top tip 1: drie standen stoelverwarming

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2019 12:44 #1109215 door V700 register
top tip 1: drie standen stoelverwarming is gemaakt door V700 register
De stoelverwarming van de velours stoel die ik gekocht had deed het niet. Maar eens op onderzoek gegaan en de diagnose was eenvoudig. Iemand had wel het zitkussen maar niet het matje vervangen. Matjes zijn er in soorten en maten en niet meer allemaal leverbaar. Het matje voor velours stoelen nog wel. Ik ging ervan uit dat rugmatje en stoelmatje met elkaar in serie staan. Zo zat het ook in het oude 740 interieur. Er zaten echter 3 draden aan het zitmatje ipv 2. Dit leidde tot wat verwarring en nader onderzoek. Het blijkt dat de 760 en de velours stoelen 3 standen hebben:

uit,
laag (altijd aan)
hoog (wordt afgeschakeld door het relais).

Ik heb het nu tijdelijk aangesloten zoals het in mijn auto zit: aan/uit. Dat werkt. De man waar ik het interieur van heb de gaat de schakelaars zoeken. Moet wel een beetje wat aanpassen aan de auto maar dan zit er drie standen stoelverwarming in. Sjiek! Wist niet dat het bestond.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2019 16:58 #1457340 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Misschien heb ik wel een
Misschien heb ik wel een setje tweestanden schakelaars voor je.
En dank voor het uitzoeken, want het uitschakelen van de hoge stand via relais wist ik nog niet.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2019 17:56 #1457342 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic 1986
Hoog vermogen= twee standen
Normaal vermogen = één stand

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2019 18:22 #1457345 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic hoog / normaal vermogen
In het schema van een 940 uit 98 zie ik dat er toen ook nog twee soorten werden geleverd. Een normale uitvoering met een temperatuurschakelaar die inschakelt onder 14 graden en uitschakelt boven 26 graden. En een hoog vermogen uitvoering die geen temperatuurschakelaar heeft, maar één of ander relais dat blijkbaar alleen een maximale stroom begrensd. Werking is mij niet helemaal duidelijk, maar wel dat in beide gevallen de matjes in serie staan.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
24-10-2019 20:26 #1457353 door V700 register
Ook aan/uit. Werkt zonder relais, er zit dan een temperatuur afhankelijke weerstand in serie met de beide matjes. Is alleen gebruikt bij dunne stof. Zo zat het ook bij de 740 stoelen. Hogere weerstand in de matjes en dus minder stroom en warmte en daardoor geen relais nodig.

Relais heb ik getest. Was buiten 19 graden en het deed klik en meteen weer klak. Relais tijdens het avondeten in de koelkast gelegd. Relais bleef toen ongeveer 2 minuten open tot het relais en niet de stoel opgewarmd was.

Die temperatuursafhankelijke weerstand is een beetje een raar ding. Boven de 15 graden is ie open. Als je m dan opwarmt met een fohn gaat ie dicht. Als je m dan laat afkoelen gaat ie niet meer open. Ik dacht dat ik m gesloopt had. Maar pas al ie weer onder de 15 graden komt gaat ie weer open. Ding heeft ook even in de koelkast gelegen.

De driestanden variant heeft 2 spiralen in de zitting een kleine in serie met de rugleuning en parallel een grote in de zitting. bij laag vermogen staat de rugleuning en de kleine in de zitting aan. bij hoog vermogen ook de grote in de zitting

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC