koplampwissers 740 aansluiten
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2016 16:13 #1106044
door Peter Beezemer
koplampwissers 740 aansluiten is gemaakt door Peter Beezemer
Dag .
Heb na lang zoeken een setje gevonden. Wisser motoren, wissers, beugels,
Maar nu aansluiten. Aan de ene zit een hele lange draad, aan de andere een kortere
Bij de linkerkoplamp vind ik twee stekkers waar ze precies oppassen. Maar zit geen leven in .
Toch andere stekkers ? Of kan het ergens anders aan liggen ?
Ik ga er even vanuit dat de motoren goed zijn.
Tevens zit er bij de aansluitingen van de wissermotoren ook een derde losse draad met schuifstekkertje. Vermoed dat deze op de massa punten komen.
Maar vanwaar dan toch nog een aansluitstekker met twee pinnen.?
Wie heeft hier ervaring mee of heeft een 740 met koplampwissers waar te zien is hoe het aangesloten zit ?
Alle tips natuurlijk van harte welkom
Thx
Peter
Heb na lang zoeken een setje gevonden. Wisser motoren, wissers, beugels,
Maar nu aansluiten. Aan de ene zit een hele lange draad, aan de andere een kortere
Bij de linkerkoplamp vind ik twee stekkers waar ze precies oppassen. Maar zit geen leven in .
Toch andere stekkers ? Of kan het ergens anders aan liggen ?
Ik ga er even vanuit dat de motoren goed zijn.
Tevens zit er bij de aansluitingen van de wissermotoren ook een derde losse draad met schuifstekkertje. Vermoed dat deze op de massa punten komen.
Maar vanwaar dan toch nog een aansluitstekker met twee pinnen.?
Wie heeft hier ervaring mee of heeft een 740 met koplampwissers waar te zien is hoe het aangesloten zit ?
Alle tips natuurlijk van harte welkom
Thx
Peter
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2016 19:04 #1432047
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Koplampwissers
Dag Peter,
Leuk dat je een setje hebt kunnen vinden!
De koplampwissers doen het alleen op de "ruit sproeien" stand (als je aan de ruitenwisser hendel trekt).
Stekkers heb je, zoals ik lees in je bericht, prima aangesloten. Zo hoort het.
(Anders even testen met twee man, eentje die aan de hendel trekt voor sproeistand en jij kijken, of even los een plus op beide kabels in de stekkers zetten, dan gaan ze ook wel)
Ik heb enkele jaren geleden eens een leuker foefje uitgehaald, dat in princiepe alleen leuk kan op een Sedan. Daarbij heb ik de hendel vervangen voor die van een Estate, en het relais (aansturing) van de achterwisser (die een Sedan niet heeft) aangesloten op de koplampwissers. Hierdoor kon ik de koplampwissers op interval en continue zetten en had ik een aparte sproei stand!
volvo700vereniging.nl/node/46226
PS> Als je koplampwissers het echt niet doen, ze zijn bekend om stuk te gaan! Vaak zitten ze vol corrosie.
Groeten,
Gerben
Leuk dat je een setje hebt kunnen vinden!
De koplampwissers doen het alleen op de "ruit sproeien" stand (als je aan de ruitenwisser hendel trekt).
Stekkers heb je, zoals ik lees in je bericht, prima aangesloten. Zo hoort het.
(Anders even testen met twee man, eentje die aan de hendel trekt voor sproeistand en jij kijken, of even los een plus op beide kabels in de stekkers zetten, dan gaan ze ook wel)
Ik heb enkele jaren geleden eens een leuker foefje uitgehaald, dat in princiepe alleen leuk kan op een Sedan. Daarbij heb ik de hendel vervangen voor die van een Estate, en het relais (aansturing) van de achterwisser (die een Sedan niet heeft) aangesloten op de koplampwissers. Hierdoor kon ik de koplampwissers op interval en continue zetten en had ik een aparte sproei stand!
volvo700vereniging.nl/node/46226
PS> Als je koplampwissers het echt niet doen, ze zijn bekend om stuk te gaan! Vaak zitten ze vol corrosie.
Groeten,
Gerben
- Peter Beezemer
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
05-11-2016 19:16 #1432048
door Peter Beezemer
Beantwoord door Peter Beezemer in topic Gerben
Ja,
Ik had de spiegel uit de gang voor de auto gezet zodat ik kon zien of ze het deden.
Niet dus... treur treur..
En wat jij bedacht had was ook al opgekomen in me. Hendel en reservoir van een estate. Want die heeft twee pompen.
Maar dan baal ik nu .. koplampwissermotors stuk. Gelukkig was het setje niet duur.
Voor de looks dan maar nu..
Als jochie van 8 stond ik er al naar te kijken.. back in the day's... soooo cool
Wil ik ook als ik later groot ben.
Ik had de spiegel uit de gang voor de auto gezet zodat ik kon zien of ze het deden.
Niet dus... treur treur..
En wat jij bedacht had was ook al opgekomen in me. Hendel en reservoir van een estate. Want die heeft twee pompen.
Maar dan baal ik nu .. koplampwissermotors stuk. Gelukkig was het setje niet duur.
Voor de looks dan maar nu..
Als jochie van 8 stond ik er al naar te kijken.. back in the day's... soooo cool
Wil ik ook als ik later groot ben.

- Coen de Voogd
- Premium lid
-
Minder
Meer
06-11-2016 12:18 #1432056
door Coen de Voogd
Beantwoord door Coen de Voogd in topic Ruitenwisser motor openen
Ik weet dat ruitenwisser motoren vaak kapot zijn. Vroeg mij af of ze te openen zijn en hoe dan. Heb daar verder geen How to oid. van gevonden.
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2016 14:29 #1432064
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic testen met een accu
Hoe test ik zo'n motor met een accu? De massa gaat op dat losse draadje, das nie zo moeilijk maar er zitten twee aansluitingen in de stekker. Begrijp ik dat ze allebei een plus nodig hebben?
Hartelijk dank, Rob
Hartelijk dank, Rob
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2016 14:52 #1432065
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Nou,
Kan er eentje voor de afslag zijn Rob?
Groeten,
Groeten,
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2016 15:06 #1432066
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic wellicht....
Ik heb echt geen idee, hoe werkt zo'n motor waarom heeft ie 3 aansluitingen?
en sloop ik iets als ik daar recreatief plussen op ga zetten?
Hartelijk dank, Rob
en sloop ik iets als ik daar recreatief plussen op ga zetten?
Hartelijk dank, Rob
- Ton Visser (GAST)
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2016 15:31 #1432068
door Ton Visser (GAST)
Beantwoord door Ton Visser (GAST) in topic Geen idee
Ik zat even op Jagrullar te lezen en daar had men het er over dat oud hard vet ook een oorzaak kan zijn. En ze zijn open te maken, waar je wel op moet letten dat de contactschijf weer op dezelfde plek terecht komt.
Er schijnen ook uitvoeringen te zijn waar het via een relais gaat heb ik begrepen en er schijnt een weerstand in te zitten om doorbranden bij vastgevroren wisser te voorkomen.
Als het een Bosch motortje is, is er dan een Bosch nummer te vinden?
Groeten,
Er schijnen ook uitvoeringen te zijn waar het via een relais gaat heb ik begrepen en er schijnt een weerstand in te zitten om doorbranden bij vastgevroren wisser te voorkomen.
Als het een Bosch motortje is, is er dan een Bosch nummer te vinden?
Groeten,
- Gerben Mol
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2016 17:38 #1432078
door Gerben Mol
Beantwoord door Gerben Mol in topic Uitleg
Uitleg:
Er zitten drie draden aan het motortje om deze volgende reden EN alle ruitenwisser motoren hebben drie draden!
Een is massa.
De andere is continu + zodat de wissermotor teruggaat naar begin positie
De andere is geschakelde + zodat hij gaat wissen zodra jij dat wil. Haal je hier de plus vanaf, dan gaat ie via de + op continu kabel vanzelf terug naar begin positie.
Vast wel logisch
Zwart / Bruin = Massa
Rood was dacht ik Continu +
Geel is dacht ik wissen +
Je kunt naar hartelust rondspelen, stuk kan het niet door aansluitfouten.
Ja, je kan ze open maken, en Ja, zoals Ton hierboven al zegt is "oud en verhard vet" vaak de boosdoener, maar ook corrossie door binnen gesijpeld water komt veel voor.
Vaak breken jammer genoeg de kunstof behuizingen als je ze openmaakt (Zitten van die zwarte "klik lipjes" rondom met afbreek neiging)
Ik heb ze nooit kunnen maken. Vaak waren de interne contacten volledig weggebrand omdat de last te zwaar was geworden door oud vet en /of corosie.
Groeten,
Gerben
Er zitten drie draden aan het motortje om deze volgende reden EN alle ruitenwisser motoren hebben drie draden!
Een is massa.
De andere is continu + zodat de wissermotor teruggaat naar begin positie
De andere is geschakelde + zodat hij gaat wissen zodra jij dat wil. Haal je hier de plus vanaf, dan gaat ie via de + op continu kabel vanzelf terug naar begin positie.
Vast wel logisch

Zwart / Bruin = Massa
Rood was dacht ik Continu +
Geel is dacht ik wissen +
Je kunt naar hartelust rondspelen, stuk kan het niet door aansluitfouten.
Ja, je kan ze open maken, en Ja, zoals Ton hierboven al zegt is "oud en verhard vet" vaak de boosdoener, maar ook corrossie door binnen gesijpeld water komt veel voor.
Vaak breken jammer genoeg de kunstof behuizingen als je ze openmaakt (Zitten van die zwarte "klik lipjes" rondom met afbreek neiging)
Ik heb ze nooit kunnen maken. Vaak waren de interne contacten volledig weggebrand omdat de last te zwaar was geworden door oud vet en /of corosie.
Groeten,
Gerben
- V700 register
- Nieuw lid
-
Minder
Meer
06-11-2016 19:24 #1432085
door V700 register
Beantwoord door V700 register in topic kiek dankjewel :-)
Das duidelijk. Ik heb er een paar liggen van een sloper die op het 'dat wil ik graag nog een keer' lijstje staan. Ga ze morgen eens aan de accu leggen.
Hartelijk dank,
Rob
Hartelijk dank,
Rob
Moderators: Jerry Stam