ECU omzeilen E-fan Volvo 940 B230FT 1998

• Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2020 14:09 #1109671 door Albert Jan Algera (GAST)
ECU omzeilen E-fan Volvo 940 B230FT 1998 is gemaakt door Albert Jan Algera (GAST)
Om het verhaal maar kort te houden.

Ik krijg geen signalen uit de draden vanaf de computer om mijn E-Fan te laten aanslaan. (hij springt pas aan bij 120 graden of en gaat dan niet meer uit)
En mijn temperatuurmeter in de cockpit geeft niet de juiste waarde aan. (de sensor doet het wel)

Ik wil het op de volgende manier oplossen. Wordt vaker gedaan bij ombouw in jeeps of van een Volvo 240 die normaal een visco fan heeft.

[img src=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...32.png?itok=uybuItGq " (class="additional class"|alt="alt text")/
[img src=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...7.jpg?itok=7wnS0lKAg " (class="additional class"|alt="alt text")/]
[img src=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...23.jpg?itok=Zpecucqi " (class="additional class"|alt="alt text")/]

Een losse sensor tussen de koelslang (van het blok naar de radiateur). Die vervolgens rechtstreeks het Relais van de Fan aanstuurt.
Daarbij wil ik ook een aftermarket temperatuurmeter plaatsen zodat ik weet hoe warm de auto werkelijk wordt.

Op de sloop gisteren een BMW sensor gevonden. 8363677
91 en 99 graden, lijkt mij goed. Heb zelf een thermostaat van 87 graden.
Pinnetjes zijn wel erg dun, heb de stekker ook mee meegenomen.

[img src=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...33.jpg?itok=dDTwAmrg " (class="additional class"|alt="alt text")/]

Nu zijn er vast wel vaker mensen die dit gedaan hebben. Vandaar de volgende vragen?
1 Is de sensor wel geschikt met deze dunne pintjes.
(lijkt mij dat er alleen een stuur stoompje door gaat dus veel zou niet nodig zijn toch)

2 Waar kan ik het beste de stroom wegpakken voor de BMW sensor.
(ik dacht zelf aan bij de plusdraad van de Relais zodat de senor ook werk als het contact uit staat)

3 Is het handig om ook de tempratuursensor voor de meter in hetzelfde blok te plaatsen en waar kan ik dan het beste de stroom wegnemen gezien dit wel een geschakelde draad moet zijn?
Dacht zelf om misschien ook een adapter te kopen om deze sensor aan de slang voor de kachelkraan te zetten i.p.v. tussen blok en radiateur. Of is dit juist niet handig.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2020 17:07 #1460100 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Ik krijg geen signalen uit de
<blockquote>
Ik krijg geen signalen uit de draden vanaf de computer om mijn E-Fan te laten aanslaan. (hij springt pas aan bij 120 graden of en gaat dan niet meer uit)
</blockquote>

Blijkbaar krijgt hij wel signalen, anders gaat hij niet aan...

En die 120 graden, hoe weet je dat het pas bij 120 graden is?

Dat de fan niet meer uit gaat is waarschijnlijk een plakkende relais.. probeer er eens met een schroevendraaier tegenaan te tikken op alle kanten als de fan na een minuutje of 2 nog niet uit is (met de motor uit)

Beetje zonde van al het werk met allerhande onderdelen om het werkend te krijgen als de oplossing misschien heel simpel is....

De dashboard temperatuurmeter is een waardeloos ding, kan wel begrijpen als je daar iets ander voor wilt hebben

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2020 17:54 #1460101 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Prima
Hallo noppen20

De temperatuurmeter in het dashboard is een prima ding. Het laat de gebruiker zien of de motor (te) warm is. Een preciezere meter heeft de gemiddelde gebruiker niet nodig en lijdt alleen maar tot onnodige onrust bij de eigenaar en onnodige drukte bij de dealer. Dat sommigen onder ons het liever wat preciezer willen weten kan ik begrijpen, maar een autofabrikant moet met al z'n (potentiële) kopers rekening houden en niet alleen met degene die weten wat de koelwatertemperatuur doet in een motor.

groetjes

Mathy

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2020 17:56 #1460102 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic 1998
Hallo Albert

In een late 940 moet de ECU gewoon de e-fan aan kunnen sturen. Doet ie dat niet dan is er of een andere ECU in gezet of ergens is iets kapot.

groetjes

Mathy

• Albert Jan Algera (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-04-2020 21:29 #1460111 door Albert Jan Algera (GAST)
Beantwoord door Albert Jan Algera (GAST) in topic "En die 120 graden, hoe weet
"En die 120 graden, hoe weet je dat het pas bij 120 graden is? "
uitgangsspanning 0.5 Volt
[img src=" volvo700vereniging.nl/sites/default/publ...47.jpg?itok=1eEYn-Ho " (class="additional class"|alt="alt text")/]

"temperatuurmeter is een waardeloos"
Helemaal mee eens. of het koelwater nu 60 graden of 120 graden is. de wijzer komt niet van zijn plek. (die van mij is dus kapot, blijkt vaker voor te komen)

Heb heb al een andere Relais, geprobeerd. De huidige getest en doorgemeten.

" Doet ie dat niet dan is er of een andere ECU in gezet of ergens is iets kapot."
Dat is nu precies het probleem, haha.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2020 12:15 #1460123 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic 0,5 volt en 120 graden zijn
0,5 volt en 120 graden zijn niet exact aan elkaar gelinkt.
In het grafiekje uit de greenbooks kun je niet exact aflezen wat de temperatuur is bij een bepaald voltage, er is een duidelijke bandbreedte voor elk voltage.

Meet je overigens wel de correcte sensor? Zag in een ander draadje namelijk dat je de sensor in de klokkenwinkel aftapt, deze staat niet in verbinding met de ECU. Beter is te kijken wat de andere temp sensor doet.

Volvo heeft een duidelijker/preciezer grafiekje, maar deze is op basis van de weerstand.
Ik vermoed dan ook dat je ventilator gewoon op tijd aanspringt zoals het hoort, alleen gaat deze niet meer uit.

Wanneer de fan blijft draaien, kijk dan of het relais nog steeds aangestuurd wordt door de ECU.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
17-04-2020 12:42 #1460126 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic @mathy; het is een waardeloos
@mathy; het is een waardeloos ding omdat het niet doet wat het moet doen.

Temperatuur kun je er niet op aflezen, niet alleen omdat er geen schaal op zit, maar omdat deze dus ook over een groot bereik dezelfde "temperatuur" blijft aangeven.

Je kan er dus niet eens op aflezen of de motor wel op temperatuur is, want bij 60 a 70 graden staat die al rechtop. Kapotte thermostaat ga je zo dus ook niet ontdekken....

Je kan alleen maar zien of het blok te heet is, maar hoe veel te heet??
Dan hadden ze beter een rood waarschuwingslampje kunnen plaatsen...dat begrijpt iedereen (of de meeste) en valt ook op. Een meter die voorbij 12uur draait valt niet meteen op, en ook dan is er niets wat je er op attendeert dat het foute boel is...

kortom... waardeloos dus

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
17-04-2020 13:30 #1460127 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic nog waardelozer
Ik vind hem nog waardelozer dan hierboven beschreven, omdat hij op hoogte (waar het kookpunt van koelvloeistof lager ligt), zelfs niet uitslaat als hij dat wel zou moeten doen.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2020 18:13 #1460141 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic wat was de vraag?
Op de sloop gisteren een BMW sensor gevonden. 8363677
91 en 99 graden, lijkt mij goed. Heb zelf een thermostaat van 87 graden.
Pinnetjes zijn wel erg dun, heb de stekker ook mee meegenomen.

:start Toegevoegd
Met de sensor in de bovenbuis kun je de 97 graden sensor gebruiken om de fan lowspeed te laten draaien. De 91 graden sensor zal de fan te vaak onnodig laten draaien. het werkt bij de BMW omdat de sensor 15 cm onder de bovenrand van de radiateur gemonteerd is.
Met de senor stuur je met aarde het relais aan, dan gaat er maar een mini stroompje door de sensor. Plus niet gebruiken dus. Dat zit al op het relais.
:end Toegevoegd

Nu zijn er vast wel vaker mensen die dit gedaan hebben. Vandaar de volgende vragen?
1 Is de sensor wel geschikt met deze dunne pintjes.
(lijkt mij dat er alleen een stuur stoompje door gaat dus veel zou niet nodig zijn toch)

2 Waar kan ik het beste de stroom wegpakken voor de BMW sensor.
(ik dacht zelf aan bij de plusdraad van de Relais zodat de senor ook werk als het contact uit staat)

3 Is het handig om ook de tempratuursensor voor de meter in hetzelfde blok te plaatsen en waar kan ik dan het beste de stroom wegnemen gezien dit wel een geschakelde draad moet zijn?
Dacht zelf om misschien ook een adapter te kopen om deze sensor aan de slang voor de kachelkraan te zetten i.p.v. tussen blok en radiateur. Of is dit juist niet handig.
:start Toegevoegd
Je kunt ook de tempmeter op het dash modificeren, zodat deze wel een verhoging aangeeft bij een temp boven de 100 graden.
volvo700vereniging.nl/content/de-temperatuurmeter-beweging
:end Toegevoegd

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC