Airco koppeling testen - bekrachtigen door relais overbruggen? [OPGELOST]

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2019 18:40 #1108775 door V700 register
Ik wilde eigenlijk reageren op een oud topic: volvo700vereniging.nl/node/2269
Helaas zie ik geen knopje om te reageren, wellicht is topic gesloten?

Mijn Airco (geen ECC maar de eenvoudige airco) in mijn 940 LPT uit 1997 doet het een aantal minuten goed.
Hij blaast dat lekker koud, echter na 10 minuten dot ie het niet meer, en ook na opnieuw de auto starten wil de
pomp niet meer inschakelen.
Ik vermoed dat het de magnetische koppeling van de aircopomp kan zijn.

Ik wil nu op zoek naar het Airco relais (waar zit ie exact en hoe ziet ie eruit?)
om te kijken of ik het relais kan overbruggen om zo de spoel van de koppeling te bekrachtigen. (er zit vulling in het systeem)
Dan kan ik deze 'handmatig inschakelen' en testen of het inderdaad ligt aan de koppeling, en dat de
'spleet' in de koppeling wellicht te groot is geworden bij warme motor om de koppeling te bekrachtigen.

Zou dit een handige werkwijze zijn om wat meer te weten te komen over de storing?
Tips en foto's(!) welkom

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Jerry Stam (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2019 19:38 #1454056 door Jerry Stam (GAST)
Beantwoord door Jerry Stam (GAST) in topic Open
Je linkje bovengenoemd staat weer open

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2019 20:55 #1454058 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Ik heb niet zo veel verstand
Ik heb niet zo veel verstand van 940's maar uit het MCC-schema blijkt dat de aircopomp via de lagedruk schakelaar 7/53 en de hoge druk schakelaar 7/13 door de MCC-unit wordt aangestuurd. Er is dus geen relais.

Je zou 12 volt via een gezekerd draadje op connector C50 kunnen zetten of op het uitgaande contact van hogedruk schakelaar 7/13.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2019 21:36 #1454061 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Regeling
Je kunt inderdaad de magneetkoppeling wel even rechtstreeks aansturen, maar ik zou daar toch voorzichtig mee zijn. De hogedrukschakelaar "regelt" als het ware de AC, dat is het in- en uitschakelen wat je normaal hoort. De lagedrukschakelaar beschermt tegen drooglopen en is dus iets minder kritisch.
Waarschijnlijker is niet de magneetkoppeling defect, maar ligt het aan het relais in de MCC zelf. Het relais zit op een printplaat gesoldeerd en door de flinke stroom die daar doorloopt, begeeft de soldeerverbinding het vaak.
Zie ook: www.volvoclub.org.uk/faq/HeatingAirCondi...eControlACNotWorking
De MCC unit is redelijk bereikbaar en doorsolderen van de aansluiting is een fluitje van een cent.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
18-04-2019 22:18 #1454062 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Zoals ik het heb begrepen
Zoals ik het heb begrepen gaat het om een testje dat gaat plaats vinden als na 10 minuten de compressor niet meer inschakelt. Dit testje hoeft niet meer dan een paar seconden te duren dus kans op schade is nihil.

Als op de uitgaande connector van de hoge druk sensor 12 Volt gezet wordt en de compressor doet het dan nog niet, dan zit het probleem in de compressor en waarschijnlijk in de magneetkoppeling.

Doet de compressor het dan wel dan zit het probleem waarschijnlijk in de MCC of in de hoge / lage druk schakelaar.

Dus een zinvol testje om na te gaan in welke richting je moet zoeken. Goed gezien van topicstarter.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2019 18:11 #1454104 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic contactbreuk
Dank voor de reacties.
Ik zal eerst eens de spleet opmeten bij de koppeling van de pomp, op het oog lijkt deze bijna 1 mm, wat veel te groot zou zijn. (zou zo'n 0,4mm moeten zijn las ik)

Een contactbreuk in de controlunit bij de aansluiting van de stekker die naar het relais gaan lijkt me minder logisch.
Dit omdat de airco altijd inschakelt als ik dit doe als de airco nog niet eerder ingeschakeld is geweest.
Steevast valt de airco dan na 5 tot 10 minuten uit, het zou dan sterk zijn dat dit een soldeerbreukje is, welke nooit opspeelt als ik de airco voor de eerste maal wil inschakelen.

Ik kan echter geen relais vinden dat voor de magneetkoppeling gebruikt wordt?
Het zou ergens moeten zitten bij het luchtfilter in de buurt, maar daar zie ik geheel geen relais?

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-04-2019 19:36 #1454105 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Klinkt als een versleten pomp
Klinkt als een versleten pomp.

• Piet van der Plas
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2019 07:34 #1454109 door Piet van der Plas
Beantwoord door Piet van der Plas in topic Heb je mijn reactie van
Heb je mijn reactie van donderdag goed gelezen? Het schema laat zien dat er geen apart relais is.

Afslaan van de compressor na 5 - 10 minuten kan ook veroorzaakt worden door een te hoog oplopende druk vanwege een deels verstopte orifice.

Dus dat testje wat je in gedachte had is zo gek nog niet om vast te stellen in welke richting je moet zoeken.

Piet

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-04-2019 09:34 #1454111 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Geen apart relais
De aircokoppeling wordt wel via een relais geschakeld, maar dat is een minirelais op een printplaat gesoldeerd. Die printplaat zit achter de drie regelknoppen op het dashboard.
Ik zou een slechte soldeerverbinding niet op voorhand uitsluiten. Dit is een bekend euvel en de warmteontwikkeling over de slechte verbinding kan gekke dingen doen. In mijn geval was de storing wel precies andersom: pas na 5 of 10 minuten schakelde de AC in.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
01-07-2019 17:22 #1455418 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic OPGELOST!
Na meten van de spleet van de koppeling bleek deze 1,2mm te zijn, at veel te groot is.
Ik ben dus info gaan verzamelen hoe ik de reparatie het beste kon gaan aanpakken.
(trekker nodig / zo nog maken etc..)
Ineens kom ik op een videootje op youtube waarop de spleet met tire wraps wordt verkleind:

Dat zou een snelle tijdelijke fix zijn om te bevestigen dat het inderdaad de ruimte van de koppeling is waardoor de airco telkens uit gaat.
Ik heb het exact zo gedaan als in de video, echter hd ik veel meer ruimte in mijn 940 dan zijn 850 :-)
De tire wraps verkleinen nu de spleet van 1,2mm tot ong 0,55mm en waarempel:
Hij werkt nu gewoon! Erg fijn bij dit weer :-)
t.z.t de koppeling eraf halen en een vulplaatje verwijderen, maar op dit moment ben ik dik tevreden!

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC