Benzinemeter, altijd een volle tank

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
14-03-2022 21:42 #1111146 door Chris Kobes
Benzinemeter, altijd een volle tank is gemaakt door Chris Kobes
Hey mede Volvo-fanaten,

De nieuwe 960 heeft een trucje wat in deze tijden van 'olie-crisis' een leuke verrassing geeft, maar toch ook weer niet.
De benzinemeter van de '95 960 type 2 blijft de hele tijd op vol staan, heel af en toe (als in echt super sporadisch) maakt die even tijdelijke een sprongetje naar iets leger of leeg maar eigenlijk staat die altijd op vol.

Nu zou je zeggen dat is fijn altijd een volle tank, maar ik heb de auto al eens een aantal honderd meter sputterend mogen laten uitrollen naar de pomp...
Ik heb het gehele cluster al vervangen, daarbij is alleen de snelheidsmeter overgezet en het gehele cluster was gegarandeerd foutloos (deze kwam net uit een sloper waar het wel goed functioneerde).
Heeft iemand een idee waar het dan kan zitten? Ik lees wel veel dat als de gever in de tank kapot is, dat de meter dan altijd op leeg staat (logisch geen signaal) maar bij mij staat die dus altijd op vol.

Ik ben benieuwd, heb het niet direct hier op de site of op Google kunnen vinden.

Gegroet,
Chris

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Pascal Kogelman
  • Premium lid
  • Premium lid
Meer
14-03-2022 21:55 #1470141 door Pascal Kogelman
Beantwoord door Pascal Kogelman in topic Vlotter vast ?!?
Ik heb hetzelfde probleem met mijn 740 (1986). Samen met Timen onlangs gezocht naar de oorzaak: elektrische verbindingen langsgelopen, die waren in orde dus de oorzaak moet in de tank zitten: de vlotter zit vast en beweegt/ dobbert niet mee met de benzine voorraad. Ondanks een paar flinke tikken met een hamer op de tank, kwam de boel niet los. Dus dat zou je nog kunnen proberen? Maar ik weet niet of de vlotter bij een 960 hetzelfde is?!?
De vlotter vervangen bij een sedan is een behoorlijke klus om deze eruit te krijgen, dus voorlopig rijd ik op de dagteller.
Groet,
Pascal

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2022 00:23 #1470146 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Anders
Hallo Chris

Treedt het probleem op sinds de "nieuwe" tellerunit erin zit?
En kwam die unit uit een 960 uit hetzelfde modeljaar?

groetjes

Mathy

• Timen Smit
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2022 10:30 #1470147 door Timen Smit
Beantwoord door Timen Smit in topic Meestal
is van het sleepcontact de veer gebroken. De vlotter blijft dan haken achter de weerstanddraden.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
15-03-2022 21:20 #1470148 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Je kunt met contacct aan het
Je kunt met contacct aan het 4 polige stekkertje in het linker opbergvak even losmaken. Als de brandstofmeter dan naar nul zakt is het echt de vlotter.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2022 10:52 #1470158 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic En als het inderdaad de
En als het inderdaad de vlotter is: ik heb die van de gecrashte 960 nog liggen. Werkte goed, en is bij de botsing niet beschadigd.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-03-2022 22:41 #1470162 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Weerstand meten van de vlotter
En bij de tank en bij de meter.
Waardes staan in Volvo data.
Dan weet je waar je aan tot bent?

• Chris Kobes
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-03-2022 21:59 #1470191 door Chris Kobes
Beantwoord door Chris Kobes in topic Reactie
Dank voor alle reacties, even de tip van Piet uitgeprobeerd en jawel na het loshalen van de stekker liep de meter langzaam naar leeg oftewel de vlotter is defect. Ik ga wel nog even kijken of de tip van Pascal iets oplevert.

Het nieuwe cluster functioneerde goed in de voorgaande auto, was ook een '95'er, en het probleem deed zich eerder al voor met het oude cluster. Idee was ook dat er in het cluster iets fout zat, want de ervaring was eigenlijk eerder dat als de vlotter defect is de tankmeter dan leeg aan gaf.

Het rijden op de dagteller gaat ook prima, maar laat dat het enigste zijn aan elektronica wat niet goed werkt. Dan maar een vervangende vlotter zoeken en er een zaterdag aan besteden, lijkt me ook niet te ingewikkeld.
www.volvoclub.org.uk/faq/FuelTankSenderReplacement.htm

@Willem, toevallig binnenkort bij Wheeler Dealers aanwezig tijdens de sleuteldag?

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-03-2022 08:44 #1470193 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Je kunt eerst ook nog
Je kunt eerst ook nog proberen om de vlotter los te krijgen door een paar tikken op de bovenkant van de pompbehuizing te geven.
Met een beetje (nou ja, beetje veel) geluk is het een eenmalig probleem dat mede veroorzaakt werd door de lage temperatuur. Iets minder vol tanken kan ook helpen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC