Ontstekingsprobleem Volvo 760 '84 B23ET - Motronic 1.1

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2021 14:47 #1110527 door V700 register
Beste iedereen,

Hierbij mijn eerste post! Een paar maanden geleden heb ik een Volvo 760 '84 B23ET met een Motronic 1.1 ECU gekocht. Geweldig ding met een enorm krachtige motor... als die het goed doet. Ik ondervind namelijk wat problemen met, ik denk, de ontsteking. Dus ik hoop hierbij wat hulp/tips te krijgen waarmee ik aan de slag kan!

Bij het starten duurt het even en soms lang voordat de motor aanslaat. Soms loopt de motor goed, zoals afgelopen week bijvoorbeeld. Hij mag sinds 1 maart weer de weg op namelijk. Nu doet die het weer slecht.
Het vervelende aan het traceren van het probleem is dat het soms wel aanwezig is en dan weer niet. Het maakt me eerlijk gezegd een beetje gek ondertussen.

Als de motor stationair op 3 cilinders loopt en ik verwijder de injector connector van cilinder 2 verandert er niks terwijl bij het verwijderen van de andere connectors de motor nog slechter begint te lopen.

Wat ik ondertussen al vervangen heb:
- 4 nieuwe bougies
- nieuwe bougiekabels
- nieuwe distrebuteur
- nieuwe rotor
- 4 nieuwe injectors
- aan de kabelboom zijn al verschillende reparaties uitgevoerd. Zowel onder het spruitstuk zijn stukken met nieuwe kabels gesoldeerd. In de motorruimte zijn de kabels naar de 2 connectors (vlakbij de turbo en de passagiersstoel) gerepareerd. Hier vond ik kabels zonder isolatie.

Wat me ook opvalt is dat de relais in de zekeringskast achter de asbak vrij warm/heet worden. Kan het zijn dat deze te hard moeten werken en daardoor heet worden?
Wat me ook opvalt is dat de ontsteking 25 graden vervroegd wordt.. dit is gemeten met de stroboscoop.
Auto heeft geen knock/ping sensor.
Soms vallen de snelheidsmeter, temp meter en benzine meter weg.
Op het Turbobricks forum vertelde iemand me dat het kan komen door een fout in het 'torque limiter relay' die cilinder 2 kan uitschakelen bij het meten van teveel boost/druk. Zie de foto die is bijgevoegd. Komt van een Russisch forum.

Wat ik nog niet heb gecontroleerd:
- de twee sensors achterop het blok die positie TDC meten
- temp sensor
- water temp sensor


Hopelijk dat jullie me verder kunnen helpen! Of een specialist weten die veel verstand heeft van Motronic ECU's.

Met vriendelijke groet,

Dirk-Jan Verder

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2021 17:11 #1465871 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Update: ik heb de Volvo
Update: ik heb de Volvo zojuist even gestart en begon toen te rommelen met draden die verbonden zijn met de zekeringskast. En ja hoor, ze begon ineens normaal te lopen. Nu weet ik bijna 100% zeker dat het een los contact is bij de zekeringskast.

Ik zal dus interieur delen/panelen moeten gaan verwijderen om hier goed bij te kunnen komen.

Ik houd jullie op de hoogte!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2021 20:12 #1465872 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Misschien heb je hier wat aan
Misschien heb je hier wat aan:

<a href=" pscvdplas.com/s/U9tP9x4Do3AoIiE5 ">Bedradingsschema 740, 760 1984:

<a href=" pscvdplas.com/s/TfozoBoqQAmDIhBk ">Motor B23ET 760 Turbo


Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

  • V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
13-03-2021 23:57 #1465873 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic @piet22
@piet22

Dank voor het gedeelde document. Ik had enkel de Amerikaanse versie in mijn bezit..
Maar in de moedertaal is het toch sneller lezen!

Het probleem ligt in een los contact onder het Koppeldruk relais ofwel Torque Limiter Relay. Bij het rommelen aan de kabels die eraan verbonden zijn schakelt de motor tussen 3 en 4 cilinders. Ik heb het ook nog getest door te rommelen totdat de motor goed loopt en het relais te verwijderen, dan loopt de motor weer op 3 poten.

Ik ben enorm blij het probleem gevonden te hebben. Echter vraag ik me af, heeft het relais veel zin? De Volvo ing.'ers hebben het vast met een reden gedaan. Mocht ik in de nabij toekomst nog een Manual Boost Controller monteren dan heb ik geen zin in hetzelfde gedoe.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD