Dynamo Bosch 100A wordt warm en spanning zakt in

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2017 20:35 #1107098 door V700 register
Dynamo Bosch 100A wordt warm en spanning zakt in is gemaakt door V700 register
He hoi!

Ik ben vandaag weer tegen wat geks aangelopen. De vereninging heeft een Volvo 940 uit 1998 en deze heeft wat elektrische kuren. Nadat ik de positieve accuklem heb vervangen (zie <a href=" volvo700vereniging.nl/electro/slechte-ac...ynamo-hoe-te-bepalen ">dit topic) heb ik de spanning over de dynamo (volgens mij een Bosch 0123500005 100A, in ieder geval diegene die in het B230FK blok hoort) gemeten. Deze was, direct na het starten, netjes 14.8 V. Ik dacht dus "mooi, alles loopt weer lekker". Niks bleek minder waar. Nadat de motor even had gelopen (en een stukje had gereden) werd de dynamo heel erg warm (50-60 graden, je kon hem nog wel aanraken, maar niet lang vasthouden) en ook zakte de uitgangspanning in richting de 13 V. De houder waar de dynamo in hangt is ook warm, maar minder warm dan de dynamo zelf. Ik denk daarom dat de dynamo niet wordt opgewarmt door de motor, maar dat hij zichzelf zo warm maakt. Toen ging er een lampje branden. Een maand of 3 geleden hebben we de dynamo van deze bak al eens vervangen door een ander gebruikt exemplaar. We hebben dit toen gedaan omdat de dynamo erg warm werdt (vergelijkbaar met nu), en ook toen was de houder waar de dynamo in hangt minder warm. Ik denk daarom dat zowel de oude dynamo als de vervangende dynamo hetzelfde euvel hebben. Ik vermoed daarom dat dit een bekend probleem is. Ik kan het helaas niet zelf via google vinden. Heeft iemand hier enige idee wat bij ons het probleem is? En wat hier eventueel tegen te doen valt? Bij voorbaat dank :)

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Stijn Terstappen
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
23-09-2017 21:43 #1440875 door Stijn Terstappen
Beantwoord door Stijn Terstappen in topic Hmm appart, Ik heb nog een
Hmm appart, Ik heb nog een 100ah dynamo van bosch liggen die goed is.. Die zou je kunnen proberen?

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2017 10:51 #1440887 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Een dynamo die heet wordt:
Een dynamo die heet wordt: dat heb ik eigenlijk nooit eerder gezien. Ik zie twee mogelijke redenen:
- De dynamo moet te hard werken, i.e. levert teveel spanning, i.e. er zit ergens een sluiting
- De koeling van de dynamo is niet in orde: er zit iets in de luchtstroom of de kap of waaier is niet gemonteerd. Waaier is weinig waarschijnlijk omdat je de dynamo al hebt gewisseld.

Spanningsregelaar zit in de dynamo zelf, en die heb je al gewisseld zonder resultaat. Ik zou dus op zoek gaan naar de sluiting: overgangsweerstanden meten en dergelijke.

• noppen20
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
25-09-2017 11:17 #1440890 door noppen20
Beantwoord door noppen20 in topic Volgens mij is het redelijk
Volgens mij is het redelijk normaal dat deze warm worden.
Ik ben een beetje aan het googlen geslagen, en lees op diverse plekken dat ze rustig 70 a 80 graden worden als ze aan het werk zijn.
Van wat ik zo lees krijg je pas echt problemen rond de 150 graden omdat dan de isolatie van de wikkelingen het gaat begeven.
Het starten vreet redelijk wat stroom, en je dynamo moet gelijk aan de bak om dit bij te laden.
Je dynamo zal sowieso opwarmen door onder andere de motor temperatuur en wrijving van de v-snaar.

Ik heb nergens iets volvo specifieks kunnen vinden, of een écht 100% betrouwbare site zoals bv van Bosch zelf.
Ik zal vanmiddag/vanavond eens kijken met een thermokoppel wat de temperatuur bij mijn dynamo doet. Dan heb je in ieder geval iets om mee te vergelijken.

Volvo 940 1996 Estate LPG (630.000km)
Volvo 940 1997 Estate LPG (555.000km)
Volvo 940 1996 Sedan LPG (440.000km)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2017 00:03 #1441086 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Wederom voor de vele info.
Wederom voor de vele info. Wij hebben ook niet stil gezeten en zijn met de auto langs een dynamoboer/revisiebedrijf geweest. Hun conclusie was wat anders dan de onze. Ze zeiden dat een dynamo verschillende standen heeft. Als ie merkt dat er veel stroom getrokken wordt, gooit ie de spanning omhoog (richting 14.8 V o.i.d.) om de accu op te laden. Vraagt de accu niet veel stroom (is hij niet aan het laden), dan laat de dynamo de uitgangsspanning dalen. Alle spanningen over de dynamo van >13 V schijnen te wijzen op een prima dynamo. Het probleem bij ons zit hem dan waarschijnlijk in de bekabeling. Van die 13.3 V, komt maar 12.5 over de accu te staan. Kortom iets van 0.8 V spanningsverlies over de kabels. Dat hoort niet op dit moment omdat de accu niet aan het laden is (als de accu aan het laden was, was de spanning wel hoger geweest, zeg 14.8 V). Als de accu niet loopt, loopt er weinig stroom van de dynamo naar de accu en zou er (met fatsoenlijke bekabeling) over de accu dezelfde spanning moeten staan als over de dynamo (de stroom is klein, de weerstand van de kabels ook, dus de spanningsval over de kables zou ook verwaarloosbaar moeten zijn). Dat is bij ons dus niet het geval en dat duidt dus op een brakke kabelboom.

Ons plan wordt: Eerst de auto naar de APK sturen. Als daar veel punten uitkomen (veel werk/geld) gaan we hem vervangen. Mocht er weinig mee mis zijn, dan gaan we kijken wat het resultaat is van 2 kabels trekken tussen de dynamo en de accu te en twee kabels trekken tussen de accu en de startmotor (omdat ik denk dat over deze verbindingen verreweg de grootste stromen gaan lopen). Met een beetje geluk zijn we dan op deze paden van de slechte verbindingen af en kunnen weer een jaartje (tot de volgende APK) lekker starten!

• Mathy van Nisselroy
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
03-10-2017 01:52 #1441089 door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Van klem naar kabel
Hallo Hardboard

Meet de spanningsval eens over de aansluiting van de accukabel op de accu. Als de verbinding tussen accuklem en accukabel slecht is, verlies je hier spanning. Bij mij was het een heel volt.

groetjes

Mathy

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC