Spanning?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2020 18:22 #1110056
door Mathy van Nisselroy
Spanning? is gemaakt door Mathy van Nisselroy
Hallo Volvisti
Bij lopende motor meet ik 13,95 Volt aan de dynamo en 13,65 Volt op de accu.
Zit ik de motor uit dan zakt de accuspanning binnen 15 tot 20 minuten tot onder de 12 Volt. Starten is geen probleem.
Wat vinden jullie hiervan?
groetjes
Mathy
Bij lopende motor meet ik 13,95 Volt aan de dynamo en 13,65 Volt op de accu.
Zit ik de motor uit dan zakt de accuspanning binnen 15 tot 20 minuten tot onder de 12 Volt. Starten is geen probleem.
Wat vinden jullie hiervan?
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jerry Stam (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2020 21:08 #1462577
door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Mijn nieuwe dynamo
Doet 14,3 volt
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
28-08-2020 21:28 #1462578
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Accu
Dat doet de mijne ook, de accu is aan z'n eind.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2020 00:12 #1462580
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dan denk ik
..Wat was de aanleiding dat je bent gaan meten ?
Starten doet ie goed lees ik. Dus wat zijn de symptonen dan die aanleiding geven tot ...?
Starten doet ie goed lees ik. Dus wat zijn de symptonen dan die aanleiding geven tot ...?
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2020 00:59 #1462584
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Massa
Hallo Peter
Omdat m'n rechter koplamp (Bi-Xenon) al een tijdje niet wilde opstarten. Daar zou een lage accuspanning de oorzaak van kunnen zijn. Maar het bleek uiteindelijk een slechte massaverbinding te zijn. Nadat ik de roest, wellicht afkomstig van de naastliggende moer, er met een stukje schuurpapier vanaf geschuurd had, bleek de lamp weer te willen opstarten. Voor alle zekerheid heb ik het oogje van de massadraad aan de andere kant van de bout gedaan, die de accuklem op de minpool klemt. Dat voorkomt ook dat het oogje meedraait als je de moer van de accuklem aandraait.
groetjes
Mathy
Omdat m'n rechter koplamp (Bi-Xenon) al een tijdje niet wilde opstarten. Daar zou een lage accuspanning de oorzaak van kunnen zijn. Maar het bleek uiteindelijk een slechte massaverbinding te zijn. Nadat ik de roest, wellicht afkomstig van de naastliggende moer, er met een stukje schuurpapier vanaf geschuurd had, bleek de lamp weer te willen opstarten. Voor alle zekerheid heb ik het oogje van de massadraad aan de andere kant van de bout gedaan, die de accuklem op de minpool klemt. Dat voorkomt ook dat het oogje meedraait als je de moer van de accuklem aandraait.
groetjes
Mathy
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2020 01:24 #1462586
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ok
En zo kwam je op het spoor van de lage accuspanning.
Helder. Zo te lezen is je accu dan het meest verdacht en niet het laadgedeelte.
Ik heb een keer een testapparaatje gekocht.
Dat de accu staat weergeeft. Niet alleen V maar ook start capaciteit in A.
Je stelt erop in wat de waarde zou moeten zijn ( in DIN of E of wat voor eenheid dan ook ) en dan geeft ie weer hoeveel er over is van de oorspronkelijke start capaciteit.
Het apparaatje kan ook je laadsysteem op goede werking testen.
Onbelast en belast ( dus met allezware verbruikers aan zoals lampen, achterruitverwarming, blower en airco). Heeft me al vaak geholpen met troubleshooting. Was iets van 25 euro.
De leeftijd van een accu kennen en het gebruik van de auto ( dagelijks of eens per 3 weken) kan ook al in een bepaalde richting doen vermoeden.
Helaas weet je dat niet altijd als je een auto nog niet zo lang hebt en dus niet zelf al eens eerder de accu vervangen hebt.
Meer niet dan wel heeft een eerdere sleutelaar de maand/datum van plaatsing aangevinkt op een accu. Dus soms is het gissen hoe oud een accu is.
Helder. Zo te lezen is je accu dan het meest verdacht en niet het laadgedeelte.
Ik heb een keer een testapparaatje gekocht.
Dat de accu staat weergeeft. Niet alleen V maar ook start capaciteit in A.
Je stelt erop in wat de waarde zou moeten zijn ( in DIN of E of wat voor eenheid dan ook ) en dan geeft ie weer hoeveel er over is van de oorspronkelijke start capaciteit.
Het apparaatje kan ook je laadsysteem op goede werking testen.
Onbelast en belast ( dus met allezware verbruikers aan zoals lampen, achterruitverwarming, blower en airco). Heeft me al vaak geholpen met troubleshooting. Was iets van 25 euro.
De leeftijd van een accu kennen en het gebruik van de auto ( dagelijks of eens per 3 weken) kan ook al in een bepaalde richting doen vermoeden.
Helaas weet je dat niet altijd als je een auto nog niet zo lang hebt en dus niet zelf al eens eerder de accu vervangen hebt.
Meer niet dan wel heeft een eerdere sleutelaar de maand/datum van plaatsing aangevinkt op een accu. Dus soms is het gissen hoe oud een accu is.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2020 02:08 #1462588
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Accu
Hallo Peter
Ik weet dat de accu ooit vervangen is. Sterker nog, ik weet dat ie twee keer vervangen is. Heb de auto inmiddels 15 jaar. De eerste keer bij m'n vorige monteur, die meestal geen gedetailleerde bon uitschreef. Maar de tweede keer kan bij de vorige, maar ook bij de huidige monteur zijn geweest. M'n huidige monteur zet alles netjes op de bon. Maar een accu kan ik in al die bonnen niet vinden. Tegelijkertijd kan ik me ook niet voorstellen dat de huidige accu er al zo lang in zit. Al wil dat niks zeggen, als ik die bonnen zo eens bekijk, dan heb ik wel vaker zoiets van: "Is dat al zolang geleden?"
Eén van de puntjes op het lijstje voor het volgende bezoek aan de garage wordt i.i.g. "accu controleren".
groetjes
Mathy
Ik weet dat de accu ooit vervangen is. Sterker nog, ik weet dat ie twee keer vervangen is. Heb de auto inmiddels 15 jaar. De eerste keer bij m'n vorige monteur, die meestal geen gedetailleerde bon uitschreef. Maar de tweede keer kan bij de vorige, maar ook bij de huidige monteur zijn geweest. M'n huidige monteur zet alles netjes op de bon. Maar een accu kan ik in al die bonnen niet vinden. Tegelijkertijd kan ik me ook niet voorstellen dat de huidige accu er al zo lang in zit. Al wil dat niks zeggen, als ik die bonnen zo eens bekijk, dan heb ik wel vaker zoiets van: "Is dat al zolang geleden?"
Eén van de puntjes op het lijstje voor het volgende bezoek aan de garage wordt i.i.g. "accu controleren".
groetjes
Mathy
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
30-08-2020 22:15 #1462597
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Da's standaard
Dat iets al langer gelden is dan je meent te denken. En hoe ouder je wordt hoe vaker dat fenomeen lijkt op te treden trouwens.
En met 2 x in 15 jaar zal je wel aan de beurt zijn voor een nieuwe accu denk ik.
En met 2 x in 15 jaar zal je wel aan de beurt zijn voor een nieuwe accu denk ik.
Moderators: Jerry Stam