Digitale autosleutels

  • Jurriaan Nijkerk
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-10-2017 16:26 #1107203 door Jurriaan Nijkerk
Digitale autosleutels is gemaakt door Jurriaan Nijkerk
In een andere discussie kwamen zelfgeknutselde digitale sleutels ter sprake. Ik gaf daar aan dat ik het geen goed idee vond uit veiligheidsoverwegingen. Omdat het onderwerp eigenlijk boven deze discussie uitstijgt heb ik gemeend hier een apart topic van te moeten maken.

Ik meen de secretaris van het Verbnd van Verzekeraars, meldde vorig jaar dat 70% van de autoinbraken digitaal is. Er ontstaat dan echter geen braak terwijl braaksporen noodzakelijk zijn voor het slagen van een schadeclaim. Wanneer je het aantal auto's met traditionele sloten tegenover de aantallen met elektronische sloten afzet moet er welhaast een stevige bouwlamp gaan branden. Voor de inbraken worden gemodificeerde prints van het computertje Arduino gebruikt. Deze zijn overal voor een paar tientjes verkrijgbaar.

Ik publiceer hier een artikel over het onderwerp zoals geplaatst inPhotoNmagazine.eu.

===============
Wired meldt gekraakte sleutels van 100 miljoen Volkswagens

Jurriaan Nijkerk

10-08-2016

Het gezaghebbend orgaan Wired www.wired.com/2016/08/oh-good-new-hack-c...million-volkswagens/ meldt dat een onderzoeksteam van de Engelse Universiteit van Birmingham en het Duitse ingenieursbureau Kaspar & Oswald er in zijn geslaagd het sleutelloze systeem van Volkswagen te kraken.

Dit publiceren de onderzoekers na een geslaagd onderzoek waarmee zij de startbeveiliging van miljoenen VW auto’s wisten te omzeilen. Zij werden met de publicatie gehinderd door een juridische procedure waarmee Volkswagen de publicatie hier van twee jaar wist te vertragen.

Op de Usenix Security Symposium van 10-12 augustus in Austin (Texas, VS) kwamen Flavio Garcia en zijn mede onderzoekers met de uitkomsten van de twee onderzoeken. Het document toont aan dat niet alleen de beveiligingsprocedure en de hardware voor het starten van een VW, maar ook het systeem van het ontsluiten van de deuren lek is. Volgens hun zeggen komt de kwetsbaarheid voor in praktisch iedere wagen die vanaf 1995 is verkocht. Overigens maken ook andere automerken gebruik van de Volkswagen-technologie. Het gaat hier om Volkswagen’s eigen Audi en Skoda. Maar ook zouden auto's van Alfa Romeo, Citroen, Fiat, Ford Mitsubishi, Nissan, Opel en Peugeot van deze techniek gebruik maken.

De hacks werden gepleegd met een zogenaamde Arduino, een soort basiscomputertje dat overal te koop is in het hobbycircuit voor een stuk of vier tientjes. Met een soldeerbout er bij en wat additionele componenten kom je al een aardig eind…

Het begint er zo langzaam op te lijken dat Volkswagen de geschiedenis in gaat als een van de belangrijkste soft- en hardwarebedrijven van het millennium. Erg nuttig voor het terugdringen van de kosten voor verzekeringsmaatschappijen en een boost voor de werkgelegenheid van duurbetaalde claim-advocaten: Volkswagen? Wie anders.

Het volledige document van het onderzoek vindt u hier: www.usenix.org/system/files/conference/u...c16_paper_garcia.pdf .

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

  • Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC
NCAD