

Ik rij al enige jaren rond met led achter/remlichten, zonder problemen. Wat nog op het lijstje stond, is ook het derde remlicht vervangen voor LED.
Zo gezegd, zo gedaan. Prutsen met dat kapje, maar gelukt.

Echter heb ik nu een probleem met m'n cruise control wat ik niet begrijp. Cruise control werkt, maar zodra ik mijn richtingaanwijzer (of alarmlichten) aanzet, slaat de CC uit.
3e remlicht weer gloeilamp: geen problemen.
Er is al een hoop geschreven over CC in combinatie met LED achter/remlichten, maar wat heeft mijn richtingaanwijzer er mee te maken? Ik kan me voorstellen dat de CC z'n massa over het derde remlicht laat lopen, maar waarom slaat hij dan pas uit als ik de knippers gebruik? Hier kan ik niet van slapen hoor ;)

Wellicht kan ik het oplossen door de CC direct aan de massa te leggen in plaats van via de lampen.
Uit het E-schema (Haynes) kan ik echter niet wijs worden welke kleur ik dan moet hebben. Iemand die het weet?

('97 945)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-08-2022 10:24 #1471470 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Massa
Vergelijk het met een rivier, als er geen hoogteverschil is, stroomt het water niet naar de zee. Zo ook met de massa op het achterlicht, de stroom moet nog van het achterlicht naar de accu stromen en komt onderweg wat weerstand in de bedrading en connectoren tegen. Er is dus een spanningsverschil ("hoogteverschil") nodig.

Als het knipperlicht gaat branden, dan hopen de electronen zich als het ware op in het massapunt van de achterlichtunit totdat er genoeg "hoogteverschil" is om de weerstand te overwinnen en naar de accu terug te stromen. Op het massapunt van de achterlichtunit staat dan bijvoorbeeld 0.5 Volt ten opzichte van de accu minpool.