Verlichtings perikelen
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2017 20:26 #1106246
door V700 register
Verlichtings perikelen is gemaakt door V700 register
Dag allen,
Aller eerst wil ik eenieder een gezond en gelukkig 2017 wensen!
Maar dan toch over tot de reden van dit topic:
De verlichting van mijn 940 functioneerd niet naar behoren. En aangezien dit mijn eerste niet-Citroën is ben ik nog niet bekend met de wagen.
Wanneer ik de verlichtingsschakelaar in de '0' stand heb staan gaan de koplampen, stadslichten en de achterlichten aan zodra ik het contact aan zet.
Wanneer ik de schakelaar op stadslicht schakel, gaan voor alleen de stadslichten en achter de achterlichten branden, ongeacht de stand van de contactsleutel.
Tot zover alles zoals het hoort, volgens mij.
Echter wanneer ik de schakelaar op de dimlicht stand zet, gaan wederom alleen de stads- en achterlichten aan....
Worden de lampen in deze stand aangestuurd door een ander relais dan in de '0' stand'?
Heeft iemand wellicht ervaring met dit voorval?
Dan heb ik nog een probleem met m'n verlichting:
Het grootlicht blijft niet continu branden, wanneer ik de stengel naar het stuur toe trek hoor ik een relais klikken en gaat het grootlicht aan,
maar het gaat ook direct weer uit zodra ik de stengel los laat...
Heeft iemand hier een idee over?
En dan het laatste 'probleem' op het moment:
De lampjes van de schakelaars (verlichting, mistlichten voor en achter, achterruitverwarming, dat rijtje) branden niet meer.
Er was er eentje door gebrand dus die probeerde ik te vervangen maar sinds ik die eruit heb gehaald brand de rest niet meer...
Dit zal toch niet serie geschakeld zijn lijkt mij?
In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn perikelen op het moment.
Mocht iemand iets uit het bovenstaande herkennen of een heldere ingeving hebben dan lees ik dat graag.
Groet,
Glenn
Aller eerst wil ik eenieder een gezond en gelukkig 2017 wensen!
Maar dan toch over tot de reden van dit topic:
De verlichting van mijn 940 functioneerd niet naar behoren. En aangezien dit mijn eerste niet-Citroën is ben ik nog niet bekend met de wagen.
Wanneer ik de verlichtingsschakelaar in de '0' stand heb staan gaan de koplampen, stadslichten en de achterlichten aan zodra ik het contact aan zet.
Wanneer ik de schakelaar op stadslicht schakel, gaan voor alleen de stadslichten en achter de achterlichten branden, ongeacht de stand van de contactsleutel.
Tot zover alles zoals het hoort, volgens mij.
Echter wanneer ik de schakelaar op de dimlicht stand zet, gaan wederom alleen de stads- en achterlichten aan....
Worden de lampen in deze stand aangestuurd door een ander relais dan in de '0' stand'?
Heeft iemand wellicht ervaring met dit voorval?
Dan heb ik nog een probleem met m'n verlichting:
Het grootlicht blijft niet continu branden, wanneer ik de stengel naar het stuur toe trek hoor ik een relais klikken en gaat het grootlicht aan,
maar het gaat ook direct weer uit zodra ik de stengel los laat...
Heeft iemand hier een idee over?
En dan het laatste 'probleem' op het moment:
De lampjes van de schakelaars (verlichting, mistlichten voor en achter, achterruitverwarming, dat rijtje) branden niet meer.
Er was er eentje door gebrand dus die probeerde ik te vervangen maar sinds ik die eruit heb gehaald brand de rest niet meer...
Dit zal toch niet serie geschakeld zijn lijkt mij?
In ieder geval bedankt voor het lezen van mijn perikelen op het moment.
Mocht iemand iets uit het bovenstaande herkennen of een heldere ingeving hebben dan lees ik dat graag.
Groet,
Glenn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
08-01-2017 21:03 #1433603
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Scaheklaar
Klinkt een beetje alsof de verlichtingsschakelaar of een relais stuk is.
Het grootlicht blijft alleen "plakken" in de "dimlichten aan" stand. Bij de 0 en stadslicht stand blijft het grootlicht niet "plakken".
De verlichting achter de schakelaars is vaak al oud en broos, beetje ermee spelen en het is stuk....
Groeten,
Gerben
Het grootlicht blijft alleen "plakken" in de "dimlichten aan" stand. Bij de 0 en stadslicht stand blijft het grootlicht niet "plakken".
De verlichting achter de schakelaars is vaak al oud en broos, beetje ermee spelen en het is stuk....
Groeten,
Gerben
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Reinier Verbeek
-
- Senior lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 70
08-01-2017 21:20 #1433606
door Reinier Verbeek
Beantwoord door Reinier Verbeek in topic Dimlicht in 0 heeft andere zekering
Het dimlicht in 0 heeft een andere zekering (no.25) dan in stand dimlicht. Licht niet gewoon die zekering eruit? En volgens mij hoort inderdaad het grootlicht in 0 alleen te dippen en niet te blijven branden?
En nu we er toch zijn, is bij het vervangen van 1 lampje van de instrumentverlichting ook daar de zekering of het dimmertje doorgebrand i0f ingebrand?
En nu we er toch zijn, is bij het vervangen van 1 lampje van de instrumentverlichting ook daar de zekering of het dimmertje doorgebrand i0f ingebrand?
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Mathy van Nisselroy
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 4
08-01-2017 23:13 #1433619
door Mathy van Nisselroy
Beantwoord door Mathy van Nisselroy in topic Aurora Borealis
Hallo Volvisti
"Dimlicht in stand 0" kan aan van alles liggen:
- zekering 25
- zekering 21
- de schakelaar zelf
- een schroefje onder de schakelaar.
Volvo varieerde niet vaak qua carrosserievorm, maar compenseerde dat ruimschoots door zo ongeveer bij iedere verschijning van het noorderlicht de elektra aan te passen.
groetjes
Mathy
"Dimlicht in stand 0" kan aan van alles liggen:
- zekering 25
- zekering 21
- de schakelaar zelf
- een schroefje onder de schakelaar.
Volvo varieerde niet vaak qua carrosserievorm, maar compenseerde dat ruimschoots door zo ongeveer bij iedere verschijning van het noorderlicht de elektra aan te passen.
groetjes
Mathy
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
09-01-2017 14:02 #1433632
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic De koplampen zijn al
De koplampen zijn al beantwoord.
Wat de verlichting van de knoppen betreft: ik moet me al heel erg vergissen als dat niet door 1 lampje wordt gedaan. Als je het hele paneeltje loshaalt (begin rond de kachel, klik voorzichtig de onderkant los door met een mesje op te wippen, en werk van onder naar boven en van rechts naar links; het stuk met de schakelaars kan je harder trekken, zit met een veer), dan zal je zien dat dat ene lampje in een plastic "verdeelblok" zit en van daaruit alle knoppen verlicht.
Wat de verlichting van de knoppen betreft: ik moet me al heel erg vergissen als dat niet door 1 lampje wordt gedaan. Als je het hele paneeltje loshaalt (begin rond de kachel, klik voorzichtig de onderkant los door met een mesje op te wippen, en werk van onder naar boven en van rechts naar links; het stuk met de schakelaars kan je harder trekken, zit met een veer), dan zal je zien dat dat ene lampje in een plastic "verdeelblok" zit en van daaruit alle knoppen verlicht.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
25-07-2017 10:40 #1439361
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Hallo allen,
Hallo allen,
Na enige tijd niet meer naar dit probleem omgekeken te hebben heb ik de draad weer opgepakt.
Inmiddels ben ik wel wijzer geworden maar nog niet dichter bij een oplossing, maar wellicht kunnen jullie mij daarbij helpen.
In mijn relaisbak zit bevindt zich het orange omcirkelde relais:
volvo700vereniging.nl/sites/default/public_files/volvo940_1.jpg
Dit relais heeft een metalen behuizing en is continu behoorlijk warm, wat mij doet vermoeden dat er toch aanzienlijke stromen doorheen gaan, continu...
Daarop heb ik het relais eruit gehaald en bekeken en de relaisbak doorgemeten. Hierbij viel het mij op dat dit een zogenaamd type A relais is, waarbij de 86 en 30 polen met elkaar van positie gewisseld zijn ten opzichte van wat ik als gangbaar ken:
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ..._type_B_relays_0.png
In middels heb ik geprobeerd een 'normaal' type B relais te gebruiken, maar waneer ik die in de houder steek gaat het dimlicht continu branden,
ongeacht de stand van het contactslot en/of de verlichtingsschakelaar. Het blijft tevens branden wanneer ik de auto oplsot draai.
Zou iemand voor mij willen kijken wat voor relais er in hun 940 op deze plaats zit?
Ter informatie ik heb een 945 van november "97.
Overigens heb ik de verlichtingsschakelaar zelf inmiddels helemaal open gehad en schoongemaakt, maar dit maakte geen verschil met betrekking tot de werking van de verlichting.
En weet iemand toevallig wat het bij mij ontbrekende relais op de groen omcirkelde plaats zou schakelen?
Bij voorbaat dank,
Glenn
Na enige tijd niet meer naar dit probleem omgekeken te hebben heb ik de draad weer opgepakt.
Inmiddels ben ik wel wijzer geworden maar nog niet dichter bij een oplossing, maar wellicht kunnen jullie mij daarbij helpen.
In mijn relaisbak zit bevindt zich het orange omcirkelde relais:
volvo700vereniging.nl/sites/default/public_files/volvo940_1.jpg
Dit relais heeft een metalen behuizing en is continu behoorlijk warm, wat mij doet vermoeden dat er toch aanzienlijke stromen doorheen gaan, continu...
Daarop heb ik het relais eruit gehaald en bekeken en de relaisbak doorgemeten. Hierbij viel het mij op dat dit een zogenaamd type A relais is, waarbij de 86 en 30 polen met elkaar van positie gewisseld zijn ten opzichte van wat ik als gangbaar ken:
volvo700vereniging.nl/sites/default/publ..._type_B_relays_0.png
In middels heb ik geprobeerd een 'normaal' type B relais te gebruiken, maar waneer ik die in de houder steek gaat het dimlicht continu branden,
ongeacht de stand van het contactslot en/of de verlichtingsschakelaar. Het blijft tevens branden wanneer ik de auto oplsot draai.
Zou iemand voor mij willen kijken wat voor relais er in hun 940 op deze plaats zit?
Ter informatie ik heb een 945 van november "97.
Overigens heb ik de verlichtingsschakelaar zelf inmiddels helemaal open gehad en schoongemaakt, maar dit maakte geen verschil met betrekking tot de werking van de verlichting.
En weet iemand toevallig wat het bij mij ontbrekende relais op de groen omcirkelde plaats zou schakelen?
Bij voorbaat dank,
Glenn
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
31-07-2017 22:48 #1439517
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Bediening lichten
I(nn het instructieboekje staat het ook duidelijk, geloof ik. Maar wanneer alles goed is geschakeld en er niet met de bedrading is gerotzooid werkt het als volgt.
De eerste stand is de automatische verlichting, in de Nordic landen is het verplicht om met dimlicht te rijden. Dus start jede wagen dan gaat het licht automagisch branden. Trek je de grootlichtpook naar je toe dan werkt het als een grootlichtclaxon.
De middenstand, het stadslicht, behoeft geen uitleg. Dit gebruik je als parkeerverlichting.
De derde stand is de nachtstand. Het licht gaat branden en de grootlichthefboom dient dan om te wisselen van dim- naar grootlicht. Dus hier blijft je grootlicht continu ingeschakeld tot je weer over gaat op dimlicht. Dat natuurlijk ook continu blijft branden.
))
Dit is een voorbeeld van hoe zaken die bedacht zijn voor de eenvoudige bediening, ingewikkeld over kunnen komen. Maar aangezien wij het er over eens zijn dat de Volvorijder geacht wordt te beschikken over een hoog IQ....
<Grinnik>
De eerste stand is de automatische verlichting, in de Nordic landen is het verplicht om met dimlicht te rijden. Dus start jede wagen dan gaat het licht automagisch branden. Trek je de grootlichtpook naar je toe dan werkt het als een grootlichtclaxon.
De middenstand, het stadslicht, behoeft geen uitleg. Dit gebruik je als parkeerverlichting.
De derde stand is de nachtstand. Het licht gaat branden en de grootlichthefboom dient dan om te wisselen van dim- naar grootlicht. Dus hier blijft je grootlicht continu ingeschakeld tot je weer over gaat op dimlicht. Dat natuurlijk ook continu blijft branden.

Dit is een voorbeeld van hoe zaken die bedacht zijn voor de eenvoudige bediening, ingewikkeld over kunnen komen. Maar aangezien wij het er over eens zijn dat de Volvorijder geacht wordt te beschikken over een hoog IQ....
<Grinnik>
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
07-08-2017 14:38 #1439604
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic Relais
Het relais in de metalen behuizing schakelt alleen het dimlicht als de lichtschakelaar in de nachtstand staat. Als de schakelaar in stand 0 staat wordt het dimlicht rechtstreeks en continu via zekering 25 gevoed en doet het relais helemaal niet mee.
Bij een defect relais (daar lijkt het in jouw geval op) branden de dimlichten dus alleen in stand 0 (met gemonteerde zekering).
Dat je geen continu grootlicht kunt schakelen in stand 0 is logisch, omdat in die stand het dimlicht direct wordt gevoed. Zowel dim- als grootlicht zouden dan branden en dat houdt het lampje niet heel lang vol.
Het is overigens wel normaal dat dat relais in de nachtstand warm wordt, daarom heeft het ook een metalen behuizing. Bij mijn 940 brandde ik mijn vingers er net niet aan. Overgangsweerstand zorgt voor warmte, dus intern schoonmaken kan geen kwaad.
In stand 0 worden de dimlichten rechtstreeks via zekering 25 gevoed. Door vervuiling kunnen de overgangsweerstanden van die zekering toenemen en smelt de hele boel er omheen weg.
Het grootlichtrelais is overigens de meest rechtse van de voorste rij.
Bij een defect relais (daar lijkt het in jouw geval op) branden de dimlichten dus alleen in stand 0 (met gemonteerde zekering).
Dat je geen continu grootlicht kunt schakelen in stand 0 is logisch, omdat in die stand het dimlicht direct wordt gevoed. Zowel dim- als grootlicht zouden dan branden en dat houdt het lampje niet heel lang vol.
Het is overigens wel normaal dat dat relais in de nachtstand warm wordt, daarom heeft het ook een metalen behuizing. Bij mijn 940 brandde ik mijn vingers er net niet aan. Overgangsweerstand zorgt voor warmte, dus intern schoonmaken kan geen kwaad.
In stand 0 worden de dimlichten rechtstreeks via zekering 25 gevoed. Door vervuiling kunnen de overgangsweerstanden van die zekering toenemen en smelt de hele boel er omheen weg.
Het grootlichtrelais is overigens de meest rechtse van de voorste rij.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam