Wat is het ergste dat kan gebeuren?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2022 14:27 #1111079
door V700 register
Wat is het ergste dat kan gebeuren? is gemaakt door V700 register
In het verleden heb ik Martijn Bijlsma eens horen zeggen dat een B230FB motor een 'milde' ontstekingscurve heeft, die met name voor soepele lastwisselingen zorgt.
Toevallig heb ik recent een EZK 116 van een B230FB in handen gekregen en omdat ik er niet vies van ben te experimenteren vraag ik me af wat het ergste is dat kan gebeuren wanneer ik de EZK van de B230FB in onze 940 met B200F motor gebruik. Moet ik vrezen voor kapitale motorschades of gaat dat wel meevallen?
Toevallig heb ik recent een EZK 116 van een B230FB in handen gekregen en omdat ik er niet vies van ben te experimenteren vraag ik me af wat het ergste is dat kan gebeuren wanneer ik de EZK van de B230FB in onze 940 met B200F motor gebruik. Moet ik vrezen voor kapitale motorschades of gaat dat wel meevallen?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-01-2022 18:50 #1469596
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Tegenstrijdige vraag`:-)
Niet vies van experimenteren maar toch op zoek naar zekerheden ?
Beargumenteerd experimenteren dus.
Vanwaar je gedachte het te willen uitproberen ? Wat wil je ermee bereiken ?
Niet onderbouwd maar puur gebaseerd op gut-feeling dus garantie tot de hoek,
Kan me niet voorstellen dat er iets vastkleunt.
Beargumenteerd experimenteren dus.
Vanwaar je gedachte het te willen uitproberen ? Wat wil je ermee bereiken ?
Niet onderbouwd maar puur gebaseerd op gut-feeling dus garantie tot de hoek,
Kan me niet voorstellen dat er iets vastkleunt.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2022 13:26 #1469600
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic OEM
In principe zou het geval bruikbaar moeten zijn. Wanneer de OEMnummers overeen komen is er geen vuiltje aan de lucht.
Om even een indruk te geven: de ontsteking is in grote lijnen gelijk. De power unit is voor de B200F zowel de 230FB gelijk, namelijk nummer 3501921, de bobine ook. De EZK is voor de B200F 3531830, voor de 230FB nummer 3531648.
Overigens zal het de motor een worst zijn of deze een milde curve heeft of juist een krachtige met tuinkruiden en knoflooksmaak. Het enige belangrijke is dat-ie het juiste OEMnummer heeft. Iedere motortype heeft in het algemeen zijn eigen karakteristieken, zelfs een Trabant.
Mijn huisarts is een zeer goede medicus. Hij adviseert mij met succes tegen de hoofdpijn, psychische klachten en trauma's altijd het gebruik van het juiste OEMnummer.
Ik wens je een goede gezondheid.
Om even een indruk te geven: de ontsteking is in grote lijnen gelijk. De power unit is voor de B200F zowel de 230FB gelijk, namelijk nummer 3501921, de bobine ook. De EZK is voor de B200F 3531830, voor de 230FB nummer 3531648.
Overigens zal het de motor een worst zijn of deze een milde curve heeft of juist een krachtige met tuinkruiden en knoflooksmaak. Het enige belangrijke is dat-ie het juiste OEMnummer heeft. Iedere motortype heeft in het algemeen zijn eigen karakteristieken, zelfs een Trabant.
Mijn huisarts is een zeer goede medicus. Hij adviseert mij met succes tegen de hoofdpijn, psychische klachten en trauma's altijd het gebruik van het juiste OEMnummer.
Ik wens je een goede gezondheid.

- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-01-2022 17:14 #1469608
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @fflunche: dat ik niet vies
@fflunche: dat ik niet vies ben van experimenteren betekent niet dat ik dat roekeloos doe. Verder ontgaat mij de relevantie van mijn voorkeuren in een topic waarin ik om inhoudelijke informatie vraag.
@Jur: onze 740 met B230F motor had destijds nogal last van bokkig tuinkruiden met knoflooksmaak gedrag bij lastwisselingen. Volgens Martijn Bijlsma werd dat veroorzaakt door de gekozen ontstekingscurve. Martijn noemde toen de B230FB als voorbeeld hoe het beter kan, de zogenaamde mildere variant.
Omdat onze B200F af en toe ook bokkig reageert op lastwisselingen en omdat ik de EZK toch heb liggen en omdat ik (berekend) experimenteren leuk vind leek het mij interessant genoeg om te ervaren of de EZK van de B230FB enige verbetering of verzachting zou brengen. Zonder het blok naar de eeuwige jachtvelden te sturen.
@Jur: onze 740 met B230F motor had destijds nogal last van bokkig tuinkruiden met knoflooksmaak gedrag bij lastwisselingen. Volgens Martijn Bijlsma werd dat veroorzaakt door de gekozen ontstekingscurve. Martijn noemde toen de B230FB als voorbeeld hoe het beter kan, de zogenaamde mildere variant.
Omdat onze B200F af en toe ook bokkig reageert op lastwisselingen en omdat ik de EZK toch heb liggen en omdat ik (berekend) experimenteren leuk vind leek het mij interessant genoeg om te ervaren of de EZK van de B230FB enige verbetering of verzachting zou brengen. Zonder het blok naar de eeuwige jachtvelden te sturen.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2022 17:32 #1469616
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Aangezien ik zowel een 740
Aangezien ik zowel een 740 (tussenneus) met B230F als een 940 met B230FB heb gereden, ben ik benieuwd waar Martijn z'n wijsheid over de ontstekingscurve vandaan haalt. Ik ken de B230F niet als bokkiger dan de FB: hij heeft alleen duidelijk minder vermogen (15 extra merk je wel) en is minder gretig om in de toeren te draaien.
Ik zou eerder zeggen dat bij de FB de randjes zijn opgezocht met een minder mild karakter als gevolg. Was er bij jouw exemplaar niet gewoon iets stuk?
Verder: van een B200F moet je nooit iets verwachten, daarvoor heeft die motor echt te weinig koppel. Dat blijft een teleurstelling als je ooit met een B230 hebt gereden.
Desalwelteplus: als de modules dezelfde pinout hebben, zie ik weinig kans op schade door uitwisselen. Is de pinout afwijkend, dan zou ik eerst heel goed inlezen op alle karakteristieken. Vooral of ze in combinatie met voorschakelweerstanden bedoeld zijn of niet...
Ik zou eerder zeggen dat bij de FB de randjes zijn opgezocht met een minder mild karakter als gevolg. Was er bij jouw exemplaar niet gewoon iets stuk?
Verder: van een B200F moet je nooit iets verwachten, daarvoor heeft die motor echt te weinig koppel. Dat blijft een teleurstelling als je ooit met een B230 hebt gereden.
Desalwelteplus: als de modules dezelfde pinout hebben, zie ik weinig kans op schade door uitwisselen. Is de pinout afwijkend, dan zou ik eerst heel goed inlezen op alle karakteristieken. Vooral of ze in combinatie met voorschakelweerstanden bedoeld zijn of niet...
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2022 19:01 #1469623
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Datapocket
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-01-2022 19:20 #1469625
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Uitwisselen kan dus
Maar zal niets uitmaken.
dwz op basis van bovenstaande tabel.
dwz op basis van bovenstaande tabel.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-01-2022 11:15 #1469633
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Snelheidsbeleving is een
Snelheidsbeleving is een subjectief iets. 80 met een eend voelt heel anders aan dan 80 met een S90.
Ik bedoelde ook niet af tegeven op de B200: het is uiteraard een even goede motor als alle andere redblocks. Alleen eentje met duidelijk minder vermogen en koppel. Als je dat voldoende vindt, is er niets aan de hand. Maar voelt het niet als voldoende, dan ga je het er niet ineens bijmaken met een ontstekingscurve voor een andere motor, of andere detailwijzigingen. Wil je het gevoel van een B230, dan moet je gewoon een B230 kopen en geen B200.
Er zijn ook leden die absoluut een turbo willen hebben en gewend zijn. Voor hen zal een B230FB ook traag aanvoelen.
Ik bedoelde ook niet af tegeven op de B200: het is uiteraard een even goede motor als alle andere redblocks. Alleen eentje met duidelijk minder vermogen en koppel. Als je dat voldoende vindt, is er niets aan de hand. Maar voelt het niet als voldoende, dan ga je het er niet ineens bijmaken met een ontstekingscurve voor een andere motor, of andere detailwijzigingen. Wil je het gevoel van een B230, dan moet je gewoon een B230 kopen en geen B200.
Er zijn ook leden die absoluut een turbo willen hebben en gewend zijn. Voor hen zal een B230FB ook traag aanvoelen.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
29-01-2022 17:53 #1469655
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Beleving
speelt zeker mee.
Ik vind mijn b230f met 531 kop ( zoals op een FB) vlotter aanvoelen dan een B230FK.
Maar dat zal ook in de kilo's zitten.
Want een 940 met B230FK estate in vergelijking met een 740 sedan scheelt zo maar even dik 200 kg.
Ik vind mijn b230f met 531 kop ( zoals op een FB) vlotter aanvoelen dan een B230FK.
Maar dat zal ook in de kilo's zitten.
Want een 940 met B230FK estate in vergelijking met een 740 sedan scheelt zo maar even dik 200 kg.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
01-02-2022 13:44 #1469628
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic @martijn
Ik denk dat er bij een bokkig gedrag iets anders aan de hand is. Dat hoeft niet aan een ezk te liggen. Het toerental kun je niet afstellen evenals de C02 waarde. Loopt de wagen met een niet kloppend toerental stationair dan zou je naar de afstelling van de gasklepschakelaar en gasklep kunnen kijken. Het basistoerental moet goed zijn, de rest wordt via de stationairklep geregeld door de ecu. Je kunt natuurlijk in een boerenmercedes gaan rijden (Opel) maar die heeft weer andere mogelijke nukken. Je moet iedere motor en zijn componenten volgens de specificaties afstellen.
Met Willem van Strien ben ik het niet eens voor wat betreft de B200F. Het is geen hoogvlieger, maar dat hoeft ook niet. Hij voldoet aan de specificaties die er voor gelden. En dat is voldoende, mijn buurman verbaasde zich er over dat een wagen uit 1991 zodanig optrok. Dat is feitelijk niet interessant, je moet met een wagen prettig kunnen rijden, daar is-ie voor. Ben je niet tevreden, dan koop je gewoon een Maserati of Testarossa. En zo lang de B200F met een stevige caravan er achter de b.v. Route Napoleon keurig afrijdt vind ik het best. Het is niet belangrijk hoe snel je er komt, maar dat je er komt.
Ik moet overigens zeggen dat ik het al met mijn Eenden uitstekend kon vinden. Speciaal bij ijzel deden ze het beter dan een Volvo. Overigens werd er over verteld dat-ie zelfs op olijfolie of geprakte bananen reed in plaats van motorolie. En simpel sleutelen en diagnose stellen. En ontstekingstijdstip stellen met een ijzerdraad. Grinnik...
Met Willem van Strien ben ik het niet eens voor wat betreft de B200F. Het is geen hoogvlieger, maar dat hoeft ook niet. Hij voldoet aan de specificaties die er voor gelden. En dat is voldoende, mijn buurman verbaasde zich er over dat een wagen uit 1991 zodanig optrok. Dat is feitelijk niet interessant, je moet met een wagen prettig kunnen rijden, daar is-ie voor. Ben je niet tevreden, dan koop je gewoon een Maserati of Testarossa. En zo lang de B200F met een stevige caravan er achter de b.v. Route Napoleon keurig afrijdt vind ik het best. Het is niet belangrijk hoe snel je er komt, maar dat je er komt.
Ik moet overigens zeggen dat ik het al met mijn Eenden uitstekend kon vinden. Speciaal bij ijzel deden ze het beter dan een Volvo. Overigens werd er over verteld dat-ie zelfs op olijfolie of geprakte bananen reed in plaats van motorolie. En simpel sleutelen en diagnose stellen. En ontstekingstijdstip stellen met een ijzerdraad. Grinnik...
Moderators: Jerry Stam