Volvo 960 start probleem, slaat aan maar blijft niet lopen

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2021 15:02 #1110785 door V700 register
Beste Volvo liefhebbers,

Greta, mijn Volvo 960 uit 1997, liep weer als een zonnetje. Totdat ik na ca. 2 uurtjes te hebben stil gestaan (niets aan de hand) weer wilde instappen en weg wilde rijden. Startmotor draait maar hij sloeg niet cq nauwelijks aan. Uiteindelijk de ANWB gebeld en echt van alles geprobeerd. Hij krijgt benzine bouwt druk op maar geeft geen spanning op de injectoren. Ook vonden wij in de zekeringkast, links naast de bestuurders kant, dat de zekering immobilizer gesprongen was. Deze vervangen maar nog altijd niets. En ondertussen liep Limburg en ik ook vol water,… Greta hebben we nog tijdig kunnen afslepen en ik ben via het web op zoek gegaan naar het euvel.

Na een zoektocht op dit forum verwacht ik de startonderbreker het euvel is. Ik wist niet eens dat ik deze had,… In de relaiskast achter de asbak zit relaisnummer 211 F. Deze is voorzien van nog een 5 polige stekker aan de achterkant. Ik neem aan dat dit een origineel Volvo alarm betreft met automatische deurvergrendeling. Het relais van binnen ziet er goed uit, ik zie geen contacten die eventueel zijn door gebrand. Meermaals geprobeerd ook met de oude originele sleutel maar hij wil nog altijd niet. Nu heb ik via estate service een bypass relais besteld 210 C. Maar als ik deze uitwissel met 211 F dan slaat hij nog altijd niet aan.

Doe ik iets fout of zit ik hier op het verkeerde spoor? Hebben jullie nog tips hoe ik Greta kan reanimeren?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2021 17:58 #1467662 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Immobilizer
Zit onder het dashboard linksboven in een hoekje tegen de zijkant. Althans bij de 940.
Het immokastje heeft een antenne onder het stuur verbonden met een dunne zwarte draad, stekkertje kan eruit liggen.
Bij onjuiste code met de transponder in de sleutel verbreekt de immo de brandstof toevoer via de brandstof computer na 2 seconden loop.
Bij de 940 zet je andere chip in de brandstofcomputer die de immo negeert.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-07-2021 21:01 #1467663 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Het 210/211 relais is
Het 210/211 relais is onderdeel van het alarmsysteem en zorgt voor de afstandbediening.
Het relais kan alleen de voeding naar de startmotor onderbreken dus als de startmotor gewoon werkt dan hoef je over dit relais geen zorgen te hebben

De immobilizer controleert het chipje in de sleutel. Als de sleutel wordt goedgekeurd stuurd de immobilizer een positief signaal naar de Motronic. Als dat signaal ontbreekt dan sluit de Motronic de brandstoftoevoer na 3 seconden af. Dus als de immobilizer het probleem zou zijn dan zou de motor wel steeds aan moeten slaan maar na 3 seconden weer af moeten slaan. En als ik je goed begrijp is dat bij jou ook niet het geval.

Je schrijft "hij geeft geen spanning op de injectoren". Wat bedoel je hier precies mee? Krijgen de injectoren geen 12 Volt?
De injectoren horen via een groene draad permanent 12 Volt te krijgen via zekering 11B/5 in het motorcompartiment.
De injectoren worden door de Motronic open gestuurd door de andere draad aan aarde te leggen.

Heeft de wegenwacht de Motronic uitgelezen? Die is OBD2 dus moet door de wegenwacht uitgelezen kunnen worden

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-07-2021 23:28 #1467669 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Type immo
Ik ben onder het dashboard ingedoken en ik tref aan de stuurkolom de volvo type 9441323 immobilizer. Contacten zien er goed uit, meermaals geprobeerd ook door bijvoorbeeld de originele sleutel er tegenaan te houden maar ik kom niet verder dan 1 sec looptijd. Vreemd genoeg start hij ook met de stekker los.
Auto is door de ANWB niet uitgelezen, is de immobilizer in te zien bij storing?
Toch maar eens een keertje een uitlees apparaat kopen,…

Zijn er nog opties, ik zie een tweedehands volvo 9441323 immobilizer op marktplaats. Zou uitwisseling een optie zijn? En ik neem aan dat alle sleutel geprogrammeerd zijn, is dit zelf in te regelen?

• Gerben Mol
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2021 07:26 #1467671 door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Ring
Er zit een ring om het contactslot, deze pakt het signaal op van de sleutel. Het kastje zelf leest de info uit & vergelijkt deze met wat aanwezig is in zijn geheugen. Is de sleutel bekend dan gaat er een signaaltje naar de motor-ecu dat de motor mag lopen.

Ik zou het eerder zoeken dus in een defecte ring om het contactslot of een defecte sleutel.

Uitlezen met de computer aan de OBD2 poort kan hier ook uitsluitsel over geven.

Groeten,
Gerben

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
19-07-2021 11:59 #1467672 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Lambda lampje
Bij een 940 blijft de MIL branden als er een immobilizer storing is.
Bij mijn 940 trad die storing af en toe op. Ik kon dat direct zien doordat na het aanslaan van de motor het lambda lampje dan niet uitging. De motor sloeg dan na 1 à 2 seconden weer af. Ging de MIL direct uit met het aanslaan van de motor, dan bleef die ook draaien. Bij een Motronic is dat misschien anders.
Een immobilizerstoring kan eigenlijk alleen zitten in de immobilizer unit, antennering, sleutel of brandstofcomputer. Probeer eerst de reservesleutel, dan eventueel een nieuwe antennering (paar tientjes). Je kunt in eerste instantie alleen de stekker van de antennering omsteken en de ring in de buurt van de sleutel houden. Als de boel dan wel werkt, kun je de ring altijd nog inbouwen.
Voor zover ik weet zijn sleutel en immobilizerunit gepaard, dus een gebruikte unit zonder sleutel kopen zal niet werken.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2021 15:14 #1467675 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Alleen de Motronic motor
Alleen de Motronic motor-computer is met een OBD2 lezer uit te lezen; de immobiliser zelf is niet OBD2-compatible. Diagnose van de immobiliser gaat alleen met de Volvo System Tester en met Vol-FCR.

Het is inderdaad meestal de antenne van de immobiliser die voor problemen zorgt, maar omdat in jouw geval de zekering van de immobiliser was doorgeslagen zou er ook iets anders aan de hand te zijn:
- immobiliser defect
- immobiliser is door een spanningspiek die verband houdt met het doorslaan van de zekering zijn ingeleerde sleutels kwijt.

De antenne uitwisselen is een eenvoudig klusje dus het is inderdaad een goed idee. Als dat niet helpt moet je toch met de immobiliser aan de slag.

Volgens de documentatie zijn de immobiliser en de Motronic met elkaar gematched en zou je niet zomaar een andere immobiliser kunnen monteren. Maar de vraag is of dat klopt want het gebeurt wel vaker dat een andere Motronic in een auto wordt gemonteerd bijvoorbeeld als de motor wordt vervangen en dat gaat altijd goed.

Een andere immobiliser monteren zonder minimaal één bijbehorende sleutel te hebben heeft niet veel zin want die immobiliser is niet ingeleerd op jouw sleutels.
Wat je wel zou kunnen doen is een immobiliser met een bijbehorende sleutel vinden, het chipje uit de sleutel halen en achter het dashbord bij de antenne plakken. Of een immobiliser met alle sleutels en alle cylindersloten inclusief contactslot zien te vinden en dan de immobiliser met alle sloten in jouw 960 vervangen.
Volgens mij heeft Wytze pas een 960 gesloopt en anders heb je bedrijven als Hunter Parts of Elfering

Een andere optie is een Volvo garage vragen ze nog een System Tester heben en de immobiliser kunnen uitlezen en programmeren. Ik heb wel een system tester maar voor het programmeren van sleutels heb je de pincode van de immobiliser nodig en alleen dealers kunnen die opvragen.

Piet

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2021 15:57 #1467676 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Sleutelbos
Hallo Volvisti

Was het niet ook zo, dat als je teveel andere spullen aan je sleutelbos had hangen, dat de antenne het signaal van de sleutel dan niet altijd goed oppikt?

groetjes

Mathy

• Jeroen Overman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
20-07-2021 17:20 #1467677 door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic Culemborg
Een kennis werkt bij Volvo Henk Scholten in Culemborg. Hij heeft in mijn 940 nog een nieuwe sleutel ingeleerd. Dus daar is nog apparatuur aanwezig.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC