Maar 2 van de 6 boxen in mijn 960 functioneren?!
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2020 20:36 #1109770
door Justin Kiers
Maar 2 van de 6 boxen in mijn 960 functioneren?! is gemaakt door Justin Kiers
De titel omschrijft het probleem wel aardig. Ik ben inmiddels al 2 keer onder het dashboard en achter de radio gekropen in m'n 960, opzoek naar de uiteinden van de draden van de speakers in m'n 4 deuren. Ze verdwijnen de kabelboom in de a-stijl in en ik vind ze nergens weer. Iemand tips waar te zoeken?
Ergens anders lees ik dat desbetreffende CR-603 maar twee boxen kan aansturen? Klopt dit? Zou toch raar zijn als je 6 boxen tot je beschikking hebt? 't Kan overigens zijn dat dit niet de originele radio is, aan de bedrading te zien is er al eerder geknooid met de radio.
Ergens anders lees ik dat desbetreffende CR-603 maar twee boxen kan aansturen? Klopt dit? Zou toch raar zijn als je 6 boxen tot je beschikking hebt? 't Kan overigens zijn dat dit niet de originele radio is, aan de bedrading te zien is er al eerder geknooid met de radio.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2020 21:54 #1460581
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Staat de fader wel goed?
Staat de fader wel goed?
- Piet van der Plas
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-05-2020 22:00 #1460582
door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Hierbij de bedradingsschema's
Hierbij de bedradingsschema's van:
<a href=" pscvdplas.com/s/qcD9BN6wPIhQ0vh ">960 uit modeljaar 1991 (tot en met de zomer van 1991):
<a href=" pscvdplas.com/s/7uC2GpmKF4sVzeJ ">960 uit modeljaar 1992 (na de zomer van 1991)
En <a href=" pscvdplas.com/s/SONeW3E0jVmCNDZ ">dit is de catalogus van de accesoires met in hoofdstuk 3 de audio spullen die voor de 960 leverbaar waren.
Hopelijk zitten er al hoge tonen speakers in het dashboard. Zo niet, dan zou ik die op de kop zien te tikken. Die verbeteren de geluidskwaliteit enorm (pag 3.24)
Er waren in latere modeljaren ook nog hoedenplank speakers leverbaar (pag 3.34). Die moeten met een beetje handigheid wel in te bouwen zijn maar ik denk dat deze vroege 960 daarvoor qua bedrading nog niet voorbereid is.
Maar al deze speakers aansturen gaat niet met een CR-603, die levert maar 2x8 watt uitgangsvermogen.
Als je een originele radio zou willen gebruiken dan is een dubbel-din radio in de SC-serie zoals de SC802 of SC805 het best, die hebben een uitgangsvermogen van 4*25 watt (pag 3.2 en verder)
En daar kan dan ook nog weer een 4x40 Watt versterker op worden aangesloten (pag 3.23)
Op de CD-wissselaar ingang kan je dan een Grom/Yatour kastje aansluiting om vanaf je telefoon via bluetooth handsfree te kunnen bellen en spotify te kunnen streamen.
Piet
<a href=" pscvdplas.com/s/qcD9BN6wPIhQ0vh ">960 uit modeljaar 1991 (tot en met de zomer van 1991):
<a href=" pscvdplas.com/s/7uC2GpmKF4sVzeJ ">960 uit modeljaar 1992 (na de zomer van 1991)
En <a href=" pscvdplas.com/s/SONeW3E0jVmCNDZ ">dit is de catalogus van de accesoires met in hoofdstuk 3 de audio spullen die voor de 960 leverbaar waren.
Hopelijk zitten er al hoge tonen speakers in het dashboard. Zo niet, dan zou ik die op de kop zien te tikken. Die verbeteren de geluidskwaliteit enorm (pag 3.24)
Er waren in latere modeljaren ook nog hoedenplank speakers leverbaar (pag 3.34). Die moeten met een beetje handigheid wel in te bouwen zijn maar ik denk dat deze vroege 960 daarvoor qua bedrading nog niet voorbereid is.
Maar al deze speakers aansturen gaat niet met een CR-603, die levert maar 2x8 watt uitgangsvermogen.
Als je een originele radio zou willen gebruiken dan is een dubbel-din radio in de SC-serie zoals de SC802 of SC805 het best, die hebben een uitgangsvermogen van 4*25 watt (pag 3.2 en verder)
En daar kan dan ook nog weer een 4x40 Watt versterker op worden aangesloten (pag 3.23)
Op de CD-wissselaar ingang kan je dan een Grom/Yatour kastje aansluiting om vanaf je telefoon via bluetooth handsfree te kunnen bellen en spotify te kunnen streamen.
Piet
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2020 09:02 #1460603
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Thanks
Thanks voor je info Piet.
Ik wil eerst zien of ik de speakers in de deuren aan de gang krijg. Maar klopt het dat de CR-603 die niet kan aansturen?
Ik wil eerst zien of ik de speakers in de deuren aan de gang krijg. Maar klopt het dat de CR-603 die niet kan aansturen?
- Lex Stax
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2020 10:17 #1460605
door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic De 603 heeft geen fader. Dat
De 603 heeft geen fader. Dat betekent dat er een uitgang is voor 1 set speakers, en geen 2 sets. Of deze radio destijds bij de auto is geleverd weet ik niet. Dat betwijfel ik. De 603 is een eenvoudige radio. Vaak hadden de 960’s een bigfront. Ook werden er prima 1 din radio’s geleverd zoals de fraaie en goede CR906.
Het lijkt me het nuttigste om eerst de kabels van de speakers onder het dashboard te vinden. En dan proberen (per set) of ze werken of niet.
Het is een originele Volvo-radio, dat is mooi. Maar het is niet de radio voor de liefhebber van hoogwaardige geluidskwaliteit (Het is eeninstapmodelletje). Dus als je wel een fader wilt hebben en een radio die bij de 960 hoort, dan zul je een andere radio moeten kopen. Er is genoeg te koop aan originele Volvo-radio’s die goed bij je baksteen passen.
Het lijkt me het nuttigste om eerst de kabels van de speakers onder het dashboard te vinden. En dan proberen (per set) of ze werken of niet.
Het is een originele Volvo-radio, dat is mooi. Maar het is niet de radio voor de liefhebber van hoogwaardige geluidskwaliteit (Het is eeninstapmodelletje). Dus als je wel een fader wilt hebben en een radio die bij de 960 hoort, dan zul je een andere radio moeten kopen. Er is genoeg te koop aan originele Volvo-radio’s die goed bij je baksteen passen.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2020 19:45 #1460613
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic https://www.radiomuseum.org/r/volvogteb_cr_906_3533781_1.html
Voor als je aan originaliteit hecht.
Ik zou gaan voor iets moderns ( aftermarket dus)
Het spul is al 20 jaar plus oud. In audio termen dus behoorlijk aan veroudering onderhevig ondanks de geluidskwaliteit by design.
Krakende potmeters. Leeglopende elco's. Printplaatproblemen.
Er is hier meer verstand van Volvo's aanwezig dan van audio componenten,
Maar zoals gezegd, hecht je aan originaliteit en vind je een CR906 die het goed doet..
Why not ?
Ik zou gaan voor iets moderns ( aftermarket dus)
Het spul is al 20 jaar plus oud. In audio termen dus behoorlijk aan veroudering onderhevig ondanks de geluidskwaliteit by design.
Krakende potmeters. Leeglopende elco's. Printplaatproblemen.
Er is hier meer verstand van Volvo's aanwezig dan van audio componenten,
Maar zoals gezegd, hecht je aan originaliteit en vind je een CR906 die het goed doet..
Why not ?
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2020 20:03 #1460616
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Niéts gewend
Ik ben qua kwaliteitsgeluid niéts gewend in de auto. Vind het geluid al lang niet slecht, en dat terwijl ik alleen de tweeters in het dash maar heb op het moment. Een ouwe auto hoort geen nieuw spul in vind ik. 't Smoelt niet in het dashboard, liever de beste originele. Ik heb toevallig nog een CR-906, dus ik ga die eens even inbouwen!
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2020 20:11 #1460617
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Dat klinkt
als een goede beslissing .
Als je die toch al hebt liggen zou ik dat ook doen. En als je de originaliteitsfactor van belang vind.
Er zijn methodes hé , om uit te vogelen of losse draden achter je radio wellicht naar de diverse speakers gaan. Multimeter erbij met een lange draad omdat je meetpendraadlengte niet lang genoeg is en meten of er een verbinding is tussen een draad die bij een speaker uitkomt en een losse draad achter je radio.
Of een batterijtje op die losse draden, vaak heeft een draad een bepaalde kleur en de andere draad naar die speaker dezelfde kleur plus een witte streep.
Zegt de luidspreker "plop" dan heb je de draden te pakken.
Ik heb nog nooit een schema gebruikt en ben er altijd uitgekomen
( een schema kan wel helpen natuurlijk)
Als je die toch al hebt liggen zou ik dat ook doen. En als je de originaliteitsfactor van belang vind.
Er zijn methodes hé , om uit te vogelen of losse draden achter je radio wellicht naar de diverse speakers gaan. Multimeter erbij met een lange draad omdat je meetpendraadlengte niet lang genoeg is en meten of er een verbinding is tussen een draad die bij een speaker uitkomt en een losse draad achter je radio.
Of een batterijtje op die losse draden, vaak heeft een draad een bepaalde kleur en de andere draad naar die speaker dezelfde kleur plus een witte streep.
Zegt de luidspreker "plop" dan heb je de draden te pakken.
Ik heb nog nooit een schema gebruikt en ben er altijd uitgekomen
( een schema kan wel helpen natuurlijk)
- Justin Kiers
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2020 20:22 #1460618
door Justin Kiers
Beantwoord door Justin Kiers in topic Yes dat wist ik! Ik heb het
Yes dat wist ik! Ik heb het gedaan door de weerstand te meten op de draden die achter de radio uit kwamen t.o.v. de speakers. Allen maximaal helaas 
De kabelboom opfrissen is sowieso geen overbodige luxe..

De kabelboom opfrissen is sowieso geen overbodige luxe..
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-05-2020 23:10 #1460620
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ook in
de audio stekkers van de auto een meetpen gedaan ?
Moderators: Jerry Stam