Zekering 21 en stoelverwarmingslichtje

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
22-01-2017 16:48 #1106294 door V700 register
Zekering 21 en stoelverwarmingslichtje is gemaakt door V700 register
Na het vervangen van het lampje onder de automaat zodat ik de cijfers/letters zie in het donker, is het gedonder begonnen. Op het dashboard staat aangegeven dat een lamp kapot is en dit zijn mijn mistlampen en verlichting rechtsachter. Eigenlijk alles wat op zekering 21 zit, op de automaat lamp na doet het niet meer.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Het zit hem niet in de zekering, anders zou het automaat lampje niet meer doen. Ik heb het oude kapotte lampje terug gezet, maar ik heb nog steeds last van de storing.

Ik ben ook bezig met het lampje te vervangen wat de stoelverwarming doet oplichten, maar bij de Volvo dealer hebben ze me al twee keer het verkeerde lampje meegegeven. Iemand een idee wat het onderdeelnummer is?

Alvast ontzettend bedankt!

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

• Johan Veldman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2017 17:13 #1434236 door Johan Veldman
Beantwoord door Johan Veldman in topic Zekering 21 en stoelverwarmingslichtje
Volgens het WPH (Werkplaatshandboek) hoort niet zekering 21 maar zekering 22 bij de achterverlichting rechts (21 is links). Zekering 22 beveiligt ook de mistachterlampen......

Het lampje van de stoelverwarming, is dat het kleine lampje wat in de schakelaar zelf zit?
In het algemeen is mijn advies: op oud lampje het vermogen aflezen (eventueel met een loep) en dan met deze waarde en het oude lampje naar de Brezan. Gaat altijd goed. Of iedere andere goede automaterialen winkel natuurlijk.
In de gebruikshandleiding van de auto staan ook alle lamp types genoemd, al weet ik niet zeker of deze erbij zit. Het is niet voor de hand liggend dat een gemiddelde gebruiker een schakelaar open gaat slopen :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2017 18:24 #1434240 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Het lampje van de
Het lampje van de stoelverwarming zit niet in de schakelaar zelf, maar eronder in een soort metalen koker waarin je deze inklikt. Bij Brezan ben ik al geweest en deze hadden geen idee. Bij de Volvo dealer overigens ook niet, want daar hebben ze me al twee keer de verkeerde lamp meegegeven.

En dan de zekering. Op nummer 22 zitten idd de mistlampen, maar als ik nummer 21 eruit haal verdwijnt de melding op mijn dashboard. Heel vreemd. Weet ook niet waar ik moet beginnen met zoeken naar een oplossing.
Dus alle tips zijn welkom.

• Lex Stax
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2017 19:35 #1434242 door Lex Stax
Beantwoord door Lex Stax in topic Beste tip: kom naar een
Beste tip: kom naar een sleuteldag. Dan wordt het in één keer opgelost.

• Reinier Verbeek
  • Senior lid
  • Senior lid
Meer
29-01-2017 20:27 #1434245 door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic lampje in de koker is ook bij estate service te bestellen.
Moet wel zelf even kijken met of zonder tussenschot en blauw condoom of (en dat is hem volgens mij bij mij in mijn 940) gewoon een platte achterkant van het armatuurtje(lamphoudertje) met 2 koperen lippen eruit.
Blauw kapje gloeilamp 5mm ES18991, 1.20€/stuk
Gloeilamp dashboard met schotje 760 850 950 960 C70 -05 S/V70 -00 XC70 -00 S80 -06 S/V90 1363149-S

Rest heb ik recent niet besteld

Succes

• Johan Veldman
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
29-01-2017 21:16 #1434253 door Johan Veldman
Beantwoord door Johan Veldman in topic Het verwijderen van een
Het verwijderen van een zekering zegt mogelijk niet zoveel. Wel handig als je de bedradingsschema's erbij hebt zodat je weet wat er gebeurt. Met het verwijderen van zekering 21 leg je misschien gewoon het "waarschuwingssysteem defecte gloeilamp" plat. Daarmee heb je het gevolg aangepakt en niet de oorzaak. Het kan ook nog je relais hoofdverlichting zijn (slecht contact met de relaisvoet of ingebrand contact van het relais zelf) maar zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ik ga mee met de suggestie om naar een sleuteldag te komen. Het probleem lijkt niet zo groot en met de daar verzamelde kennis en ervaring ben je er zo uit. Altijd nuttig en gezellig en je komt meestal met meer thuis als je had verwacht.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2017 11:35 #1434263 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic zekeringen 21/22
Volgens het E-schema:

Zekering 21: Parkeerlicht linksvoor, kentekenplaatverlichting, beide NIET door defect licht relais. Lamp linksachter, wel via defect licht relais.
Zekering 22: Parkeerlicht rechtsvoor, NIET door defect licht relais.
Lamp rechtsachter, wel via lamp defect relais.

Er zit nog wat ander klein grut op de zekeringen aangesloten, maar die zijn niet via het defect licht relais geschakeld.

De stromen naar de achterlichten L/R worden vergeleken in het lamp defect relais. Als het Ampère verschil tussen beide te groot is (één lamp defect, maar ook door slechte contacten), krijg je de indicatie op het dashboard. Als alles goed werkt, zou je aan beide kanten tegelijk de achterlicht lampen kunnen losnemen waarbij het defect licht relais dan uit zou moeten blijven.

Je gaat er dan wel vanuit dat beide achterlichten ook evenveel stroom toegevoerd krijgen. Maar de lichten links en rechts krijgen hun toevoer via verschillende relais. Misschien wordt er over één zekering veel meer vermogen afgenomen (beetje "kortsluiting" in een fitting (<8A) of een lampje dat inwendig sluiting maakt), dat hierdoor simpel gezegd minder over blijft voor het achterlicht in die kring. Ik vermoed dat dit ook een defect lamp signaal kan geven zonder dat de oorzaak in de achterlichten hoeft te zitten.

Heb je een trekhaak? Vocht en corrosie in de stekkerdoos van de trekhaak is een welbekende bron van vreemde electrische storingen. Beide zekeringen 21 en 22 voeden beide een paar aansluitingen in de stekkerdoos.

Wat betreft het lampje voor de stoelverwarming: die kan natuurlijk altijd defect zijn, maar ik verdenk eerder het knopje zelf. In het knopje zit een mechaniekje dat het lampje aan zet, maar dat is een beetje lullig van constructie. Bij mij hapert dat ook, zodat het lampje vaak niet brandt. De stoel wordt wel gewoon warm.

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2017 15:59 #1434269 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Langs komten op een
Langs komten op een sleuteldag lijkt me wel het beste, want ik heb nog een aantal kleine dingen.

Weet iemand wanneer de volgende sleuteldag is? Zag dat ik dan ook gelijk lid mag worden :-)

• V700 register
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2017 17:05 #1434271 door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Stekker
Om de trekhaakbedrading uit te sluiten hoef je niet op een sleuteldag te wachten. In de linkerbak achter in de laadruimte (estate) ligt/hangt een 10-polige connector op de binnenkant van de wielkuip. Als je die lostrekt, is de stekkerdoos van de trekhaak afgekoppeld. Als je lamp defect lampje dan ook niet meer brandt, heb je het lek boven.

• Willem van Strik (GAST)
  • Nieuw lid
  • Nieuw lid
Meer
30-01-2017 17:38 #1434273 door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Sommige sleuteldagen zijn
Sommige sleuteldagen zijn drukbezocht, en daardoor zijn van tevoren de plekken om droog te sleutelen vaak al besproken. Ook iemand die lid wil worden is dan van harte welkom, maar een sleutelplekje is niet gegarandeerd. Hulp wel, overigens: die krijg je altijd wel op een sleuteldag. Maar ik zou je aanraden om eerder lid te worden en je aan te melden voor de sleuteldag. Duurt nog wel even: de eerste is dacht ik in april.

Moderators: Jerry Stam

Over de vereniging

Social

• Facebook
  • Flickr
  • YouTube

De VolvoKV is lid van

FEHAC
KNAC
NCAD
Fehac
KNAC