autoradio werkt alleen als antenne aangesloten is?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2020 17:08 #1109823 door V700 register
Ik heb vandaag de radio van mijn S90 vervangen. Er zat een oude Pioneer radio-cd combinatie in, zonder aux of Bluetooth, het display was in helder licht niet meer leesbaar, en de radio ontvangst was ook niet super. Er is door een vorige eigenaar een Bosch raam-plak-antenne geplaatst. Dit is een actieve antenne, die voeding krijgt vanaf de radio. Nu is het gekke dat zowel de oude als de nieuwe radio niet willen starten, wanneer deze antenne niet ingeplugd is achterin de radio.
Heeft iemand een idee hoe dit kan? Is er iets incorrect bedraad?

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2020 18:28 #1460787 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Waarom
Zou je een radio monteren en niet de antenne inprikken ?
Dan zal je zeker geen radio ontvangst hebben.
Met inprikken vd antenne doet ie het dus en dat is wat je toch wil lijkt me.
wat is het probleem nu eigenlijk ?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2020 18:40 #1460788 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik luister nooit meer naar de
Ik luister nooit meer naar de radio eigenlijk, ik luister vooral naar podcasts en dergelijke die ik stream vanaf de telefoon. Dus ik heb vooral een werkende Bluetooth verbinding nodig. Ik heb nog overwogen om de antenne niet eens meer aan te sluiten en te verwijderen, maar dat gaat dus niet, want dan gaat de radio niet aan.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2020 18:42 #1460789 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic De conclusie is simpel: er is
De conclusie is simpel: er is inderdaad iets verkeerd bedraad. Blijkbaar loopt de stroomvoorziening van de radio via de antenne. Dus opzoeken waar de antenne de stroom vandaan haalt, en het probleem is uit de wereld.

Een radio heeft geen antenne nodig om te kunnen functioneren.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2020 18:55 #1460791 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic De stroomvoorziening van de radio
via de antenne ?
da's wel heel bijzonder. Wat voor stunts moet je daar per ongeluk voor uithalen met aansluiten vraag ik me af.
Maar eens met Astax in die zin dat een radio wel aan moet kunnen gaan zonder antenne. Of ie dan functioneert zoals een radio bedoeld is kan je je afvragen tenzij je graag naar ruis luistert.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2020 19:20 #1460793 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Misschien loopt de massa van
Misschien loopt de massa van de radio bij jou via de antenne?

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
04-06-2020 19:30 #1460794 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Een actieve antenne die voeding krijgt van de radio
Een antenne is toch niet actief ? Wat ik denk is dat er tussen antenne en radio een signaalversterker zit, die gevoed kan worden uit de radio wellicht.
Maar daarmee is de antenne nog niet actief te noemen.
Da's een passief ding.

De radio heeft draadjes waar de voeding op moet, die verwacht geen voeding via de antennekabel. En door op die ingang spanning te zetten gaat ie het ook niet doen. Zal eerder stuk gaan.

De suggestie van Gerard01 klinkt wel zinnig. Maar voor een werkende voeding heb je een plus en een min nodig dus in die zin zou de voeding deels ( de - zijde) door de antenne kunnen gaan zoals Gerard tipt.

Is de min kabel van de radio aansluiting in de auto wel op orde ?
Dit omdat het bij twee radio's optreedt.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2020 12:47 #1460819 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik ben er nog eens ingedoken,
Ik ben er nog eens ingedoken, en de radio zelf is gewoon aangesloten op de massa van de DIN connector.
Wat me wel opvalt is dat de antenneversterker gevoed wordt door de 'remote / antenne motor' aansluiting op de radio. Is deze daarvoor bedoeld, of kan ik hem beter aansluiten op de geschakelde 12V aansluiting? Verder heeft de antenneversterker geen losse min/massa aansluiting, maar betrekt deze via de antenne mantel.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2020 14:20 #1460821 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Idd vreemd
Er moet in basis iets niet helemaal goed zitten in je bedrading.
De 'remote/antenne motor' aansluiting op de radio is juist bedoeld voor dit soort actieve antennes (of anders het "uitrollen" van de elektrische telescoopantenne). Deze aansluiting lijkt mij goed.
Voeding heb je, want uiteindelijk krijg je de radio aan de praat.
Ik denk dat het probleem in je massa van de DIN-aansluiting zit.
Als deze draad ergens buiten het zicht onderbroken is, of geen massa meer maakt, vloeit deze via de mantel van je antenne naar de massa. Geen antenne ingeprikt = geen massa meer = geen werkende radio.
Meest simpele test is om de massadraad na je DIN-aansluiting op te pakken en hier een extra draadje naar de carrosserie te leggen. Doet je radio het dan (zonder dat de antenne er in zit), dan weet je dat daar het probleem zit/zat.
Zelf wil ik dingen altijd compleet en werkend hebben (ook al gebruik ik ze niet; is een tic)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-06-2020 20:32 #1460839 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ik heb e.e.a. nagemeten met
Ik heb e.e.a. nagemeten met de multimeter, en het lijkt er inderdaad op dat dit het probleem is: de massa die via de kabelboom de auto in verdwijnt is niet aangesloten. Weet iemand waar deze kabelboom naartoe gaat, en waar deze massa aangesloten zou moeten zijn?

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC