Storing achterverlichting

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2020 14:38 #1110300 door Ton Visser (GAST)
Storing achterverlichting is gemaakt door Ton Visser (GAST)
Even naar de gemeentewerf vanmorgen. Stopt er een vriendelijke medeweggebruiker naast mij, u hebt alleen het derde remlicht branden, verder brandt er achterop niets.
Ik kijken, inderdaad als de verlichting aan is brandt achter het derde remlicht. knippers branden normaal en ook aan de voorzijde niets ongewoons.
Die achterverlichting moet ik dus in orde brengen. Het is wel zo als ik de lichtschakelaar op 0 zet heb ik wel normaal drie remlichten, ik kan dus overdag rijden.

Maar nu, zit ik via de zoekfunctie te lezen over LED verlichting onder het motto als ik toch bezig ben. Kwam ik dit topic tegen: volvo700vereniging.nl/node/54104
Daarin wordt DX.com genoemd, maar als ik daar kijk om een boodschappenlijstje samen te stellen kom ik er niet uit, zoveel verschillende type's.

Want, is dit nou een 21 Watt knipperlicht lampje voor witte achterlicht glazen? www.dx.com/p/sencart-1156-ba15s-p21w-yel...-signal-2075342.html 8,65 Dollar per stuk
En heb ik hier nou net zo een lamp bij Immers? www.immers.info/2-x-BA15s-18x2835smd-Oranje-10-30v 12,99 Euro de twee.
Als dat nou inderdaad dezelfde zijn is wat je dichtbij haalt in dit geval lekkerder?

En nou de duplolampjes achter, DX: www.dx.com/p/honsco-4pcs-bay15d-led-bulb...c12v-3w-2047327.html klopt dit? Staat geen kleur bij.
En Immers: www.immers.info/2-x-BAY15d-30SMD-Dual-color-Oranje-wit waarom dual color hier, het zit toch achter hetzelfde glaasje? Als dit klopt is Immers hier weer een stuk duurder.
Ik voorkomen dat ik waar dan ook de verkeerde bestel, bij Immers is misschien nog redelijk makkelijk te ruilen maar bij DX lijkt me dat een stuk lastiger te worden.

Zou iemand die goed in deze materie thuis is voor mij een lijstje kunnen samenstellen bij DX en Immers of zijn er mogelijk goedkopere adressen?

Bij voorbaat dank,

Ton.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2020 16:26 #1464226 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic 2014
Dat topic is uit 2014 Ton.

Inmiddels is er veel meer keus. De meeste van die lampen heb ik waarschijnlijk nog wel liggen. Ik zal eens kijken. Beste is led remlichten te kopen die al zelf rood uitstralen.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2020 17:10 #1464227 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen remlichten
Als je remlichten het samen met je gewone achterlichten niet doen, dan heb je waarschijnlijk een massaprobleem, blijkbaar aan beide kanten. De gecombineerde stroomsterkte van beide gloeidraadjes is dan te hoog om nog ongehinderd door de massa terug te stromen. Voordat je aan LED lichten begint, zou ik wel zorgen dat de gloeilampen wel weer gewoon werken. Check ook de binnenkant van de contactdoos van de trekhaak, water daar in kan soms ook rare storingen geven.
Vervangen door LED lampen gaat overigens niet helemaal probleemloos:
De cruisecontrol laat tijdens gewoon rijden een kleine stroom door de remlichten lopen. Te klein om een gloeilamp op te laten lichten, maar groot genoeg om een LED lamp soms te laten branden. Ga je alle drie de remlichten vervangen door LED, dan kan wordt die kleine stroom verstoord en werken CC en ik dacht ook ABS niet goed meer. Kun je voorkomen door het derde remlicht niet door LED te vervangen, maar dan licht het licht defect lampje steeds op als je remt.

• Ton Visser (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2020 18:00 #1464228 door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Ja
Dat van 2014 had ik gezien Jerry, dat van die remlichten rood wist ik niet.
Hoe gaat dat dan werken met stads/stoplichten en witte glazen?

En Rversteeg, ik maak zeker eerst de boel weer goed werkend.
Wel opvallend dat de boel wel werkt met de lichtschakelaar op 0.

Vrijdag ga ik er mee beginnen.

Groeten

Ton.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
02-12-2020 22:29 #1464230 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Massa probleem
Bij een massaprobleem wordt de aarde gevonden via een andere weg.
In dit geval werkt het remlicht als de verlichting niet aan is.
Bij remmen wordt de massa dan gezocht via de niet werkende lampen terug het plus circuit op van de andere lampen aangesloten op dezelfde massa.
Op de massa strip zal dan geen 0 volt te meten zijn. Kun je meten.
Op het schema kom je ergens een component tegen die iets met aarde doet.
Die kan dan voor verbinding zorgen.

Zet je de verlichting aan dan komt er op de massastrip 12V te staan. Daardoor zijn beide lampen uit.
Kun je meten.

Het verschijnsel zie je vaak bij oude auto's. De aarde achter is weg gevallen. Het achterlicht brandt en de clignoteur wordt aangezet. Er ontstaat dan een knipperende kerstboom met de achterlichten en de clignoteur allemaal op afgezwakte sterkte.

Het makkelijkste is de massastrip van de achterlichten eerst van een deugdelijke aarde te voorzien.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2020 01:49 #1464233 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Massaproblemen.
De meeste problemen zijn massaproblemen. Een lamp kan bijvoorbeeld gaan branden door een afwezige massa. De stroom door de lamp zonder massa zoekt dan een weg door een andere lamp. ik heb al veel van dit soort storingen meegemaakt. Het komt ook vaak voor bij aanhangerverlichting.

De oplossing: Iedere lamp heeft zijn eigen aansluitingen. Die moet je controleren op een vlekkeloze werking, is dat goed dan functioneert de lamp vlekkeloos.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2020 08:29 #1464234 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Valse massa
Wordt gevonden via een andere component via een plusverbinding.
In dit geval vermoed ik dat de weg voor het branden van de achterlichten wordt gevonden via massastrip achterlamp unit, remlicht, remschakelaar, cruisecontrol die uitstaat, of de ABS. Zet je de cruisecontrol aan dan branden bij ontbrekende massa op de strip je achterlichten misschien ook niet, indien wel dan is het de ABS.
Is er sprake van slechte massa door corrosie of roest, dan treedt er door de weerstand hiervan deeleffecten op zoals zwak brandende verlichting en beïnvloeding van de lichtsterkte bij remmen.

Moet maar een Informatiepagina over geschreven worden.
Klusje voor jouw Jur?

• Jeroen Overman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2020 12:13 #1464236 door Jeroen Overman
Beantwoord door Jeroen Overman in topic Led lampjes van ali
Dag Ton, Ik heb laatst deze lampjes besteld via ali express. Ze zijn nog onderweg. Zodra ze in de auto zitten zal ik laten weten of ze bevallen en alles nog naar behoren werkt.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2020 13:13 #1464238 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic @adrian
Nou, het klusje is heel simpel. ohmmeter tussen de massa-aansluiting van de lamp en de massa, of de -accu. laag bereik instellen. Iedere waarde hoger dan 3 ohm is fout of op zijn minst discutabel. Bedradingsschema en contactspray zijn noodzakelijk. alle overgangen, dus doorverbindingen en stekkers controleren/inspuiten. En minstens zo belangrijk zijn de juiste draaddiameters. Een massa-aansluiting van een dynamo moet bijvoorbeeld minstens 4 mm² zijn. Een maatje had allerlei exotische storingen. het bleek dat hij een massadraad van het dynamo had lopen van 1,5 mm². de oplossing was heel eenvoudig. Twee draden van van 2.5mm² met aan beide zijde een krimpoog. Samen met het 1,5 mm² draadje had hij ineens 6,5 mm². Storingen opgelost.

Berucht bij mij is aansluiting 30 op de stekkerdoos van de trekhaak. Wanneer je iemand hebt die onderweg de accu van zijn caravan wil opladen kan de rode kleur van de draad zomaar veranderen in zwart. ;-) In de wagen hab je dan een extra verwarming en lucht'verfrisser' . Plus dat je een gezellig kampvuurtje aan je pedaalemmer hebt hangen.

Speciaal laagspanningsbedradingen zijn gevaarlijk. Een verlengsnoertje van drie maal 1,5 mm² kan bij 240 volt een apparaat van een slordige 1650 watt van prik voorzien. In een 12 voltsinstallatie kunnen deze draden maar 190 Watt verstouwen. De draaddikte heeft een 'bijpassende'
maximale stroom. en aangezien stroom (A) x spanning (V) gelijk is aan het vermogen (W) is het sommetje snel gemaakt.

Draaddiktetabellen zijn op het alwetende internet te vinden.

• Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-12-2020 13:45 #1464240 door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Nog eentje
Led lampen zijn weliswaar erg veilig, er is echter een maar. Ik lach me soms rot, er zijn mensen die deze lampen ik hun wagen zetten. Gevolg: het lichtbalansrelais dat voor het waarschuwingslampje 'licht defect' zorgt raakt erg in de war omdat het bij lage stromen niet meer functioneert. Dus worden er 'ballastweerstanden parallel aan het lampje gezet. Resultaat: hetzelfde stroomverbruik en extra warmteontwikkeling. Ik heb zelf een sterke voorkeur voor LED-verlichting uit oogpunt van betrouwbaarheid, maar de (oudere) techniek van onze wagens laat dit bepaald niet toe. Ik maak er misschien ooit een project van. Een elektronische waarschuwing voor niet werkende lampen en aangepaste (wellicht elektronische) zekeringen op een klein printje. Automatisch dimmen van grootlicht bij tegenliggers.Maar daar denk ik voorlopig toch maar niet aan. Want wanneer je vernieuwt moet je het goed doen of niet.

Voorlopig maar op de gebruikelijke oer-volvo manier met BA 19S en hoe die lampen ook mogen heten. Ik heb er een enorme voorraad van omdat ik bij een vriend in de garage bij wagens die naar des sloop gingen de lampjes 'voor de toekomst' conserveerde. ik heb in geen veertig jaar nieuwe lampen gekocht en er veel vrienden mee geholpen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC