Achterlicht kabelbreuk? Volvo 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-05-2021 20:57 #1110645
door V700 register
Achterlicht kabelbreuk? Volvo 940 is gemaakt door V700 register
Hallo,
Eerder vandaag ging licht aan op dashboard van lamp defect.
Bij rondje om de auto zag ik dat verlichting linksachter niet werkt.
Lamp was OK en bij remmen lichtte deze ook op.
Nameten van bedrading gaf aan dat er geen spanning zat op connector van de lamp.
Nu heb ik (tijdelijk) een draad getrokken van de lamp rechtsachter naar lInksachter.
De verlichting werkt nu weer normaal, maar het lampje op het dashboard blijft branden.
Ik heb nu de volgende vragen.
- Klopt het dat het lampje op dashboard blijft branden omdat auto 'denkt' dat lamp stuk is?
- Kan het kwaad om verlichting door te lussen van rechts naar links?
- Iemand nog tips waar ik ergens in de bedrading moet zoeken naar breuk?
Alvast dank!
Fons
Eerder vandaag ging licht aan op dashboard van lamp defect.
Bij rondje om de auto zag ik dat verlichting linksachter niet werkt.
Lamp was OK en bij remmen lichtte deze ook op.
Nameten van bedrading gaf aan dat er geen spanning zat op connector van de lamp.
Nu heb ik (tijdelijk) een draad getrokken van de lamp rechtsachter naar lInksachter.
De verlichting werkt nu weer normaal, maar het lampje op het dashboard blijft branden.
Ik heb nu de volgende vragen.
- Klopt het dat het lampje op dashboard blijft branden omdat auto 'denkt' dat lamp stuk is?
- Kan het kwaad om verlichting door te lussen van rechts naar links?
- Iemand nog tips waar ik ergens in de bedrading moet zoeken naar breuk?
Alvast dank!
Fons
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
08-05-2021 23:13 #1466675
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Klopt en kan geen kwaad
maar het lampje blijft hinderlijk.
Geen tips van mij over de plek van de breuk, maar je kan ook nog even linksachter in de reservewielbak kijken daar zit bij mij een grote brede stekker voor de achterlichten, die kan ook nat zijn geworden en last van corrosie hebben.
Geen tips van mij over de plek van de breuk, maar je kan ook nog even linksachter in de reservewielbak kijken daar zit bij mij een grote brede stekker voor de achterlichten, die kan ook nat zijn geworden en last van corrosie hebben.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2021 00:54 #1466679
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Relais
Het komt omdat het waarschuwingsrelais voor en defecte gloeilamp detecteert dat links en rechts niet in balans zijn. Ofwel je hebt er niet aan een kant het juiste type lampje inzitten, of er is een slecht contact of een draadbreuk. Kwestie van alles meten en alle contacten van stekkers in de contactspray zetten, vergeet ook de massa-aansluitingen niet. Laten zoals je het nu hebt kan niet veel kwaad, al werkt de waarschuwingsfunctie dan niet omdat het waarschuwingslampje blijft branden. Het is als een rookmelder die defect is, die piept ook wanneer er geen rook is.
Persoonlijk ben ik niet zo voor geklooi met de bedrading, je bent beter af wanneer alles is zoals het hoort.
Persoonlijk ben ik niet zo voor geklooi met de bedrading, je bent beter af wanneer alles is zoals het hoort.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2021 01:47 #1466685
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Tijdelijk
Lees ik als reparatie en topicstarter is voornemens het goed op te lossen.
Breuk lijkt me stug, Dan moet er impact van buitenaf geweest zijn.
Iets dat de kabel "knak" heeft doen zeggen.
Slecht stekkercontact wellicht ?
Neem de stekkertjes los van de aansluitingen op de achterlichten.
Aansluitinge goed reinigen. Evt licht opschuren.
Massa probleem niet uit te sluiten maar dan zie je doorgaans dat gewoon achterlicht het wel doen maar remlicht niet icm brandende achterlichten.
Breuk lijkt me stug, Dan moet er impact van buitenaf geweest zijn.
Iets dat de kabel "knak" heeft doen zeggen.
Slecht stekkercontact wellicht ?
Neem de stekkertjes los van de aansluitingen op de achterlichten.
Aansluitinge goed reinigen. Evt licht opschuren.
Massa probleem niet uit te sluiten maar dan zie je doorgaans dat gewoon achterlicht het wel doen maar remlicht niet icm brandende achterlichten.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-05-2021 09:26 #1466689
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 2 Nieuwe.....
Probeer eens 2 nieuwe lampjes links en rechts en het is misschien opgelost.....
Soms kan het heel simpel zijn.....
Soms kan het heel simpel zijn.....
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2021 15:38 #1466707
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Kijk Ferry,
Je inspireert me. Ik herinner me eens te hebben meegemaakt dat een lampje lampje door oxidatie slecht contact maakte en dan zijn beide stromen uit balans.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2021 16:46 #1466708
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Gemeten
Ik lees dat Fons geen spanning meet op de connector. Dan heeft het vervangen van de lamp ook geen zin. Ook een massaprobleem ligt dan niet voor de hand (ik neem aan dat je met de multimeter op een goed massapunt hebt gemeten).
Als de connector naar het achterlicht inderdaad geen spanning krijgt, dan moet je de voedingsdraad terugzoeken naar de bron. Volgens het E-schema ('95 en'98) komt de voeding rechtstreeks van een 24 polige multistekker achter het verticale paneeltje onder de motorkapontgrendeling, zonder een extra connector onderweg. Vandaar loopt die verder naar het "lamp-defect" relais.
Kijk eerst even naar zekeringen 21 en 22. De achterlichten krijgen links en rechts gescheiden voeding via deze zekeringen. Soms kan het nóg simpeler zijn..
Rob
Als de connector naar het achterlicht inderdaad geen spanning krijgt, dan moet je de voedingsdraad terugzoeken naar de bron. Volgens het E-schema ('95 en'98) komt de voeding rechtstreeks van een 24 polige multistekker achter het verticale paneeltje onder de motorkapontgrendeling, zonder een extra connector onderweg. Vandaar loopt die verder naar het "lamp-defect" relais.
Kijk eerst even naar zekeringen 21 en 22. De achterlichten krijgen links en rechts gescheiden voeding via deze zekeringen. Soms kan het nóg simpeler zijn..
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2021 21:20 #1466711
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Rob,
Rob,
Daar ga ik eens naar kijken. Bedankt.
Want zoals eerder omschreven, staat er geen spanning op de + van linkerachterlicht. En wel op remlicht (bij bedienen van rem natuurlijk)
Daar ga ik eens naar kijken. Bedankt.
Want zoals eerder omschreven, staat er geen spanning op de + van linkerachterlicht. En wel op remlicht (bij bedienen van rem natuurlijk)
- Jeroen Overman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
10-05-2021 22:19 #1466712
door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic Voorkant
Of de zekering stuk is, kun je makkelijk controleren door te kijken naar je stadslicht aan de voorkant(boven het knipperlicht). Brandt die ook niet aan de linker kant, is je zekering zeer waarschijnlijk stuk. Wel even je tijdelijke reparatie weer ongedaan maken, anders wordt ook het stadslicht linksvoor via het licht rechtsachter voorzien van spanning.
Of heeft deze ook een aparte zekering?
Of heeft deze ook een aparte zekering?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-05-2021 12:20 #1466740
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic De oplossing
@JeroenO en Rversteeg,
Na loshalen van tijdelijke draad bleek dus lamp linksvoor ook niet te branden.
Het was dus gewoon de zekering...
Hoe simpel kan het zijn.
Heb veel tijd besteed aan het doormeten, maar de volgende keer dus gewoon als eerste in de zekeringbox kijken.
Nogmaals bedankt!!
Na loshalen van tijdelijke draad bleek dus lamp linksvoor ook niet te branden.
Het was dus gewoon de zekering...
Hoe simpel kan het zijn.
Heb veel tijd besteed aan het doormeten, maar de volgende keer dus gewoon als eerste in de zekeringbox kijken.
Nogmaals bedankt!!
Moderators: Jerry Stam