kilometerteller swap yazaki na 1990

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
05-12-2019 17:55 #1109319 door Adrian Maarleveld
kilometerteller swap yazaki na 1990 is gemaakt door Adrian Maarleveld
Vanaf 1991 zit er op de achteras een sensor-rad met hetzelfde aantal vertandingen.
De componenten voor snelheidsmeting hebben dezelfde logica.
Daardoor is iedere snelheidsmeter in principe uitwisselbaar.
Volvo heeft echter per jaar wijzigingen aangebracht in het klokkenhuis op de printplaat.
Ook de snelheidsmeters zijn wat in de loop der tijd gewijzigd, waardoor plug and play swap niet altijd mogelijk is.
Er zijn verschillende metersgebruikt voor de jaren 91, 92, 93, 94, 95 - 96, en voor 97 - 98.
Vooral de meters voor 95 gaan na verloop van tijd kuren vertonen.
Zo ook de meter van mijn diesel, soms slecht op gang komen met zwabberen en nu niet meer dan 80 aangeven.
Op de plank had ik een klokkenhuis van 96 en van 97 liggen.
Een van de meters heb ik nu ingebouwd en dat gaat bijzonder makkelijk.
Even wat uitzoekwerk voor de bedrading, inbouw viel erg mee aangezien iedere meter met dezelfde pasvorm precies in het front past .
Op de meter zelf maak je wat draadjes vast met een parkertje, voor mijn diesel slechts 3, geen ABS en CC of ECC.
De draadjes soldeer je op de juiste aansluiting van de printplaat. Kartonnetje achter de meter en de achterkant van het klokkenhuis houdt de meter op zijn plaats.
Dat is het.
De 97 meter nu in mijn 91er diesel klokkenhuis werkt precies zoals de meter in mijn 96er en 98er. Boven de honderd iets te veel.

volvo700vereniging.nl/node/41971

Een nieuwer klokkenhuis in een ouder model gaat ook. En natuurlijk ook omgekeerd.
De stekkers zijn anders maar de kleurcodering niet.
Je neemt een donor met de stekkers en een stukje draad er aan.
De draden van de oude stekkers match je met de nieuwe met dezelfde kleurcodering.
Leuke soldeer klus.
Een enkele keer is een codering dubbel gebruikt, dat is even uitzoeken.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Peter Beezemer
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
06-12-2019 19:48 #1458063 door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Ik zag
laatst een km teller unit ergens op ebay die je zo in de tellerak kan plaatsen en die had een GPS sensor.
Geen gedoe met draadjes uitfiedelieren en zag er nog gelikt uit ook.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
11-12-2019 12:55 #1458134 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Bij de nieuwere tellers is
Bij de nieuwere tellers is vooral het verdraaien naar een andere (de juiste) kilometerstand steeds moeilijker gemaakt. Dat gaat bij een 1991 teller vrij gemakkelijk, maar een 1996 moet veel verder uit elkaar vanwege alle blokkeringen op terugdraaien.

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2019 10:58 #1458203 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic of andersom?
Bij de 96er teller heb ik de stand vrij gemakkelijk verdraaid.
Op het plaatje snelheidsmeter gedemonteerd zie je het as-je van de blokkeerwieltjes naar rechts getrokken. Dan kun je de radertjes makkelijk verdraaien. De wieltjes er weer aanrijgen is een precies werkje, waarbij je moet opletten dat de getallen weer recht in het venster komen te staan. Na enige oefening lukt dat prima.

Bij de 91er teller kreeg ik het as-je niet makkelijk opzij geschoven. Bovendien zit er een ander klemveertje op welke je er denk ik niet zonder wat te breken af krijgt. De stand hoef ik niet te wijzigen, daarom maar niet verder gegaan.
Wel heb ik er 2 andere condensatoren in gezet. 2 complete setjes keurig opgestuurd door van Schoor Elektronica. Teller moet ik nog even testen en ijken.

Wil je je eigen km-stand behouden dan is het ook mogelijk het bovenstuk van een andere teller met de spoelen en elektronica erin te nemen en deze op het onderstuk met je eigen kmstand te zetten.

volvo700vereniging.nl/sites/default/public_files/Snelhm91b.JPG

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
16-12-2019 11:13 #1458207 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Ik heb bij de 1990 teller
Ik heb bij de 1990 teller indertijd het telwerk zover gedemonteerd dat de aandrijving eraf was, en vervolgens geduldig met de compressor geblazen totdat de teller was doorgelopen naar de gewenste stand. Dat duurde even...
Bij de 1996 teller was dat niet meer mogelijk en moest ik inderdaad verder demonteren. Waarbij een van de snelheidsmeter haardraadjes brak... gelukkig heb ik een kennis die goed is in het solderen van haarfijne koperdraadjes!

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-12-2019 11:16 #1458301 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic helaas
Na vervanging van de 4 condensatoren van de 91er teller gaat de meter nog steeds niet boven de 80.
De 96er en de 97er teller doen het prima in de auto.
Dat wordt dus de vervanger.

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-12-2019 02:32 #1458332 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic ETS
Hallo Adrian

Of opsturen naar ETS. Probleem met onze tellers is dat ze allemaal een keer aan de beurt zijn. Dus na vervanging heb je én niet meer de originele tellerstand én een grote kans dat je vroeg of laat wéér een teller hebt die gekke dingen doet. Ik heb ooit een tweede tellerunit aangeschaft via dit forum, omdat bij m'n originele een hoekje is afgebroken. Toen ik een probleem had met m'n originele teller, heb ik de vervanger er tijdelijk in gezet. En toen bleek dat die ook al de bekende problemen vertoonde. (Omdat ik 'm als reserveonderdeel gekocht had is dat uiteraard geen probleem!)

groetjes

Mathy

• Adrian Maarleveld
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-12-2019 08:51 #1458343 door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Alternatief
De swap biedt een goed alternatief. De latere tellers blijken beter te zijn.
ETS repareert niet alles en garantie voor langere termijn kan niet gegeven worden lijkt me.
De printplaat van mijn 91er ziet er niet zo fris meer uit door corrosiesporen.
Ik zoek vast nog een keertje verder, om te kijken of het toch lukt.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC