- Berichten: 3
Snelheidsmeter 740
- Johan Veldman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-11-2016 13:01 #1106090
door Johan Veldman
Snelheidsmeter 740 is gemaakt door Johan Veldman
Met mijn 740 uit 1990 (593.000 km inmiddels) heb ik in de winter (als het koud is) het probleem dat de snelheidsmeter (en km-teller) het de eerste kilometer of zo niet doet. Vervolgens begint de meter wat te dansen en dan opeens werkt alles weer normaal en heb ik er de rest van de dag geen last van. Heb al van alles geprobeerd. Het instrumentenpaneel uitgewisseld door een goede gebruikte, alle bedrading gecontroleerd en de sensor op de achteras vervangen door een nieuwe (ruim € 100,-). Ook het laatste lost het probleem niet op, al heeft het WEL invloed. Ik heb inmiddels diverse sensoren (ook van de sloop) doorgemeten en degene met de meeste interne weerstand heeft het beste resultaat. Blijkbaar zijn dat de meer gevoelige exemplaren. Het enige wat ik nog kan bedenken dat door slijtage de luchtspleet tussen de magneetring in de cadan en de achteras-sensor te groot is geworden. Daarnaast is magnetisme temperatuur afhankelijk, dat verklaard waarom het probleem zich in de winter voordoet, al vermoed ik dat het probleem groter wordt naarmate de slijtage vordert.
Maar misschien zit ik helemaal op het verkeerde spoor. Ben benieuwd wie andere ervaringen (en resultaten) heeft met dit probleem!
Met groeten van Johan
Maar misschien zit ik helemaal op het verkeerde spoor. Ben benieuwd wie andere ervaringen (en resultaten) heeft met dit probleem!
Met groeten van Johan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 1
19-11-2016 20:56 #1432516
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic precies
dezelfde symptomen.
Bij koude nukkige naald van de snelheidsmeter,
voorlopig laat ik het zo nog even.
Zolang die elke keer nog "bijkomt" vind ik het wel goed.
Ik wacht dan wel tot ie helemaal niets meer doet. Is tenminste makkelijker storing zoeken.
Bij koude nukkige naald van de snelheidsmeter,
voorlopig laat ik het zo nog even.
Zolang die elke keer nog "bijkomt" vind ik het wel goed.
Ik wacht dan wel tot ie helemaal niets meer doet. Is tenminste makkelijker storing zoeken.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
19-11-2016 23:01 #1432521
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic Rot
Trek de isolatie van de kabel van sensor naar de connector in de wielkast in de kofferbak er eens af. Vaak zijn de draden erg aangetast. Ik moet het zelf ook doen bij mijn 740.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Veldman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
20-11-2016 21:25 #1432555
door Johan Veldman
Beantwoord door Johan Veldman in topic Snelheidsmeter 740
Bedankt voor de reacties. Dat van de aansluitkabel op de sensor klopt wel, die ziet er wat gehavend uit. Omdat ik bij het doormeten niets vreemds had gemeten, had ik deze mogelijkheid van mijn lijstje gestreept. Maar goed, doormeten is een momentopname en 's morgens in de winter is de bedrading natuurlijk ook nog eens erg stug. Ik wel nog zeker stellen dat de aarding van de tellerbak goed is (pas ook ergens gelezen), maar anders ga ik zeker een nieuwe kabel halen. € 40,- nieuw, maar als dat dit probleem oplost dan is dat het meer dan waard!
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
20-11-2016 22:52 #1432561
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic 40 euro
Is zo uitgegeven. Dat stekkertje is niet vreemd. Zet er een andere testdraad aan, verbind deze met de connector en je weet meer. Wil je origineel, dat kan altijd nog.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Jurriaan Nijkerk
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 2
25-11-2016 02:34 #1432662
door Jurriaan Nijkerk
Beantwoord door Jurriaan Nijkerk in topic Snelheidsmeter en accuspanning
Controleer of de laadspanning van het dynamo correct is. Die moet tussen de 13,4 en 14,2 volt liggen.
Controleer ook of de accu 's morgens een spanning van minimaal 12,2 volt heeft. Indien lager dan is de accuspanning te laag.
Bij een te lage laadspranning kan aan het dynamo worden gedacht, de koolborstels kunnen versleten zijn.
Een te lage accuspanning uit zich onder meer door slechtwerkende kilometerteller en traag starten. Nog lager en de snelheidsmeter valt uit, endaarna valt de motor uit.
Vertrou nooit opp het laadstroomlampje, dit is onbetrouwbaar in het bovengenoemde geval. Het gaat pas branden wnneer het echt mis is en dan is het te laat.
Controleer ook of de accu 's morgens een spanning van minimaal 12,2 volt heeft. Indien lager dan is de accuspanning te laag.
Bij een te lage laadspranning kan aan het dynamo worden gedacht, de koolborstels kunnen versleten zijn.
Een te lage accuspanning uit zich onder meer door slechtwerkende kilometerteller en traag starten. Nog lager en de snelheidsmeter valt uit, endaarna valt de motor uit.
Vertrou nooit opp het laadstroomlampje, dit is onbetrouwbaar in het bovengenoemde geval. Het gaat pas branden wnneer het echt mis is en dan is het te laat.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Veldman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
25-11-2016 18:03 #1432670
door Johan Veldman
Beantwoord door Johan Veldman in topic Snelheidsmeter en accuspanning
Hallo Jur,
Bedankt voor de suggestie. Er was idd iets mis met de dynamo. Die is door een gespecialiseerd bedrijf helemaal nagekeken. Er zit ook een nieuwe accu in. Later bleek het starten bij koud weer nog steeds niet helemaal lekker te gaan. Diezelfde specialist heeft toen achterhaald dat de min-klem op de accu aan de binnenkant gecorrodeerd was. Nieuwe klem op gezet en nu gaat het starten bij koud weer prima. De teller blijft helaas direct na de start met koud weer problemen geven.
Ik zal de genoemde spanning nog eens nameten, al heb ik het vermoeden dat het niet hieraan ligt.
Johan
Bedankt voor de suggestie. Er was idd iets mis met de dynamo. Die is door een gespecialiseerd bedrijf helemaal nagekeken. Er zit ook een nieuwe accu in. Later bleek het starten bij koud weer nog steeds niet helemaal lekker te gaan. Diezelfde specialist heeft toen achterhaald dat de min-klem op de accu aan de binnenkant gecorrodeerd was. Nieuwe klem op gezet en nu gaat het starten bij koud weer prima. De teller blijft helaas direct na de start met koud weer problemen geven.
Ik zal de genoemde spanning nog eens nameten, al heb ik het vermoeden dat het niet hieraan ligt.
Johan
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Johan Veldman
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
- Berichten: 3
21-12-2016 21:47 #1433266
door Johan Veldman
Beantwoord door Johan Veldman in topic Uitval snelheidsmeter 740
Ik geloof dat ik de oorzaak van de storing gevonden heb. Na lang meten kwam ik erachter dat de achteras sensor via een voorschakelweerstand van 100 Ohm verbonden is met de klok in het instrumentenpaneel. Deze weerstand zit op de flexibele printplaat van het instrumentenpaneel en staat NIET in het werkplaatshandboek. Zie ook de bijgevoegde foto. De weerstand zit geklemd op de flexibele printplaat. Mijn theorie is dat dit soort verbindingen niet bestand zijn tegen de tijd. Door inwerking van vocht e.d. worden ze slechter. Dat was ook daadwerkelijk te meten, de weerstand was opgelopen tot ruim 200 Ohm en niet stabiel. Ik heb de weerstand losgewrikt en de pootjes opnieuw vertint. Het weer vastzetten is lastig zonder de flexibele printplaat te beschadigen. Het resultaat is nu al beter dan voorheen. Ik wil nog proberen met zilverpasta of zilverlijm (gebruikt om printplaten van mobiele telefoons te repareren omdat die ook niet gesoldeerd kunnen worden) de verbindingen van de weerstand met de printplaat te verbeteren.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Willem van Strik (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2016 11:57 #1433272
door Willem van Strik (GAST)
Beantwoord door Willem van Strik (GAST) in topic Als je zeker van je eigen
Als je zeker van je eigen kunnen bent, is dat best zelf te doen. Ben je aan het uitproberen, dan kan je je beter afvragen of een tellerservice door ETS a raison van 95 euro niet een betere oplossing is.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Adrian Maarleveld
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
22-12-2016 17:34 #1433278
door Adrian Maarleveld
Beantwoord door Adrian Maarleveld in topic vdo?
Is dit een VDO instrumentenpaneel?
Op een Yazaki van 96 zit er een weerstand van 79 ohm.
Ik zal tzt de weerstand van mijn 91er eens doormeten. Is ook yazaki.
Op een Yazaki van 96 zit er een weerstand van 79 ohm.
Ik zal tzt de weerstand van mijn 91er eens doormeten. Is ook yazaki.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Moderators: Jerry Stam