"massa" probleem tellerbak

• Koen Wiegink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
09-09-2019 16:46 #1109113 door Koen Wiegink
"massa" probleem tellerbak is gemaakt door Koen Wiegink
Beste mensen,

Heb te maken met een vreemd verschijnsel en kan dit niet helemaal plaatsen. Het betreft de tellerbak van een Volvo 760 GLE 1987. Hiervan doen soms wel en soms niet alle controle lampjes op het moment dat de auto op contact wordt gezet(na het starten doen ze het nog steeds niet). Het zijn alleen de lampjes rechts van de dagteller reset knop.( rem, handrem,lampcontrole,ruitenwisservloeistof en overdrive pijl) de rest werkt perfect evenals de meters. Het lijkt een massaprobleem aangezien bij het schakelen van de overdrive het lampcontrole en de overdrive pijl ietsje branden. Trek ik aan de handrem licht deze ook héél ietsje op. Dit is met lopende motor.

Kan iemand me vertellen wat dit is?

groeten koen

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Koen Wiegink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2019 13:39 #1456745 door Koen Wiegink
Beantwoord door Koen Wiegink in topic Niemand een goede tip?
Heb gisteren een andere tellerbak geplaatst (ongeveer de zelfde, VDO uit 740GL) deze doet het wel. Echter bij het terug monteren deed de originele het ook, eventjes..
paar keer van en op contact gezet en bleef werken. Na een start poging niet was het weer donker. Na weer eens op contact gezet te hebben was het donker en sprongen ineens de falende controle lampjes weer aan op het moment van het bedienen van mijn overdrive knopje(automaat). Gek genoeg gaat het lampje van de overdrive, in de falende toestand aan terwijl hij is uitgeschakeld. In de normale toestand, alles werkt, gaat het lampje van de overdrive aan als deze ook daadwerkelijk aan is.

Op de achterkant van de tellerbak kan ik niets vreemds/verbrand zien. ook heb ik aan het contactslot gerammeld, mocht ook niet baten. wat kan dit zijn?

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2019 13:46 #1456746 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Proberen waard
Warning Lights Flickering: Bad Alternator Brushes. [Query:] We just replaced our battery because as we drove the warning lights were constantly flickering on and off (plus sometimes we had to jumpstart the car to start it). Now the car starts fine but the warning lights continue to flicker. Any idea on what could be the problem? [Response: Russell Smith] Check the brushes in the voltage regulator. Most likely they are worn out, causing the idiot lights to flicker and preventing the battery from charging adequately.

Gauges Stop Working Intermittently. Has anyone experienced a situation where all the gauges in the binnacle act as if they are not getting any power? 2. Has anyone experience a situation similar to 1. above, but where the gauges seem to take turns taking a swan dive? [Response:] Have seen this problem on a 85 / 740 turbo. I took out the instrument cluster and tightened every screw and connector I could get at and this fixed the problem. Talking to a Volvo mechanic, he said there is also likely that a ground is bad on the computer module situated near the passenger side, side wall. [Response 2:] For what it's worth, my '90 745 had the gauge problem intermittently. Drove me crazy, and the dealer "tightened the grounds" four times, each with a positive effect for a short while. They did give up, saying it was mostly likely a cracked p.c. board in the dash, which would fail as it flexed. Wouldn't know without pulling the dash. I sold it. Problem solved.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2019 18:54 #1456750 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Als.....
Als het probleem met de andere tellerbak opgelost zijn, waarom dan niet deze houden. Km-teller overzetten en eventueel andere onderdelen en klaar....

• Koen Wiegink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
26-09-2019 11:17 #1456754 door Koen Wiegink
Beantwoord door Koen Wiegink in topic helaas niet precies de zelfde
Klopt, had ik anders ook gedaan. Echter is het een bak a la 240 met de brandstof en temp meter op de plek van de toerenteller. gister nog een andere bak (yazaki) gepakt om te testen en alles werkt dan ook. Voor nu de conclusie dat het in de tellerbak zit.

Ook maar direct even aan het doormeten gegaan en kom er achter dat de diodes, geen stroom doorlaten bij de niet werkende lampjes. bij de andere tellerbakken doen er 3 van de 4 diodes het wel en de andere alle 4. In de bijlage een afbeelding.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
27-09-2019 10:57 #1456766 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic diodes worden wel vervangen.
Ik kan het nu niet vinden maar ik lees op het forum vaak dat iemand de diodes van tellerbakken bijna preventief vervangt omdat ze vaak stuk zijn of zelfs lekken. Hier iets meer over de diodes.

volvo700vereniging.nl/node/41699

Vervangen van de diodes lijkt mij de oplossing voor je?

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
27-09-2019 18:14 #1456773 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Condensatoren
Waren dat geen condensatoren die gebruikt zijn in bepaalde jaargangen? Van lekkende diodes heb ik nog niet eerder gehoord.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2019 20:04 #1456787 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Frans Erich ETS Oosterhout
Hij kan m maken

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
28-09-2019 23:13 #1456789 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic http://www.ets1.nl/

• Koen Wiegink
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-10-2019 11:40 #1456829 door Koen Wiegink
Beantwoord door Koen Wiegink in topic oorzaak gevonden!!
Heb de print eens goed onder de lamp gehouden. Twee breukjes/haarscheurtjes gevonden. Deze gesoldeerd en het was verholpen.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC