Cruise control "-" in een 940
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2020 09:59 #1110177
door V700 register
Cruise control "-" in een 940 is gemaakt door V700 register
Dag allemaal,
in mijn '97 945 zit cruise control. Werkt super. Wat ik echter mis is een min-knopje, waarmee je de snelheid een tikje kunt verlagen. Met 'set' kun je hem wel verhogen, maar verlagen moet ik nu doen door hem uit te klikken, en bij lagere snelheid weer in te schakelen.
Klopt het dat een 960/x90 wél een min-knopje heeft? Is zo'n hendel over te zetten, of moet dan de complete unit mee?
Of zijn er andere mogelijkheden?
Groeten,
Co
in mijn '97 945 zit cruise control. Werkt super. Wat ik echter mis is een min-knopje, waarmee je de snelheid een tikje kunt verlagen. Met 'set' kun je hem wel verhogen, maar verlagen moet ik nu doen door hem uit te klikken, en bij lagere snelheid weer in te schakelen.
Klopt het dat een 960/x90 wél een min-knopje heeft? Is zo'n hendel over te zetten, of moet dan de complete unit mee?
Of zijn er andere mogelijkheden?
Groeten,
Co
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2020 10:48 #1463430
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Helaas
Helaas, een min knopje zit er niet op bij een 940.
Zoals je al schreef, snelheid verhogen kan inderdaad door de set knop ingedrukt te houden of tikjes te geven. Om snelheid te verlagen tik ik even kort het rempedaal aan (ik heb de schakelaar zo licht afgesteld dat de remlichten nog niet gaan branden). Het is inderdaad niet handig, maar ik weet niet of het eenvoudig is om te bouwen.
Zoals je al schreef, snelheid verhogen kan inderdaad door de set knop ingedrukt te houden of tikjes te geven. Om snelheid te verlagen tik ik even kort het rempedaal aan (ik heb de schakelaar zo licht afgesteld dat de remlichten nog niet gaan branden). Het is inderdaad niet handig, maar ik weet niet of het eenvoudig is om te bouwen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
12-10-2020 21:35 #1463438
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic knopje
Herkenbaar. Dat knopje zit er bij een 850 / V70 wel in. Wat ik in de afgelopen paar dagen dat ik weer een 940 heb ontdekte, was dat je brandende remlichten kan voorkomen door het schuifknopje (Resume - off) iets naar 'off' te schuiven en direct daarna weer op 'set' te klikken. Dus niet helemaal uitschakelen, maar even stukje schuiven.
Overigens gebruikte ik in de 850 het knopje om snelheid te verlagen amper. Hooguit als ik de cruise control iets te hoog ingeschakeld had. Ik rij liefst exact 3 km/u (te zien via GPS / telefoon) te hard in alle snelheden namelijk
Overigens gebruikte ik in de 850 het knopje om snelheid te verlagen amper. Hooguit als ik de cruise control iets te hoog ingeschakeld had. Ik rij liefst exact 3 km/u (te zien via GPS / telefoon) te hard in alle snelheden namelijk

- noppen20
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2020 09:23 #1463440
door noppen20
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
Beantwoord door noppen20 in topic Voor de niet automaat rijders
Voor de niet automaat rijders onder ons kun je ook je koppeling iets aantikken ipv het rempedaal.
Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
13-10-2020 22:55 #1463441
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Schuifje
Hallo Volvisti
Het handigste is om, zoals hierboven al beschreven, het schuifje op de richtingaanwijzerhendel even iets naar rechts te bewegen.
groetjes
Mathy
Het handigste is om, zoals hierboven al beschreven, het schuifje op de richtingaanwijzerhendel even iets naar rechts te bewegen.
groetjes
Mathy
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2020 10:13 #1463444
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 960 heeft wel een - knopje
hendeltje gaat niet passen. Je zou een los - knopje kunnen maken bij de schakelaars aan weerszijden van het stuur.
Iemand die weet of de 960 dezelfde regeleenheid gebruikt als de 940?
Heeft Gerben niet zoiets gedaan?
Iemand die weet of de 960 dezelfde regeleenheid gebruikt als de 940?
Heeft Gerben niet zoiets gedaan?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
14-10-2020 16:28 #1463448
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic schema's vergeleken
Ik ben na wat schema's vergelijken een hypothese rijker.
940 schema: www.lintsi.info/wx/volvo/940_d24tic/crui...e_wiring_diagram.jpg
960 schema:
www.yumpu.com/en/document/read/49957309/volvo-960-1992pdf
Beide hebben een 14-polig relais (als ik het goed heb relais nr 3523880). Set of + is bij beiden aangesloten op 6, reset op 4. Bij de 960 is de - aangesloten op 5, bij de 940 is die leeg!
Ik denk dat ik een gokje ga wagen door op het relais poort 3 en 5 te verbinden dmv een drukknopje.
940 schema: www.lintsi.info/wx/volvo/940_d24tic/crui...e_wiring_diagram.jpg
960 schema:
www.yumpu.com/en/document/read/49957309/volvo-960-1992pdf
Beide hebben een 14-polig relais (als ik het goed heb relais nr 3523880). Set of + is bij beiden aangesloten op 6, reset op 4. Bij de 960 is de - aangesloten op 5, bij de 940 is die leeg!
Ik denk dat ik een gokje ga wagen door op het relais poort 3 en 5 te verbinden dmv een drukknopje.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
14-10-2020 17:49 #1463451
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic gaaf en benieuwd
Als het werkt lees ik het graag, wil ook wel een min knopje ergens erbij fietsen.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2020 21:39 #1463471
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het werkt!
Vanavond lekker aan het prutsen geweest.
Conclusie: de hypothese klopt.
Ik had geen drukknopje liggen, dus gewoon op een achterafweggetje twee draadjes tegen elkaar houden.. Maar de snelheid gaat dus inderdaad stapsgewijs naar beneden door poort 3 en 5 kort met elkaar te verbinden.
Wat ik gedaan heb:
- het relais opgezocht van de cruise control, zit naast je koppelingspedaal. Zowel het zijpaneel als het paneel onder het stuur even losnemen. In mijn geval zit er relais nr 9130081 in.
- In de connector op nr 3 (oranje/zwart) een draadje bijgestoken, op nr 5 (was leeg) een pinnetje uit een oude connector geprikt (wie z'n schuur nooit opruimt, heeft nog 's wat liggen)
- Tijdens het rijden op cruise control, even kort de uiteinden op elkaar getikt. Voor de zekerheid heb ik er eerst een zekeringetje tussen gehouden, je weet nooit. Kort tikken is een stapje terug, verbonden houden blijft hij terugzakken (tot je los laat). Precies zoals de 'set'knop, maar dan andersom.
Nu nog een drukknopje op het hendeltje zien te knutselen. Volgens mij moet het draadje uit nr 3 ook door de hendel lopen, dus hoeft er maar één draadje getrokken te worden van hendel naar relais.
Conclusie: de hypothese klopt.
Ik had geen drukknopje liggen, dus gewoon op een achterafweggetje twee draadjes tegen elkaar houden.. Maar de snelheid gaat dus inderdaad stapsgewijs naar beneden door poort 3 en 5 kort met elkaar te verbinden.
Wat ik gedaan heb:
- het relais opgezocht van de cruise control, zit naast je koppelingspedaal. Zowel het zijpaneel als het paneel onder het stuur even losnemen. In mijn geval zit er relais nr 9130081 in.
- In de connector op nr 3 (oranje/zwart) een draadje bijgestoken, op nr 5 (was leeg) een pinnetje uit een oude connector geprikt (wie z'n schuur nooit opruimt, heeft nog 's wat liggen)
- Tijdens het rijden op cruise control, even kort de uiteinden op elkaar getikt. Voor de zekerheid heb ik er eerst een zekeringetje tussen gehouden, je weet nooit. Kort tikken is een stapje terug, verbonden houden blijft hij terugzakken (tot je los laat). Precies zoals de 'set'knop, maar dan andersom.
Nu nog een drukknopje op het hendeltje zien te knutselen. Volgens mij moet het draadje uit nr 3 ook door de hendel lopen, dus hoeft er maar één draadje getrokken te worden van hendel naar relais.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
15-10-2020 21:42 #1463472
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Foto's
Moderators: Jerry Stam