Toerenteller wappert
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-06-2020 15:14 #1109862
door V700 register
Toerenteller wappert is gemaakt door V700 register
Ik merk sinds een paar dagen dat de toerenteller wat wappert. Niet naar min/max, maar zeg maar een klein stukje rondom de huidige stand. Ik hoor niet dat het motortoerental verandert of de bak schakelt of zo, het lijkt echt in de weergave te zitten. Weet iemand waar ik het beste kan beginnen met zoeken?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2020 07:51 #1461253
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bij alle rare gebeurtenissen
Bij alle rare gebeurtenissen in je tellerset: begin met meten van je stroomvoorziening. Een matige accu, dynamo, of kabelverbindingen wordt het eerst zichtbaar in de tellerset. Waarschijnlijk is de diode(?) achterop de tellerset zelf die Adrian recent in een ander draadje noemde ook een verdachte in zo'n geval.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2020 18:39 #1461269
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Doet-ie al jáaaren...
Mijn toerenteller "wappert" al jaren. Hij springt dan ineens iets van 300 tpm naar boven of beneden, zonder dat de motor anders gaat lopen. Het toerentalsignaal komt rechtstreeks van de bobine en die blijft gewoon z'n werk doen, dus het kan bijna niet anders dan dat de storing in het instrumentenpaneel zit. Het gebeurt maar af en toe, dus ik maak mij er verder niet zo druk om.
Rob
Rob
- P.J. Bus
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-06-2020 22:19 #1461272
door P.J. Bus
Beantwoord door P.J. Bus in topic of
de vonkversterker?
- Chris Boessenkool
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
03-07-2020 11:29 #1461653
door Chris Boessenkool
Beantwoord door Chris Boessenkool in topic Vonkversterker
Dit verschijnsel kan, naast een storing in de tellerbak, veroorzaakt worden door een matige vonkversterker.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2020 13:20 #1461703
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ken dat onderdeel
Ik ken dat onderdeel eigenlijk niet, kan iemand me even op weg helpen met hoe dat onderdeel eruit ziet, waar het gemonteerd is, en hoe je kunt testen of hij nog goed is?
De motor loopt niet onregelmatig of zo, wel ruikt het uitlaatgas wat naar benzine, vooral bij koude start.
De motor loopt niet onregelmatig of zo, wel ruikt het uitlaatgas wat naar benzine, vooral bij koude start.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2020 14:20 #1461704
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Onderdeel 4/15, gemonteerd
Onderdeel 4/15, gemonteerd tegen het binnenspatbord, boven de accu.
De vonkversterker (onstekingseindtrap) wordt warm en is daarom gemonteerd op een aluminium blok. Voor een goede warmteoverdracht is een warmtegeleidepasta gebruikt. Als je dit blok losschroeft, moet je eigenlijk nieuwe pasta gebruiken. Ik verwacht trouwnes niet dat dit onderdeel de oorzaak is als de motor zelf nog wel mooi regelmatig loopt.
Een benzinelucht bij een koude motor is niet abnormaal. Het brandstofsysteem laat de koude motor behoorlijk rijk starten en draaien.
Rob
De vonkversterker (onstekingseindtrap) wordt warm en is daarom gemonteerd op een aluminium blok. Voor een goede warmteoverdracht is een warmtegeleidepasta gebruikt. Als je dit blok losschroeft, moet je eigenlijk nieuwe pasta gebruiken. Ik verwacht trouwnes niet dat dit onderdeel de oorzaak is als de motor zelf nog wel mooi regelmatig loopt.
Een benzinelucht bij een koude motor is niet abnormaal. Het brandstofsysteem laat de koude motor behoorlijk rijk starten en draaien.
Rob
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2020 15:00 #1461707
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik kan het plaatje niet
Ik kan het plaatje niet helemaal thuisbrengen, het gaat om S90 (960). Maar hij moet dus bij de accu zitten?
En is zo’n ding nog te meten of op een andere manier te controleren?
En is zo’n ding nog te meten of op een andere manier te controleren?
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2020 16:30 #1461708
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Nee, op een S90 (en 960) heb
Nee, op een S90 (en 960) heb je er twee. Die zitten op het inlaatspruitstuk, eentje voor en eentje achter tegen de grote bol ervan. Eigenlijk alleen op de tast te vinden.
Voor zover ik weet zitten ze bij de 960 niet met koelpasta gemonteerd, waarschijnlijk omdat het inlaatspruitstuk van zichzelf al voldoende gekoeld wordt.
Maar ik kan me niet voorstellen dat die dit veroorzaakt zonder dat je motor minder dan perfect loopt. Meestal betekent een stukke vonkversterker dat de motor op hooguit vijf cilinders loopt.
Voor zover ik weet zitten ze bij de 960 niet met koelpasta gemonteerd, waarschijnlijk omdat het inlaatspruitstuk van zichzelf al voldoende gekoeld wordt.
Maar ik kan me niet voorstellen dat die dit veroorzaakt zonder dat je motor minder dan perfect loopt. Meestal betekent een stukke vonkversterker dat de motor op hooguit vijf cilinders loopt.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-07-2020 19:54 #1461717
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Dan zal de vonkversterker
Dan zal de vonkversterker niet het probleem zijn. Moet ik toch een keer de tellerbak openmaken, mooie gelegenheid om meteen de instrumentenverlichting te vernieuwen, hier is de kracht ook wel vanaf.
Moderators: Jerry Stam