Ramen + stoelverwarming weigeren
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2017 19:31 #1107296
door V700 register
Ramen + stoelverwarming weigeren is gemaakt door V700 register
Afgelopen zomer heb ik 2 of 3 keer meegemaakt dat, toen het warm weer was én na langere tijd rijden de ramen niet meer dicht gingen. Eigenlijk altijd na een stop bij bijv. een tankstation. De zekering bekeken maar niets te zien. Later , toen het weer gebeurde ook de stoelverwarming geprobeerd maar de schakelaar lampjes bleven ook uit. Na het wegrijden deed alles het weer, bij een snelwegrit ging dat sneller als op andere wegen. Het lijkt erop dat koellucht ergens langs gaat waardoor alles weer funtioneerd. Vandaag, ( na 4 maanden geen enkel probleem) na een hele lange rit weer hetzelfde probleem. Ik ga ervan uit dat morgen alles het weer doet. Waar moet ik zoeken ? Relais J ?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2017 00:44 #1442278
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Vanwaar
Dat je op het idee kwam de stoelverwarming ook te testen ?
Zit dat op dezelfde zekering ? Als dat zo is kan het inderdaad niet aan de zekering liggen. Maar als ik goed lees verdwijnt het probleem na weer een tijdje te rijden maar treedt het probleem ook juist op na een tijdje rijden. Dus dan zegt mijn logica dat koellucht het niet kan zijn. Eerder iets in de hoek van electrische weerstand, slechte contacten . lijkt me dat contact uit en aan ook een invloed heeft.
Maar ik geef toe. Het is een wild guess een beetje.
Hopelijk kom je eruit.
Zit dat op dezelfde zekering ? Als dat zo is kan het inderdaad niet aan de zekering liggen. Maar als ik goed lees verdwijnt het probleem na weer een tijdje te rijden maar treedt het probleem ook juist op na een tijdje rijden. Dus dan zegt mijn logica dat koellucht het niet kan zijn. Eerder iets in de hoek van electrische weerstand, slechte contacten . lijkt me dat contact uit en aan ook een invloed heeft.
Maar ik geef toe. Het is een wild guess een beetje.
Hopelijk kom je eruit.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2017 10:49 #1442287
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Overload relay
Volgens het E-schema (van een 940 97-98) worden zekering 9 (electrische ramen) en zekering 23 (stoelverwarming) beide gevoed via een overload relay 2/6. Als dit relais afvalt of hapert, dan doen je ramen en stoelen het dus niet meer. Het relais is het meest linkse relais van de eerste rij met 5 relais (bij een 97/98 in ieder geval).
Dit relais zit direct naast het dimlicht-relais met de metalen behuizing. Dat relais wil best warm worden en misschien heeft het overload relais daar wat last van. Het kan in ieder geval geen kwaad om de contacten van het dimlicht relais schoon te maken.
Het overload relais voedt ook zekering 10 (achterruitverwarming, schuifdak, verwarmde buitenspiegels). Die zouden het bij een raamstoring dus ook niet meer doen. Of anders zou één van deze verbruikers het overload relais kunnen activeren, maar in de zomer lijkt mij dat niet voor de hand liggen.
Het overload relay zelf wordt aangestuurd door zekering 8 (knipperlichten, gordelverklikker). Doen in geval van storing je knipperlichten het nog wel?
Dit relais zit direct naast het dimlicht-relais met de metalen behuizing. Dat relais wil best warm worden en misschien heeft het overload relais daar wat last van. Het kan in ieder geval geen kwaad om de contacten van het dimlicht relais schoon te maken.
Het overload relais voedt ook zekering 10 (achterruitverwarming, schuifdak, verwarmde buitenspiegels). Die zouden het bij een raamstoring dus ook niet meer doen. Of anders zou één van deze verbruikers het overload relais kunnen activeren, maar in de zomer lijkt mij dat niet voor de hand liggen.
Het overload relay zelf wordt aangestuurd door zekering 8 (knipperlichten, gordelverklikker). Doen in geval van storing je knipperlichten het nog wel?
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2017 20:52 #1442302
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Thnx Rob
Na wat onderzoek had ik idd uitgevonden dat de stoelen en de ruitbediening over het relais lopen. Schuifdak heb ik niet maar spiegel en achterruitverwarming wel. Deze heb niet getest. Het lijkt erop dat het relais dus te warm word, maar in de zomer dat alleen gebeurt als ik stil ga staan na een lange rit. Zodra ik ga rijden koelt het relais weer af en ging het over. Ik ga beide relais eens goed bekijken, mijn 940 is van 1995. Mogelijk vervang ik ze gewoon beide, mag na 22 jaar en 263.000 km wel eens......
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
21-11-2017 20:55 #1442304
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Oh ja, ook nog
Het is tot nu toe alleen gebeurt als géén van bovenstaande gebruikers aan staat. De kans dat 1 van de verbruikers het relais te warm laat worden word daardoor wel heel klein.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
26-11-2017 09:19 #1442416
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais bekeken
Gisteren maar eens beide relais ( sen?) eruit gehaald. Dus de J en die ernaast van de verlichting. Niets aan te zien. Ook de pootjes niet echt smerig of gecorrodeerd. Desondanks van beide de pootjes even mooi blank gemaakt en terug gezet. Daarna nog even de ruit bediening en stoelverwarming zekeringen bekeken. Ook beide goed alleen zat er voor de verwaming een 25A in terwijlhet schema een 30A aangeeft, daar dus nu een 30A ingezet. Nu dus afwachten of het probleem zich nog eens voordoet...
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2017 09:40 #1442435
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais openmaken
Heb je de relais ook even opengemaakt? Juist tussen de contactpunten moet je even schoonmaken en tegelijkertijd ook de soldeerpunten even goed bekijken.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
27-11-2017 20:34 #1442443
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Ehm nee
Ehm nee... ga ik ook nog ff doen maar zowel mijn toilet als wasdroger hadden ineens kuren , dus daar ging ook nog aandacht naartoe... wederom goede tip, nog nooit zo,n ding open gemaakt, maar dat zal wel lukken, hebben beide een aluminium chassis..
Moderators: Jerry Stam