15+ achter in de estate?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2021 00:06 #1110889
door Mathy van Nisselroy
15+ achter in de estate? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
M'n 945 van modeljaar 1991 heeft naar alle waarschijnlijkheid geen 10-polige stekker. (Ik heb nog gezocht in de digitale versie van de groene boekjes van Volvo, maar kan 'm zelfs bij andere bouwjaren niet vinden. En echt handig is het programma om ze te bekijken trouwens ook niet.)
Dus ben ik nu op zoek naar "30" (constante voeding) en "15+" (geschakelde voeding). De constante voeding zal er wel liggen i.v.m. de trekhaak. Maar waar vind ik de geschakelde voeding achter in de 945 van 1991?
groetjes
Mathy
M'n 945 van modeljaar 1991 heeft naar alle waarschijnlijkheid geen 10-polige stekker. (Ik heb nog gezocht in de digitale versie van de groene boekjes van Volvo, maar kan 'm zelfs bij andere bouwjaren niet vinden. En echt handig is het programma om ze te bekijken trouwens ook niet.)
Dus ben ik nu op zoek naar "30" (constante voeding) en "15+" (geschakelde voeding). De constante voeding zal er wel liggen i.v.m. de trekhaak. Maar waar vind ik de geschakelde voeding achter in de 945 van 1991?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2021 01:20 #1468307
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Geschakelde voeding
Die moet je zelf aanleggen. Het handigst is een relais dat je schakelt tussen 30 (rode draad van 2 1/2 kwadraat en een 15+ aansluiting. Het relais stuur je aan door het te schakelen vanaf je achterlicht. Dat gaat immers branden wanneer je contact aanstaat. Krijg je dan de melding defecte lamp dan moet je een weerstand met dezelfde waarde als de schakelspoel parallel met de andere lamp van je achterlicht monteren. Dan is het relais defecte gloeilamp weer in balans. Of een schakeldraaad van voor naar achter trekken die op het contactslot wordt aangesloten. Wel afzekeren met 5A.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
06-09-2021 15:31 #1468319
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Wat een goed idee.
Schakelen met een relais via de achterlichten. Moet je wel met de lichten aan rijden als je met een aanhanger rijdt, maar misschien rijdt je wel altijd met de lichten aan?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-09-2021 23:32 #1468326
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 12V aansluiting
Hallo Volvisti
Ik wil een 12V aansluiting inbouwen achter in de laadruimte. Omdat er geen 10-polige stekker achter in een 940 van modeljaar 1991 ligt, is dat geen plug and play. Als ik er tijd voor vind, ga ik de schakeldraad niet aftakken van de verlichting, maar gewoon vanaf de zekering- en relaisbak. Bij de set die Volvo daarvoor destijds bedacht heeft, zit al een relais met ingebouwde relaishouder en er zit ook een zekering in.
groetjes
Mathy
PS het 12V aftakpunt vóór in de auto gaat waarschijnlijk verdwijnen.
Ik wil een 12V aansluiting inbouwen achter in de laadruimte. Omdat er geen 10-polige stekker achter in een 940 van modeljaar 1991 ligt, is dat geen plug and play. Als ik er tijd voor vind, ga ik de schakeldraad niet aftakken van de verlichting, maar gewoon vanaf de zekering- en relaisbak. Bij de set die Volvo daarvoor destijds bedacht heeft, zit al een relais met ingebouwde relaishouder en er zit ook een zekering in.
groetjes
Mathy
PS het 12V aftakpunt vóór in de auto gaat waarschijnlijk verdwijnen.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-09-2021 00:02 #1468335
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Kan je dan niet
het 12V aftakpunt dat voor in de auto zit verlengen naar achter in de auto ?
Of is dat te simpel gedacht ?
Of is dat te simpel gedacht ?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-09-2021 00:29 #1468337
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Ombouw
Hallo Peter
De aansluiting vóór wordt "omgebouwd" naar twee USB oplaadpuntjes.
Ik heb net een bestelling geplaatst bij Rick Donkers. Die had volgens mij alles wat ik nodig heb om het aftakpunt achter aan te sluiten op de relais- en zekeringbak, inclusief de connectors voor het relais en het aftakpunt.
groetjes
Mathy
De aansluiting vóór wordt "omgebouwd" naar twee USB oplaadpuntjes.
Ik heb net een bestelling geplaatst bij Rick Donkers. Die had volgens mij alles wat ik nodig heb om het aftakpunt achter aan te sluiten op de relais- en zekeringbak, inclusief de connectors voor het relais en het aftakpunt.
groetjes
Mathy
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2021 01:49 #1468351
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Stekker
Er zijn twee soorten stekkers en dozen. Een 13 polige Jaeger en een Muticon W-Est en de zevenpolige standaardstekker. De Jaeger heeft als voordeel dat de 'oude' zevenpolige stekker ook past.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-09-2021 12:38 #1468355
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ...
Hallo Jur
Goeie info, maar aan de stekker bij de trekhaak ga ik niks veranderen voorlopig. Het gaat mij erom, dat ik achter in de auto een 12V aftakpunt krijg. Als het goed is zijn de spullen die ik daarvoor bij Rick Donkers heb besteld vanmorgen binnengekomen.
groetjes
Mathy
Goeie info, maar aan de stekker bij de trekhaak ga ik niks veranderen voorlopig. Het gaat mij erom, dat ik achter in de auto een 12V aftakpunt krijg. Als het goed is zijn de spullen die ik daarvoor bij Rick Donkers heb besteld vanmorgen binnengekomen.
groetjes
Mathy
Moderators: Jerry Stam